Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


ACM gaat door met onderzoek misleidende claims energiesector

Eerder heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar de duurzaamheidsclaims van tien energieleveranciers. Vanuit de resultaten van dat onderzoek, start de ACM nu een vervolgonderzoek naar twee bedrijven waar de ACM de meeste misleidende claims zag.

Vorig jaar mei heeft ACM zestig aanbieders van energie aangeschreven, met daarin het verzoek dat zij hun duurzaamheidsclaims kritisch tegen het licht moesten houden. Daarvoor kregen de bedrijven tot medio juni 2021 de tijd. Daarna heeft ACM zelf de duurzaamheidsclaims van tien aanbieders tegen het licht gehouden om te controleren op juistheid, duidelijkheid en de controleerbaarheid. 

Claims onder de loep

Bij twee bedrijven heeft de waakhond vervolgens informatie opgevraagd om de claims te controleren. Zo werd gekeken naar hoe groen de stroom daadwerkelijk is en of de claim van groene stroom niet te algemeen of vaag was geformuleerd. 

Valse of onduidelijke claims

ACM kwam daarbij diverse voorbeelden tegen waarin energieleveranciers de mist in gingen. Zo was één van de claims “leider op het gebied van duurzaamheid”, maar daarbij werd niet duidelijk gemaakt wat daarmee werd bedoeld. Ook trof de autoriteit situaties aan waarbij de energieleverancier claimde dat het groen gas levert, terwijl in werkelijkheid het om CO2-gecompenseerd gas gaat. 

“Concurrentievervalsing”

Edwin van Houten is directeur Consumenten van ACM. Hij geeft aan: “Wij zien dat sommige energieleveranciers zich duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Hierdoor kunnen consumenten geen onderscheid maken tussen bedrijven die veel investeren in duurzaamheid en bedrijven die dat niet doen. Dit zorgt voor concurrentievervalsing en tast het vertrouwen van consumenten in duurzaamheidsclaims aan. Hiertegen treden wij nu op, waarbij we ook sancties kunnen opleggen.”


Consumentenbond: 'Koop geen producten bij webwinkel buiten de EU'

De Consumentenbond raadt Nederlanders af om producten zoals elektrische apparaten, kleding, medicijnen of speelgoed te kopen bij webwinkels buiten de Europese Unie. De spullen zouden vaak slecht werken of zelfs onveilig zijn. 'Bestellen bij een buitenlandse webwinkel is een flinke gok', meldt de Consumentenbond op basis van onderzoek onder 10.000 consumenten.

De Consumentenbond deed ook zelf onderzoek, waarbij vijftig bij buitenlandse webwinkels bestelde producten werden bekeken. Meer dan de helft voldeed niet aan de veiligheidseisen. Het ging dan onder meer om slaapzakjes waar baby's in kunnen stikken en onveilig speelgoed.

AliExpress is het populairst

Van de respondenten kocht bijna een derde het afgelopen jaar iets bij een webwinkel van buiten de EU. Daarbij was de Chinese webwinkel AliExpress veruit het populairst. De levertijd is volgens de Consumentenbond soms lang. 'Gemiddeld 23 dagen, maar het kan zelfs oplopen tot een jaar', aldus de bond in een toelichting.

Veel problemen bij Wish

Van de ondervraagden kocht 29 procent het afgelopen jaar een product dat niet aan de verwachtingen voldeed. De Consumentenbond ziet bij Wish.com, waarvan de meeste producten uit China komen, veel problemen. Er wordt onder andere geklaagd over telefoonkabels die niet opladen, ledlampen die maar een paar uur branden, accu's die snel leeg zijn en kleding waar vlekken op zitten.


Pretexting: Het belangrijkste aspect van pretexting is het vertrouwen winnen

Internetoplichters zoeken steeds weer nieuwe manieren om nietsvermoedende consumenten geld afhandig te maken. Zo nemen criminelen een valse identiteit aan door middel van spoofing of doen ze zich voor als een familielid via WhatsApp-fraude. Nu is er iets nieuws: pretexting. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ertegen kunt doen. Lees verder


Ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de domeinnamen voor het .nl-domein beheert, heeft in een jaar tijd ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing. Dat meldt de organisatie in een transparantierapport (pdf onderaan het artikel).  Het gaat om de periode vanaf het vierde kwartaal van 2020 tot en met het derde kwartaal van 2021. Bij de meeste gevallen betrof het waarschuwingen voor phishing. Lees verder


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Amsterdam - Phishing via advertentie keukenapparaat

    Donderdagavond 5 augustus 2021 heeft een nog onbekende man bij een elektronicawinkel aan de Johan Cruijff Boulevard in Amsterdam-Zuidoost betaald met een frauduleus verkregen betaalmiddel. De betaalgegevens werden twee dagen eerder na een zogenaamde verkoop via een social media platform verkregen. Lees verder


    De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne

     

    Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.

    Preventie is een belangrijke sleutel om digitale criminaliteit terug te dringen. Anders dan bij klassieke criminaliteit, maken cybercriminelen gebruik van gelegenheden die zich voordoen en die onbedoeld door het slachtoffer wordt geboden.

    Afhankelijk van het gepleegde cybercrime delict, heeft de politie preventieprogramma’s en adviezen voor potentiele slachtoffers.

    Wanneer digitale criminaliteit heeft plaatsgevonden adviseert de politie specifiek gericht op het voorkomen van nog meer soortgelijke incidenten. Met onze partners hebben we geconcludeerd dat we een algemeen preventie advies ontberen. Lees verder


    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »