Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig?

Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?


Duizenden werknemers door China en Rusland bespioneerd via LinkedIn

Duizenden werknemers bij Nederlandse hightechbedrijven worden systematisch benaderd door geheime diensten uit China en Rusland die bedrijfsgeheimen proberen te stelen. Dat gebeurt via nepaccounts op LinkedIn, het grootste zakelijke netwerk ter wereld. De spionnen doen zich voor als collega-wetenschappers of -technici of geven zich uit als consultants of recruiters, schrijft het FD.

Nederlandse en andere westerse geheime diensten schrikken van het aantal geslaagde contactpogingen, waarbij mensen uiteindelijk via chantage of omkoping zijn bewogen om gevoelige informatie te delen. De schaal en slagkracht van de Russische en Chinese infiltratiepogingen hebben dusdanige vormen aangenomen dat de AIVD alarm slaat. Later deze week komt de dienst met een waarschuwingscampagne via sociale media om Nederlandse werknemers en ambtenaren bewust te maken van de gevaren.


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Tilburg - Bankhelpdesk fraude

    In de afgelopen periode werd vaak aangifte gedaan van oplichting door zogenaamde bankmedewerkers. De daders deden zich voor als bankmedewerker en wisten zo het vertrouwen van de slachtoffers te winnen. Op die manier kregen ze toegang tot pinpassen en bankgegevens. De schade loopt regelmatig op tot in de duizenden euro’s. Ook in de volgende drie zaken hebben we te maken met deze vorm van oplichting. Herkent u een van de verdachten? Geef het door aan ons.


    De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne

     

    Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.

    Preventie is een belangrijke sleutel om digitale criminaliteit terug te dringen. Anders dan bij klassieke criminaliteit, maken cybercriminelen gebruik van gelegenheden die zich voordoen en die onbedoeld door het slachtoffer wordt geboden.

    Afhankelijk van het gepleegde cybercrime delict, heeft de politie preventieprogramma’s en adviezen voor potentiele slachtoffers.

    Wanneer digitale criminaliteit heeft plaatsgevonden adviseert de politie specifiek gericht op het voorkomen van nog meer soortgelijke incidenten. Met onze partners hebben we geconcludeerd dat we een algemeen preventie advies ontberen.


    Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?

    Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug? 

    NAW gegevens oplichter

    De procedure heet voluit Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Banken kunnen slachtoffers van niet-bancaire fraude de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) van hun (vermeende) oplichter geven. 

    Dit doen banken alleen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voldoe je aan die voorwaarden? Dan krijgt de oplichter eerst 3 weken de tijd om het geld vrijwillig terug te betalen. Gebeurt dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens,

    Niet-bancaire fraude

    De procedure geldt alleen bij niet-bancaire fraude. Dat is fraude waarbij het slachtoffer zelf de betaalopdracht geeft. Banken vergoeden nu alleen schade als je níet zelf de betaalopdracht hebt gegeven. In ieder geval als je je aan de veiligheidsvoorschriften hebt gehouden.

    Alleen voor bankspoofing, een vorm van niet-bancaire fraude, maakten de banken vorig jaar een uitzondering. Die schade vergoedt de bank onder voorwaarden wel.

    Maar verder krijg je als slachtoffer van niet-bancaire fraude in principe je geld niet via de bank terug. De PNBF moet ervoor zorgen dat dit via een andere weg mogelijk wél lukt.

    Je kunt de gegevens van een oplichter bij 2 soorten niet-bancaire fraude opvragen:

    1. Oplichting door een online nepverkoper of nepwebwinkel
    2. Oplichting via een bericht (zoals WhatsApp, e-mail of sms) of telefoon. Van bijvoorbeeld een vriend, een bank, bedrijf of overheidsinstelling.

    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »