Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Valse telefoontjes uit naam Fraudehelpdesk

Het mobiele telefoonnummer van de Fraudehelpdesk wordt misbruikt door oplichters. Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller in werkelijkheid belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de Fraudehelpdesk laten zien, zodat het net lijkt alsof u écht door ons gebeld wordt. De beller geeft mogelijk aan te bellen namens uw bank. Het verhaal dat volgt varieert. Soms moet u volgens de beller uw geld ‘veiligstellen’ in verband met een digitale dreiging of fraude. Al uw geld moet daarom worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het is ook mogelijk dat uw bankpasjes door een zogenaamde bankmedewerker worden opgehaald. In een enkel geval wordt naar uw inloggegevens gevraagd. Het gespoofte mobiele nummer (06-22 47 83 84) is van de afdeling Communicatie van de Fraudehelpdesk. Soms bellen wij melders met een vraag van media, bijvoorbeeld of zij willen meewerken aan een televisieprogramma. Wordt u gebeld door dit nummer? Neem dan niet op. Als wij contact met u willen, zullen wij uw voicemail inspreken. Als de Fraudehelpdesk bij u een bericht heeft ingesproken – alleen naar aanleiding van uw melding en altijd in het Nederlands – en u vervolgens contact met ons wilt, kunt u wel terugbellen naar bovengenoemd telefoonnummer. U krijgt dan altijd écht iemand van de Fraudehelpdesk aan de telefoon.


'Je BSN-nummer wordt misbruikt': Engelstalige oplichters doen zich voor als Ministerie van Justitie

Je krijgt een Engelstalig persoon aan de telefoon die beweert te werken voor het 'Ministry of Justice': je moet snel in actie komen omdat je BSN-nummer wordt misbruikt. Dat is natuurlijk onzin, in werkelijkheid heb je hier te maken met oplichters. Deze truc is niet nieuw, maar we hebben recentelijk meerdere meldingen ontvangen, wat erop duidt dat deze oplichters weer veelvuldig aan het rondbellen zijn. Ze bellen vanaf Nederlandse nummers, maar spreken Engels, en beweren van een overheidsinstantie te zijn. Naast het Ministry of Justice gebruiken ze namelijk ook namen als National Police of Dutch Supreme Court. De oplichters willen je laten schrikken door te stellen dat er een probleem is. Bijvoorbeeld met je BSN-nummer, maar er zijn ook meldingen over oplichters die beweren dat er een arrestatiebevel tegen je is of dat je bent betrapt op een misdaad. Het doel is vervolgens om je gegevens afhandig te maken. Of om je geld over te laten maken. Overigens blijkt dat je vaak eerst een bandje te horen krijgt, waarna wordt verzocht om op een cijfer te klikken. Hierna kom je een verbinding met een echt persoon; deze persoon zal je proberen te verleiden om gegevens te delen of geld over te maken.


“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”

GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.


Pas op voor oplichting via seksplatforms Kinky en Sexjobs: 'Het leek allemaal echt'

Kinky en Sexjobs, de twee grootste platforms voor afspraken met sekswerkers, staan vol met nepadvertenties. Hierdoor lopen klanten het risico op misleiding, afpersing en bedreiging. Dit meldt Pointer op basis van een klachtenanalyse van de website Wieheeftgebeld.nl.

Gedupeerden zeggen dat ze hebben betaald voor een seksafspraakje en er vervolgens nooit een ontmoeting heeft plaatsgevonden. Verder maken mensen melding van afpersing met naaktbeelden, berovingen en bedreigingen. Ook stellen klanten dat ze hebben betaald voor een live show via een videogesprek en vervolgens blijkt dat ze naar een vooraf opgenomen video zitten te kijken. 

Op het forum van Opgelicht wordt ook melding gemaakt van oplichting via sekssite Sexjobs. 'Ik heb een aanbetaling via een betaalverzoek gedaan. Daarna werd ik geblokt. Het leek allemaal echt', laat een gedupeerde weten. 

Honderden nepadvertenties

Op Kinky en Sexjobs staan zo'n 9000 advertenties en bij 742 komen telefoonnummers voor waarvoor wordt gewaarschuwd, blijkt uit de analyse van Wieheeftgebeld. 

Eerder meldde Pointer al dat zo'n 1200 advertenties gebruikmaken van een gekopieerde profieltekst en dat bij ruim 300 stuks gestolen afbeeldingen zijn gebruikt. 

Wat kun je zelf doen? 

Het is dus goed om je bewust te zijn van de gevaren voordat je je op een dergelijke website begeeft. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de risico's te beperken. 

  • Zoek op de profieltekst van een advertentie om te kijken of je deze ook ergens anders tegenkomt. 
  • Google het telefoonnummer dat is verbonden aan de advertentie. Kijk of je meldingen kunt vinden op klachtenwebsites. 
  • Gebruik Google Image Search om te zoeken of je de profielafbeeldingen ergens anders op het internet kunt vinden. Zo kom je erachter of deze misschien zijn gestolen.
  • Zorg voor een gezonde dosis achterdocht. Op het internet kan iedereen zich voordoen als iemand anders, vertrouw dus niet zomaar alles wat iemand zegt. Vertrouw ook videobeelden en spraakopnames niet gelijk; dit kan ook allemaal nep zijn. 
  • Wees heel voorzichtig met persoonlijke gegevens delen. En kijk ook uit met het delen van naaktbeelden. Als je dit toch wil doen, zorg dan dat je gezicht er niet op staat. 
  • Maak niet zomaar geld over voordat je zeker weet dat je met een betrouwbaar persoon te maken hebt. En ook in het geval van afpersing moet je niet zomaar geld overmaken; als je ingaat op chantage heeft de oplichter nog steeds macht over je. 
  • Heb je contact met een oplichter en/of ben je slachtoffer geworden? Doe geen (verdere) betalingen, meld het bij de desbetreffende website en doe aangifte bij de politie. Melding maken kan vanwege schaamte een spannende stap zijn, maar weet dat de politie discreet omgaat met je aangifte en je gegevens. 

Politie: pas op voor deze malafide speelgoedwebsites

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie waarschuwt voor een aantal speelgoedwebsites die hoogstwaarschijnlijk door online criminelen online zijn gezet. Een van de malafide sites doet zich voor als Playmobil-store.

Het gaat om deze websites:

  • brick-store.eu
  • playmobilstore.eu
  • speelgoed-outlet.com

Te mooi om waar te zijn

Uit controle van het LMIO blijkt dat er al eerder aangifte is gedaan tegen de sites. De producten van de sites worden na betaling niet geleverd. Ook de prijzen van de artikelen zijn onder de marktwaarde. De klantenservice reageert nauwelijks tot niet op vragen of opmerkingen.

De drie websites staan inmiddels vermeld op de lijst met malafide handelspartijen op de website www.politie.nl.


Pas op voor Keukenbaron24.com

Meerdere websites, zoals Thuiswinkel, waarschuwen voor een malafide website genaamd keukenbaron24.com. Deze website is geen lid van Thuiswinkel.org en hanteert onterecht de algemene voorwaarden van Thuiswinkel. 

Klanten kregen hun artikelen na betaling niet geleverd, komt uit alle aangiftes naar voren.

Buitenlandse bankrekening

Keukenbaron24.com is een malafide webshop omdat het op de website vermelde KvK- en btw-nummer nooit zijn afgegeven. Ook kunnen de betalingen alleen worden gedaan via een directe bankoverschrijving naar een buitenlandse bankrekening. Voornamelijk naar Tsjechie, maar ook naar Griekenland en Belgie.  

Op de lijst van de politie

De website staat vermeld op de lijst met malafide handelspartijen van de politie. Er is een verzoek verzonden naar de host om passende maatregelen te nemen tegen de website. 

Meerdere sites

Als je belt, komt je in contact met een persoon die mogelijk ook betrokken is bij Seasonkinderwagen. Deze malafide website staat tevens vermeld op de lijst met malafide handelspartijen.

Ook opgelicht door deze partij? Je kunt hier aangifte doen.


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Eindhoven - Bankhelpdesk fraude

    In september 2021 is een hoogbejaarde man telefonisch benaderd door een zogenaamde ‘bankmedewerker’ van de ING. Er zouden volgens de bankmedewerker frauduleuze handelingen zijn verricht met de rekening van de hoogbejaarde man. De hoogbejaarde man schrok hier van en werd vervolgens met listige kunstgrepen bewogen tot afgifte van zijn pincode en bankpas, die bij hem thuis werd opgehaald door een handlanger van de 'bankmedewerker'. Daarna is er door de man op de foto's gepind met de bankpas en raakte de hoogbejaarde man in één klap zijn geld kwijt. Zo laf dit dus wij zijn dan ook op zoek naar de pinner hier in beeld. We hopen hem met jullie hulp te vinden. Herken jij hem?


    De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne

     

    Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.

    Preventie is een belangrijke sleutel om digitale criminaliteit terug te dringen. Anders dan bij klassieke criminaliteit, maken cybercriminelen gebruik van gelegenheden die zich voordoen en die onbedoeld door het slachtoffer wordt geboden.

    Afhankelijk van het gepleegde cybercrime delict, heeft de politie preventieprogramma’s en adviezen voor potentiele slachtoffers.

    Wanneer digitale criminaliteit heeft plaatsgevonden adviseert de politie specifiek gericht op het voorkomen van nog meer soortgelijke incidenten. Met onze partners hebben we geconcludeerd dat we een algemeen preventie advies ontberen.


    Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?

    Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug? 

    NAW gegevens oplichter

    De procedure heet voluit Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Banken kunnen slachtoffers van niet-bancaire fraude de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) van hun (vermeende) oplichter geven. 

    Dit doen banken alleen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voldoe je aan die voorwaarden? Dan krijgt de oplichter eerst 3 weken de tijd om het geld vrijwillig terug te betalen. Gebeurt dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens,

    Niet-bancaire fraude

    De procedure geldt alleen bij niet-bancaire fraude. Dat is fraude waarbij het slachtoffer zelf de betaalopdracht geeft. Banken vergoeden nu alleen schade als je níet zelf de betaalopdracht hebt gegeven. In ieder geval als je je aan de veiligheidsvoorschriften hebt gehouden.

    Alleen voor bankspoofing, een vorm van niet-bancaire fraude, maakten de banken vorig jaar een uitzondering. Die schade vergoedt de bank onder voorwaarden wel.

    Maar verder krijg je als slachtoffer van niet-bancaire fraude in principe je geld niet via de bank terug. De PNBF moet ervoor zorgen dat dit via een andere weg mogelijk wél lukt.

    Je kunt de gegevens van een oplichter bij 2 soorten niet-bancaire fraude opvragen:

    1. Oplichting door een online nepverkoper of nepwebwinkel
    2. Oplichting via een bericht (zoals WhatsApp, e-mail of sms) of telefoon. Van bijvoorbeeld een vriend, een bank, bedrijf of overheidsinstelling.

    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »