Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Criminelen maken misbruik van landelijke politie nummer 0900-8844; neem niet op!

De politie heeft laten weten dat criminelen momenteel misbruik maken van het landelijke telefoonnummer 0900-8844 van de politie.

De politie waarschuwt men via socialmedia. Neem niet op en/of verbreek direct de verbinding. Onthoud: politie en overheidsinstanties vragen nooit naar pincodes om software te installeren. Meer informatie over telefonische oplichting vind je hier.

Uit onderzoeken blijkt dat daders zich vooral richten op mensen van vijftig jaar en ouder. De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen.

Het telefoonnummer 0900-8844 is bedoeld voor situaties zonder spoed. Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.


Waarschuwing: duizenden Nederlandse mailadressen inclusief wachtwoorden in handen van cybercriminelen

Het Nederlandse cybersecuritybedrijf NFIR heeft op een buitenlandse server bestanden aangetroffen met daarin onder meer duizenden unieke e-mailadressen inclusief wachtwoorden. Voor Nederland gaat het om 2500 unieke e-mailadressen met bijna net zoveel wachtwoorden, meldt de politie in Den Haag.

De politie heeft woensdag de eigenaren van deze mailadressen een e-mail gestuurd om ze te waarschuwen.

Advies

In de mail krijgen betrokkenen uitleg en wordt geadviseerd wachtwoord(en) te wijzigen. De politie raadt onder meer aan de computer goed te beveiligen, virusscanners te gebruiken en sterke wachtwoorden te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een lange wachtwoordzin die voor criminelen moeilijk te achterhalen is.

Cybercriminelen

Cybercriminelen zijn moeilijk op te sporen. Ze opereren vaak grensoverschrijdend en wisselen regelmatig van server. De politie werkt daarom bij de aanpak van cybercrime samen met veel partijen in binnen- en buitenland.

Hoe creëer je een veilig wachtwoord?

Het is dus belangrijk om een goed en sterk wachtwoord te creëeren. Hier meer info over een goed wachtwoord.


ACM: pas op voor agressieve en misleidende verkooppraktijken Kabel-gigant.com

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt Nederlanders voor de agressieve en misleidende verkooppraktijken van Kabel-gigant.com. Dat bedrijf stuurt ongevraagd pakketjes met bijvoorbeeld draadloze oordopjes of USB-kabels naar consumenten met daarbij het verzoek daarvoor te betalen. Vervolgens krijgen de consumenten betalingsherinneringen en aanmaningen.
 

De toezichthouder ontving tientallen meldingen van mensen die door Kabel-gigant.com waren benaderd. Zij kregen producten opgestuurd die ze niet hadden besteld met daarbij een rekening van 14,95 euro. Daarna kregen ze betalingsherinneringen en werd het bedrag met 25 euro verhoogd. Ook werd gedreigd met een incassoprocedure.

Perfectionbody

Het bedrijf achter Kabel-gigant.com is hetzelfde bedrijf dat eerder verzorgingsproducten onder de naam Perfectionbody ongevraagd toezond. De ACM waarschuwde halverwege vorig jaar voor Perfectionbody.

Niet betalen

De ACM wijst erop dat mensen die ongevraagd iets krijgen toegestuurd, daar nooit voor hoeven te betalen. Consumenten hoeven het product ook niet terug te sturen. 'Wij roepen consumenten uitdrukkelijk op niet te betalen', zegt directeur consumenten van de ACM Edwin van Houten in een toelichting.


Banken mogen onbewerkte kopie identiteitsbewijs eisen, maar niet opslaan

Banken en andere financiële dienstverleners mogen een onbewerkte kopie van een identiteitsbewijs eisen van een klant voor identificatie of verificatie van de identiteit. Dat heeft geschilleninstituut Kifid bepaald, na een klacht van een klant van ABN AMRO. Zij controleren namelijk ook de echtheidskenmerken van dat bewijs en dat lukt mogelijk niet als bepaalde delen zijn afgeplakt of digitaal onleesbaar zijn gemaakt. Het opslaan van onbewerkte identiteitsbewijzen mag echter niet.

De klant van ABN AMRO had bij een verzoek tot verificatie van haar identiteit een kopie van haar identiteitsbewijs aangeleverd waarop het burgerservicenummer afgeplakt was en op voor- en achterzijde plakband met de tekst ABN AMRO was geplakt. De bank accepteerde dit niet en vroeg om een scan of kopie van een onbewerkt identiteitsbewijs. De klant meende dat dit niet nodig was en stapte naar de Kifid.

Oordeel

Het geschilleninstituut meent dat banken en andere financiële instellingen vanuit hun verplichting te controleren op witwassen terecht een onbewerkt identiteitsbewijs willen zien. Dat kan geautomatiseerd worden gecontroleerd op echtheid. Bovendien weet de bank het burgerservicenummer van de klant toch al en mag dit ook verwerken.

AVG

Vanuit privacyrichtlijn AVG volgt echter dat bedrijven aan 'minimale gegevensverwerking' moeten doen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme schrijft niet voor dat de pasfoto moet worden opgeslagen en ook mag een onbewerkte kopie niet zomaar worden bewaard. Om misbruik van de gegevens te voorkomen moet de bank dus zelf wel een bewerkte kopie opslaan, waarop de foto onleesbaar is en een watermerk is toegevoegd.


ABN AMRO gaat tóch slachtoffers bankhelpdesk fraude compenseren

Kassa heeft al meermaals aandacht besteed aan de kwestie, maar er is nu goed nieuws: ABN AMRO gaat tóch de schade vergoeden van mensen die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdesk fraude, ofwel ‘spoofing’. Dat maakte de bank 14 januari bekend in het programma ‘Meldpunt’ van omroep MAX. 

Sinds enkele jaren worden diverse klanten van banken opgelicht door een gewiekste vorm van bankhelpdesk fraude dat ‘spoofing’ heet. Het is inmiddels dan ook al ruim anderhalf jaar geleden dat Kassa voor het eerst aandacht besteedde aan deze sluwe vorm van oplichting. In korte tijd worden slachtoffers beroofd van duizenden euro’s, zoals ook het geval was bij familie van Der Sluijs, die hun verhaal deden in de uitzending van 18 september.

Onnavolgbaar compensatiebeleid

Tot dan toe werd lang niet elke klant van de bank ABN AMRO gecompenseerd als zij slachtoffer werden van bankhelpdesk fraude. Volgens de bank ging het namelijk om grove nalatigheid, waarna de bank weigerde te vergoeden. Het vergoedingsbeleid was simpelweg onnavolgbaar voor de slachtoffers, waardoor Kassa opnieuw aandacht besteedde aan de zaak in de uitzending van 4 december

Nu tóch volledige compensatie

Omroep MAX meldt dat ABN AMRO vanavond in het programma ‘Meldpunt’ (NPO 2) bekend gaat maken dat slachtoffers van bankhelpdesk fraude tóch volledig gecompenseerd worden als zij de schade hebben gemeld bij de bank én aangifte hebben gedaan. Gedupeerden zullen ook met terugwerkende kracht worden gecompenseerd.

Reactie ABN AMRO

“Als je je bankpassen uitleent, dan geef je de sleutel tot je rekening weg. Best lang vonden we dat we daar de grens moesten trekken, en de klant dus niet hoefden te compenseren", aldus Hans Reus van ABN AMRO in Meldpunt.  

Hij vervolgt daarop: "Maar als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht."

Aanvullende beveiliging

Naast de compensatie, gaat de bank ook extra maatregelen nemen om haar klanten beter te beschermen, zo blijkt uit het bericht van Meldpunt. Zo gaat de bank een functie toevoegen waardoor er een soort extra ‘slot’ op de rekening komt. “Het is een bepaald soort extra slot op de rekening, dat klanten zelf kunnen instellen. Iets in de geest van een tijdsslot”, aldus Reus.


"Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren"

Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van helpdesk fraude of spoofing. Het zelf kunnen verlagen van de overboeklimiet is een van maatregelen die klanten noemen om fraude tegen te gaan. Banken mogen dit signaal niet negeren.

Volgens de belangenvertegenwoordiger vallen er ieder jaar meer en meer slachtoffers door VIN fraude (vriend-in-nood)helpdesk fraude en spoofing. Lees verder


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Etten-Leur - Tech Support Scam

    In deze zaak zoeken we de daders van een cybercrimezaak. Hierbij werd er software op iemands computer geïnstalleerd, waardoor de criminelen live konden meekijken. Met de crimineel aan de telefoon, kreeg het slachtoffer allerlei opdrachten waardoor de criminelen allerlei gegevens konden buitmaken. Lees verder


    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    «   »