Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak

Gepubliceerd op 12 april 2022 om 11:56

Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.

Op woensdag 6 april 2022 om 21.25 uur belt een man naar het Operationeel Centrum. Zijn schoonmoeder, die woonde aan de Laan van Vlaanderen, had hem in paniek opgebeld. Ze was via de telefoon benaderd door iemand van de bank. Er zou iets mis zijn met haar bankrekening. Om haar te helpen zou een medewerker van PostNL haar bankpas op komen halen in een envelop waar ook haar pincode op geschreven moest staan. Maar de vrouw is toch bang geworden en realiseert zich dat ze misschien wel opgelicht gaat worden. Ze belt haar schoonzoon.

Aanhoudingen

De vrouw was terecht bang geworden. Ze was inderdaad (bijna) het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Maar gelukkig realiseert ze zich dat op tijd. Er wordt een plan gemaakt om de verdachte(n) aan te houden. Agenten in burger nemen positie in rondom de woning in afwachting van de nepmedewerker van PostNL. Op wat grotere afstand worden agenten in uniform gepositioneerd. En ja hoor, op het afgesproken tijdstip verschijnt een man in een jas van PostNL aan de deur en neemt de goederen in ontvangst. Kort daarna wordt hij in zijn kraag gepakt en aangehouden. Maar de 20-jarige Rotterdammer is daar niet alleen. In een auto worden nog twee mannen aangehouden, een 24-jarige en een 29-jarige plaatsgenoot.

ABC: Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd

Bovenstaand incident is goed afgelopen voor het potentiële slachtoffer, omdat zij ontzettend alert was. Waar kunt u zelf op letten?

  • Uw bank zal nooit om uw saldo vragen, ook niet als controlevraag
  • Uw bank zal u nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Zij hebben andere mogelijkheden om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Pas op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Herkent u bovenstaande vragen? Hang dan direct op, bel zelf uw bank via een bekend nummer en check of het telefoontje juist was. Bel ook altijd de politie om melding te maken bij een poging, of doe aangifte wanneer er daadwerkelijk fraude heeft plaatsgevonden.

Onthoud de ABC-methode en u bent beschermd tijdens uw digitale activiteiten. ABC, daar blijft u digitaal veilig mee! Meer info over ABC en downloads.

Bron: politie.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer bankhelpdeskfraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »