Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

Gepubliceerd op 19 april 2022 om 18:23

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Overlijdensadvertenties

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd. De verdachte gaf zich uit als een medewerker van de bank. De man wist zijn slachtoffers te overtuigen dat er iets mis was met hun bankrekening. Om te voorkomen dat er geld van de rekening kon worden gehaald, zouden zijn hun pinpas moeten laten blokkeren. Om de slachtoffers te helpen bood hij aan de bankpas en pincode op te komen halen. Nadat de oplichter in het bezit was van de bankpas met pincode van de slachtoffers werd er door hem geld gepind. Gemiddeld maakte de oplichter bedragen tussen de 2000,- en 2500,- euro buit. Door uitgebreid onderzoek kwam de politie de verdachte op het spoor. In de meeste gevallen waren er beelden beschikbaar van de oplichter bij de pinautomaten en bij de winkels waar hij met de gestolen pinpassen dure spullen kocht. De oplichter opereerde niet alleen. De politie verwacht binnenkort meerdere verdachten aan te houden.

Nog steeds veel slachtoffers

Nog steeds worden veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Dit zijn niet alleen oudere mensen, ook jongere mensen worden steeds vaker slachtoffer. Bij bankhelpdeskfraude bellen criminelen anoniem of met een nummer dat lijkt van de bank te zijn. Als een crimineel zich op deze manier voordoet als een medewerker van een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer, zoals het bankrekeningnummer of een geboortedatum, door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.

Werkwijzes

Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten.

  • De oplichter dringt aan geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggesluisd.
  • Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.

Bron: politie.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

 

Meer info over ABC en downloads

Meer bankhelpdeskfraude nieuws

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Lees meer »

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

«   »