Home » Nieuws Bankhelpdesk fraude » Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak

Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak

Gepubliceerd op 12 april 2022 om 11:56

Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.

Op woensdag 6 april 2022 om 21.25 uur belt een man naar het Operationeel Centrum. Zijn schoonmoeder, die woonde aan de Laan van Vlaanderen, had hem in paniek opgebeld. Ze was via de telefoon benaderd door iemand van de bank. Er zou iets mis zijn met haar bankrekening. Om haar te helpen zou een medewerker van PostNL haar bankpas op komen halen in een envelop waar ook haar pincode op geschreven moest staan. Maar de vrouw is toch bang geworden en realiseert zich dat ze misschien wel opgelicht gaat worden. Ze belt haar schoonzoon.

Aanhoudingen

De vrouw was terecht bang geworden. Ze was inderdaad (bijna) het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Maar gelukkig realiseert ze zich dat op tijd. Er wordt een plan gemaakt om de verdachte(n) aan te houden. Agenten in burger nemen positie in rondom de woning in afwachting van de nepmedewerker van PostNL. Op wat grotere afstand worden agenten in uniform gepositioneerd. En ja hoor, op het afgesproken tijdstip verschijnt een man in een jas van PostNL aan de deur en neemt de goederen in ontvangst. Kort daarna wordt hij in zijn kraag gepakt en aangehouden. Maar de 20-jarige Rotterdammer is daar niet alleen. In een auto worden nog twee mannen aangehouden, een 24-jarige en een 29-jarige plaatsgenoot.

ABC: Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd

Bovenstaand incident is goed afgelopen voor het potentiële slachtoffer, omdat zij ontzettend alert was. Waar kunt u zelf op letten?

  • Uw bank zal nooit om uw saldo vragen, ook niet als controlevraag
  • Uw bank zal u nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Zij hebben andere mogelijkheden om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Pas op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Herkent u bovenstaande vragen? Hang dan direct op, bel zelf uw bank via een bekend nummer en check of het telefoontje juist was. Bel ook altijd de politie om melding te maken bij een poging, of doe aangifte wanneer er daadwerkelijk fraude heeft plaatsgevonden.

Onthoud de ABC-methode en u bent beschermd tijdens uw digitale activiteiten. ABC, daar blijft u digitaal veilig mee! Meer info over ABC en downloads.

Bron: politie.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer bankhelpdeskfraude nieuws

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Lees meer »

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

«   »