Drie aanhoudingen voor bankhelpdesk fraude tijdens controle auto

Gepubliceerd op 25 november 2021 om 15:00

Er is momenteel veel sprake van oplichtingsvormen zoals spoofing met bankhelpdesk fraude.

Veel oudere en/of kwetsbare personen raken hierdoor gedupeerd. Maar in de strijd tegen dit soort brutale vormen van oplichting hebben we ook goed nieuws te melden. Vorige week deelden we al een bericht over de aanhouding van een verdachte voor een spoofingzaak in Valkenswaard. En ook nu hebben we positief nieuws: vorige week woensdag leidde de controle van een auto in Eindhoven namelijk tot de aanhouding van drie verdachten voor bankpas fraude.

Herkenning tijdens controle

Politieagenten controleerden woensdagavond 17 november een auto op de Tarwelaan in Eindhoven. Eén van de agenten herkende de bestuurder van het voertuig voor een zogeheten ‘spoofing’-zaak in Den Bosch. Ook werden goederen in het voertuig gevonden die vermoedelijk afkomstig zijn van een andere bankpas fraude zaak. Beide inzittenden zijn vervolgens aangehouden op verdenking van bankpas fraude. Het gaat om twee mannen uit Eindhoven van respectievelijk 22 en 17 jaar oud.

Doorzoeking woning

Tijdens de doorzoeking van de woning van de bestuurder aan de Woldberglaan in Eindhoven stuitten de agenten op diverse goederen die vermoedelijk te herleiden zijn naar andere (bankpas-)fraudezaken. Ook de 29-jarige medebewoonster (de zus van de man van 22) is aangehouden op verdenking van bankpas fraude. In haar auto zijn goederen (zoals een bankpas) gevonden die terug te voeren zijn naar een spoofingzaak.

Verder zijn op verschillende plekken in de woning onder andere grote geldbedragen gevonden. Het vermoeden bestaat dat dit geld afkomstig is van illegale activiteiten en daarom in beslag genomen. De politie onderzoekt de mogelijkheid om deze goederen als crimineel vermogen aan te merken en af te pakken.

Afpakken

Het afpakken van crimineel geld is namelijk een belangrijk onderdeel van de strijd tegen zowel de georganiseerde misdaad en de kleinere, veelvoorkomende criminaliteit. Veel delicten zijn gericht op geldelijk gewin. Geld is de drijfveer, het motief en de opbrengst van nagenoeg alle criminaliteit. Met het afpakken van crimineel verkregen vermogen raken OM, politie en ketenpartners criminelen op een plek die hen pijn doet, namelijk in de portemonnee. Lees hier meer over afpakken.

De vrouw en de jongste verdachte zijn na verhoor in vrijheid gesteld en blijven verdachte in de zaak. De 22-jarige verdachte is voorgeleid aan de rechter-commissaris en blijft twee weken langer vast zitten.

Bankhelpdesk fraude in combinatie met spoofing

In dit soort spoofingzaken doen criminelen zich telefonisch voor als medewerker van een bank. Ze vertellen aan slachtoffers dat er vreemde activiteiten plaatsvonden op hun bankrekening. Ook geven ze aan dat ze dit kunnen oplossen door hun pincode door te geven aan de ‘bankmedewerker’. De bankpassen worden vervolgens opgehaald en de bankrekening van slachtoffers wordt vervolgens leeggehaald. In werkelijkheid gaven ze hun pincode en pinpas dus niet aan een bank, maar aan de oplichters. Dit soort oplichtingsvormen zien we helaas steeds vaker.

Uw bank zal nooit telefonisch naar uw bankgegevens zoals een pincode vragen! Ook zal uw bank u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Vertrouwt u een telefoontje van de bank niet? Hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt. Bent u toch slachtoffer geworden van bankhelpdesk fraude? Doe dan altijd aangifte bij de politie via politie.nl of 0900 - 8844.

Bron: politie.nl

Wat is spoofing 》

Meer info over bankhelpdesk fraude 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten

Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd

De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Lees meer »

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »