De transformatie van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit

Gepubliceerd op 15 december 2021 om 15:00

Er is steeds vaker sprake van digitale criminaliteit in Nederland. In het eerste kwartaal van 2021 zag de politie een verdubbeling van het aantal geregistreerde digitale misdrijven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Oplichters zijn criminelen die in allerlei vormen te werk gaan en onder meer schade toebrengen aan consumenten en bedrijven. Digitale oplichting is aan de orde van de dag en Elke consument, bedrijf en ondernemer loopt wat dat betreft een risico.

Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%, kregen consumenten, ondernemers en kennisinstellingen te maken met gijzelsoftware en liep de economische schade hierdoor navenant op. Met name door oplichting via WhatsApp en fraude in onlinehandel, maar net zo riskant zijn de volgende methodes van criminelen:

  • Phishing en afpersingsmails

Phishing is populair onder internetcriminelen, waarbij je ondoordacht op een linkje of bijlage in een mail klikt. Dat is het moment waarop de oplichter toeslaat en je geld afhandig maakt via je bankrekening. Of je ontvangt een afpersingsmail om crypto valuta te betalen. Doe je dat niet dan krijgen al je relaties compromitterende beelden te zien.

  • WhatsApp en SMS-fraude

Consumenten en bedrijven maken vaak gebruik van WhatsApp en dat is voer voor de criminelen. De oplichter doet zich voor als een bekende of bevriende relatie en laat weten een nieuw nummer te hebben. Er is met spoed geld nodig en je krijgt het verzoek om even geld over te maken. Je bent je geld dan kwijt. Uit onderzoek (pdf) blijkt dat vrouwen hier het meest last van hebben.

  • Internetoplichting en cyberlokkers

Internetoplichting is een groot probleem voor consumenten en bedrijven. Bijvoorbeeld als je producten verzendt, maar waarbij de betaling bewust uitblijft. Dek aan verkopen via Marktplaats als consument of aan bedrijven met een webshop. Of er is ineens een cyberlokker die zich als iemand anders voordoet en je in de problemen brengt, omdat je denkt dat je met een betrouwbaar persoon in zee gaat, maar dat niet het geval is.

  • Hackers, virussen, malware of DDoS

Hackers, virussen, malware en DDoS veroorzaken echt grote problemen. Krijg je met een DDoS aanval te maken dan ligt je bedrijfssysteem plat. Als hackers toegang krijgen tot je systeem kan er waardevolle informatie worden gestolen. Een virus maakt het online werken onmogelijk en malware is in het algemeen schadelijk. Denk maar aan het buitmaken van bankgegevens van consumenten en bedrijven.

  • Fraude, identiteitsfraude of pinpasfraude

Fraude doet zich digitaal op allerlei manieren voor, zoals met pinpasfraude en identiteitsfraude. Het zal je maar gebeuren dat je (zakelijke) identiteit door iemand anders wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door een oplichter die namens jouw bedrijf grote aankopen doet of valse facturen verzendt. Bij het stelen van je identiteit is het ook mogelijk om ineens met een afgesloten lening geconfronteerd te worden.

  • Spyware, ransomware of gijzelsoftware

Gijzelsoftware of ransomware zorgt ervoor dat je digitale systeem niet meer te gebruiken is. Dat is pas weer mogelijk als je losgeld hebt betaald aan de oplichter. Vaak moet je dan in cryptovaluta losgeld voldoen.

  • Privacy inbreuk of spionage

Spionage vormt eveneens onderdeel van cybercriminaliteit. Heb je bijvoorbeeld belangrijke bedrijfsgegevens of betrouwbare productinformatie die niet in verkeerde handen mag vallen? Dan is het belangrijk om je tegen spionage te beschermen. Je wilt ook niet dat persoonlijke gegevens van medewerkers of van klanten of patiënten bij de verkeerde persoon terechtkomen. Toch doen oplichters hun best om deze informatie met criminele handelingen te verkrijgen.

  • Diefstal van (persoonlijke) gegevens

Diefstal van persoonlijke gegevens is een ramp. Er zijn diverse manieren waarop oplichters daar gebruik van maken. Een bekend voorbeeld is identiteitsfraude, maar het is ook mogelijk dat de informatie wordt gebruikt om je te chanteren. Of om op jouw naam producten te kopen in webshops en daarbij je creditkaart gegevens

Kortom we zien steeds vaker traditionele criminaliteit verplaatsen naar digitale criminaliteit.

Email Whatsapp
PDF – 886,8 KB 241 downloads

Bron: ikbenbeveiligd.nl | SecurityForce

Meer info over cybercrime 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over digitale criminaliteit

Burgers en bedrijven digiweerbaar met de City Deal

Van digitale wijkambassadeurs tot een lokale helpdesk die wordt bemand door IT-studenten. In de 'City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime' gaan 8 steden, 3 ministeries, veiligheidsorganisaties en kennisinstellingen samen aan de slag om de cyberweerbaarheid te verhogen onder burgers en bedrijven. Met de ondertekening van de City Deal op 28 oktober 2020 gaat de 'City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime' van start.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 130 (week 44-2020)

Nieuwe vormen van phishing, aanvallen op ziekenhuizen en hoe snapchat misbruikt wordt door oplichters. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 130. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Tweestapsverificatie vingerafdruk te koop met e-mailadressen en wachtwoorden

"Beveiliging op het internet is een eindeloos kat-en-muisspel. Terwijl beveiligingsspecialisten voortdurend nieuwe manieren bedenken om onze digitale gegevens te beschermen, verzinnen cybercriminelen nieuwe sluwe manieren om die verdediging te omzeilen. Onderzoekers van de TU/e hebben nu bewijs gevonden van een geavanceerde Russische online marktplaats die honderdduizenden zeer gedetailleerde gebruikersprofielen verhandelt. Deze 'fingerprints' stellen criminelen in staat om ultramoderne tweestapsverificatie te omzeilen, waardoor ze toegang krijgen tot waardevolle gebruikersinformatie, zoals creditcardgegevens." aldus de TU/e

Lees meer »

De evolutie van phishing: hoe beschermen we onszelf?

Dat criminelen creatieve methodes verzinnen om je geld te ontfutselen, weten we al langer dan vandaag. Echter, het herkennen van de slimme trucs wordt steeds moeilijker. Waar we enkele  jaren geleden nog konden adviseren hoe je een phishing mail of nep website herkent, is het nu haast  niet meer uit te leggen aan gebruikers.

Lees meer »

FBI:"De recente cyberaanvallen op ziekenhuizen is nog maar het begin"

De recente cyberaanvallen op Amerikaanse ziekenhuizen is nog maar het begin. De Federal Bureau of Investigation (FBI), het ministerie van Volksgezondheid en het Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) zeggen dat cybercriminelen zich voorbereiden op een golf aan ransomware-aanvallen. De hackers zijn volgens de veiligheidsinstanties uit op geld en geven niets om de gezondheid of veiligheid van patiënten. Gezondheidsinstellingen krijgen het advies om hun digitale beveiliging op te schroeven.

Lees meer »

Kamer vragen DDoS-aanvallen

DDoS-aanvallen voorkomen is een onbegonnen zaak. Wel is het mogelijk om de kwetsbaarheid en impact van dergelijke cyberaanvallen te verkleinen. Om dat te bewerkstelligen is het belangrijk dat overheidsinstanties en het midden- en kleinbedrijf (MKB) hierover geïnformeerd worden en samenwerken. Door middel van publiekscampagnes moeten burgers zich bewust worden van de gevaren van DDoS-aanvallen.

Lees meer »

Berichten lezen voordat ze versleuteld werden

Politie en justitie slaagden er eerder dit jaar in om EncroChat te kraken. Daarbij maakten de opsporingsdiensten meer dan 20 miljoen berichten waarin criminele activiteiten uit de doeken worden gedaan buit. Nu blijkt dat de politie begin 2019 al infiltreerde in de beveiligde chatdienst. Daarbij wist de handhavingsinstantie de hand te leggen op foto’s, notities en financiële gegevens van de chatdienst.

Lees meer »