Wat we niet meer moeten doen in 2022

Gepubliceerd op 5 januari 2022 om 07:00

Het nieuwe jaar is een geweldige kans om je digitale activiteiten een nieuw leven in te blazen. Een steeds belangrijker onderdeel daarvan is digitale weerbaarheid. 2021 was een van de meest productieve jaren voor cybercriminelen. Nieuwe cijfers laten dit goed zien. Tot en met november ontving de politie 13.000 aangiften van cybercrime. Dat is een toename van bijna 20 procent ten opzichte van 2020, toen er in heel 2020 bijna 11.000 aangiften binnenstroomden. 

Om er voor te zorgen dat je in 2022 niet een van de vele slachtoffers wordt van cybercrime, kun je maar beter meteen stoppen met onderstaande punten.

Stop onmiddellijk met

  • Gebruik van verouderde software

Kwetsbaarheden in besturingssystemen, browsers en andere software op pc’s en andere apparaten zijn een van de belangrijkste aanvalsmiddelen voor cybercriminelen. De meeste van deze bugs werden in 2020 ontdekt – meer dan 18.100, wat veel meer is dan de jaren voordien. Dit is meer dan 50 nieuwe kwetsbaarheden per dag. Het goede nieuws: door de automatische updatefunctie in te schakelen en te klikken om bij te werken als daarom gevraagd wordt, is deze taak maar weinig storend in ons dagelijks leven.

  • Slechte wachtwoordhygiëne

Wachtwoorden zijn de sleutel tot onze digitale voordeur. Omdat we er veel hebben – gemiddeld zo’n 100 – gebruiken we ze vaak op onveilige wijze. Hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere accounts en gemakkelijk te raden identificatie-info geeft hackers een enorm voordeel. Ze beschikken over software die zwakke codering ontcijfert, veelgebruikte varianten probeert en gehackte wachtwoorden op andere accounts proberen te gebruiken (bekend als credential stuffing). Gebruik een wachtwoordmanager om ze te onthouden alsook sterke, unieke wachtwoorden of wachtwoordzinnen. Schakel tweefactorauthenticatie (2FA) (two-factor authentication) in op elk account dat de functie aanbiedt.

  • Het gebruik van openbare Wi-Fi

We gaan allemaal steeds meer de deur uit en maken gebruik van openbare wifi. Maar hieraan zijn risico’s verbonden. Hackers kunnen diezelfde netwerken gebruiken om je internetgebruik te bespioneren, toegang te krijgen tot je accounts en je identiteit te stelen. Probeer deze openbare hotspots te vermijden om veilig te blijven. Als je ze toch moet gebruiken, log dan niet in op een van je belangrijke accounts.

  • Niet nadenken voor je klikt

Phishing is een van de meest lucratieve cyberbedreigingen. Het maakt gebruik van social engineering technieken. De aanvallers proberen hun slachtoffers op een kwaadaardige link te doen klikken of een met malware beladen bijlage te openen. Ze maken misbruik van onze ingebakken goedgelovigheid en proberen vaak een snelle beslissing af te dwingen met een boodschap die dringend lijkt. De eerste regel om deze aanvallen te dwarsbomen, is nadenken voor je klikt. Neem contact op met de persoon of het bedrijf dat de mail verzendt om zeker te zijn dat deze legitiem is. Neem geen overhaaste beslissingen.

  • Geen beveiliging op alle toestellen hebben

In een tijd van grote cyberbedreigingen zouden we op al onze pc’s en laptops malwarebescherming van een gerenommeerde leverancier moeten hebben. Maar wie van ons breidt dezelfde beveiliging uit naar zijn mobiele apparaten en tablets? Onderzoek wijst uit (Research suggests) dat we elk jaar bijna 5.000 uur besteden aan het gebruik van deze toestellen. Ondertussen is de kans groot dat we op schadelijke apps en websites vallen. Bescherm je toestellen vandaag nog.

  • Niet-beveiligde websites gebruiken

HTTPS-sites gebruiken codering om het verkeer van uw browser naar de betreffende site te beschermen. Hiervoor zijn twee redenen: om deze site te authentificeren als echt en niet als phishing of frauduleus; om te zorgen dat cybercriminelen je communicaties niet kunnen bespioneren en zo wachtwoorden en financiële informatie stelen. Het is niet 100% zeker dat er niets kan gebeuren, want tegenwoordig gebruiken veel phishing-sites ook HTTPS. Maar het is een goed begin. Zoek altijd naar het hangslotsymbool.

  • Werk en privéleven samenvoegen

Velen onder ons hebben een groot deel van de laatste twee jaar besteed aan het samenvoegen van wat ooit een duidelijk gedefinieerde scheiding was tussen werk en privéleven. Als die scheiding vervaagt, kan het cyberrisico binnensluipen. Overweeg je zakelijke mails en wachtwoorden te gebruiken om je aan te melden voor shopping- en andere sites? Wat als deze sites werden gehackt? Misdadigers kunnen dan je bedrijfsaccount hacken. Het gebruik van onbeschermde persoonlijke toestellen voor het werk (Using unprotected personal devices for work) brengt extra risico’s met zich mee. Discrete zaken en privé gescheiden houden is zeker een extra inspanning waard.

  • Details via telefoon doorgeven

E-mail- en sms-phishing gebruiken social engineering-technieken om slachtoffers tot klikken aan te zetten. Voice-phishing, ook wel vishing (vishing) genoemd, is een steeds meer populaire manier om persoonlijke en financiële informatie van slachtoffers te ontfutselen. Oplichters verbergen vaak hun echte telefoonnummer om de aanval als legitiem te laten doorgaan. Het beste is geen gevoelige informatie telefonisch door te geven. Vraag wie ze zijn en van waar ze bellen en bel vervolgens het bedrijf rechtstreeks om dit te verifiëren. Gebruik dus niet de telefoonnummers die door de beller zijn gegeven.

  • Geen back-ups maken

Ransomware kost bedrijven elk jaar honderden miljoenen. Men vergeet dus gemakkelijk dat er nog steeds variaties op de loer liggen voor de consument. Stel dat je thuis plotseling geen toegang meer hebt tot je pc. Al de gegevens die het bevat, en mogelijk de cloudopslag, kunnen voor altijd verloren gaan – inclusief familiefoto’s en belangrijke werkdocumenten. Regelmatig back-ups maken, in zoals met de 3-2-2 backup regel biedt gemoedsrust mocht het ergste zich voordoen.

  • Een smart home niet beschermen

Ongeveer een derde van de Europese huizen is uitgerust met slimme gadgets: spraakassistenten, smart-tv’s en beveiligingscamera’s. Door deze te voorzien van connectiviteit en intelligentie, worden ze een zeer aantrekkelijk doelwit voor criminelen. Ze kunnen gekaapt en omgezet worden in botnets om aanvallen op anderen uit te voeren, of als toegangspoort tot de rest van je toestellen en gegevens gebruikt worden. Om ze veilig te houden, wijzig hun standaardwachtwoorden bij het opstarten van het toestel. Zorg dat je leveranciers kiest die bekende kwetsbaarheden in hun producten verhelpen. Onderzoek ook mogelijke beveiligingslekken voor je een toestel aanschaft.
We zijn allen benieuwd naar wat 2022 voor ons in petto heeft. Maak er een jaar vol goede verrassingen van door vandaag nog je persoonlijke digitale weerbaarheid te verbeteren.

Bron: backupvergelijker.nl, eset.com

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over cybercrime

"Hoe kan ik nou zo stom zijn geweest?"

Als je slachtoffer bent geworden van oplichting kan dit emotioneel heel zwaar zijn. Naast de financiële schade kun je ook last hebben van angst, schaamte, stress en een beschadigd vertrouwen in mensen. Hoe kun je hiermee omgaan?

Lees meer »

'Safe-Inet' is uitgeschakeld

Het Virtual Private Network (VPN) 'Safe-Inet' is uitgeschakeld. Dit gebeurde in een gezamenlijke actie van verschillende opsporingsdiensten. Topcriminelen van over de hele wereld gebruikten dit netwerk. De actie vond plaats onder leiding van het Duitse Hoofdkwartier van de politie te Reutlingen, in samenwerking met Europol en opsporingsdiensten van over de hele wereld.

Lees meer »

“Als een producent software heeft aangeboden die vervolgens niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, is hij mogelijk aansprakelijk op grond van wanprestatie”

Gebruikers kunnen de software-ontwikkelaar aansprakelijk stellen voor de schade die een hacker heeft toegebracht als blijkt dat de cybersecurity niet op orde is. Als het product niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, kan de fabrikant of verkoper van de software aangeklaagd worden op grond van wanprestatie. Er zijn echter wel de nodige juridische en economische barrières die het verhalen van de schade complex maken.

Lees meer »

"Terug naar de kantoor jungle"

De pandemie heeft de manier waarop we leven en werken radicaal veranderd. Zakelijk was de weg van de veelal veilige boardroom en kantoortuin naar de metaforische keukentafel of zolder al ingezet. De realiteit heeft de discussie omtrent thuiswerken daarmee in sneltreinvaart beslecht, debat over afname van productiviteit en effectiviteit waren overgedragen aan vertrouwen uit noodzaak en brachten nieuwe uitdagingen aan het licht.

Lees meer »

Digitale dreigingen zullen verder toenemen in 2021

Ons leven staat door de COVID-19 pandemie op zijn kop. De offline en online gevolgen voor het bedrijfsleven en consumenten zijn niet gering. Zo werd thuiswerken de norm en namen digitale dreigingen toe. ESET voorspelt dat in 2021 digitale dreigingen verder zullen toenemen, met name in de vorm van ransomware en fileless malware. Het rapport ‘Cybersecurity Trends 2021: Staying secure in uncertain times’ bevat voorspellingen van deskundigen en onthult de belangrijkste uitdagingen die naar verwachting een impact gaan hebben op consumenten en bedrijven in 2021.

Lees meer »