Het nieuwe jaar is een geweldige kans om je digitale activiteiten een nieuw leven in te blazen. Een steeds belangrijker onderdeel daarvan is digitale weerbaarheid. 2021 was een van de meest productieve jaren voor cybercriminelen. Nieuwe cijfers laten dit goed zien. Tot en met november ontving de politie 13.000 aangiften van cybercrime. Dat is een toename van bijna 20 procent ten opzichte van 2020, toen er in heel 2020 bijna 11.000 aangiften binnenstroomden.
Om er voor te zorgen dat je in 2022 niet een van de vele slachtoffers wordt van cybercrime, kun je maar beter meteen stoppen met onderstaande punten.
Stop onmiddellijk met
- Gebruik van verouderde software
Kwetsbaarheden in besturingssystemen, browsers en andere software op pc’s en andere apparaten zijn een van de belangrijkste aanvalsmiddelen voor cybercriminelen. De meeste van deze bugs werden in 2020 ontdekt – meer dan 18.100, wat veel meer is dan de jaren voordien. Dit is meer dan 50 nieuwe kwetsbaarheden per dag. Het goede nieuws: door de automatische updatefunctie in te schakelen en te klikken om bij te werken als daarom gevraagd wordt, is deze taak maar weinig storend in ons dagelijks leven.
- Slechte wachtwoordhygiëne
Wachtwoorden zijn de sleutel tot onze digitale voordeur. Omdat we er veel hebben – gemiddeld zo’n 100 – gebruiken we ze vaak op onveilige wijze. Hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere accounts en gemakkelijk te raden identificatie-info geeft hackers een enorm voordeel. Ze beschikken over software die zwakke codering ontcijfert, veelgebruikte varianten probeert en gehackte wachtwoorden op andere accounts proberen te gebruiken (bekend als credential stuffing). Gebruik een wachtwoordmanager om ze te onthouden alsook sterke, unieke wachtwoorden of wachtwoordzinnen. Schakel tweefactorauthenticatie (2FA) (two-factor authentication) in op elk account dat de functie aanbiedt.
- Het gebruik van openbare Wi-Fi
We gaan allemaal steeds meer de deur uit en maken gebruik van openbare wifi. Maar hieraan zijn risico’s verbonden. Hackers kunnen diezelfde netwerken gebruiken om je internetgebruik te bespioneren, toegang te krijgen tot je accounts en je identiteit te stelen. Probeer deze openbare hotspots te vermijden om veilig te blijven. Als je ze toch moet gebruiken, log dan niet in op een van je belangrijke accounts.
- Niet nadenken voor je klikt
Phishing is een van de meest lucratieve cyberbedreigingen. Het maakt gebruik van social engineering technieken. De aanvallers proberen hun slachtoffers op een kwaadaardige link te doen klikken of een met malware beladen bijlage te openen. Ze maken misbruik van onze ingebakken goedgelovigheid en proberen vaak een snelle beslissing af te dwingen met een boodschap die dringend lijkt. De eerste regel om deze aanvallen te dwarsbomen, is nadenken voor je klikt. Neem contact op met de persoon of het bedrijf dat de mail verzendt om zeker te zijn dat deze legitiem is. Neem geen overhaaste beslissingen.
- Geen beveiliging op alle toestellen hebben
In een tijd van grote cyberbedreigingen zouden we op al onze pc’s en laptops malwarebescherming van een gerenommeerde leverancier moeten hebben. Maar wie van ons breidt dezelfde beveiliging uit naar zijn mobiele apparaten en tablets? Onderzoek wijst uit (Research suggests) dat we elk jaar bijna 5.000 uur besteden aan het gebruik van deze toestellen. Ondertussen is de kans groot dat we op schadelijke apps en websites vallen. Bescherm je toestellen vandaag nog.
- Niet-beveiligde websites gebruiken
HTTPS-sites gebruiken codering om het verkeer van uw browser naar de betreffende site te beschermen. Hiervoor zijn twee redenen: om deze site te authentificeren als echt en niet als phishing of frauduleus; om te zorgen dat cybercriminelen je communicaties niet kunnen bespioneren en zo wachtwoorden en financiële informatie stelen. Het is niet 100% zeker dat er niets kan gebeuren, want tegenwoordig gebruiken veel phishing-sites ook HTTPS. Maar het is een goed begin. Zoek altijd naar het hangslotsymbool.
- Werk en privéleven samenvoegen
Velen onder ons hebben een groot deel van de laatste twee jaar besteed aan het samenvoegen van wat ooit een duidelijk gedefinieerde scheiding was tussen werk en privéleven. Als die scheiding vervaagt, kan het cyberrisico binnensluipen. Overweeg je zakelijke mails en wachtwoorden te gebruiken om je aan te melden voor shopping- en andere sites? Wat als deze sites werden gehackt? Misdadigers kunnen dan je bedrijfsaccount hacken. Het gebruik van onbeschermde persoonlijke toestellen voor het werk (Using unprotected personal devices for work) brengt extra risico’s met zich mee. Discrete zaken en privé gescheiden houden is zeker een extra inspanning waard.
- Details via telefoon doorgeven
E-mail- en sms-phishing gebruiken social engineering-technieken om slachtoffers tot klikken aan te zetten. Voice-phishing, ook wel vishing (vishing) genoemd, is een steeds meer populaire manier om persoonlijke en financiële informatie van slachtoffers te ontfutselen. Oplichters verbergen vaak hun echte telefoonnummer om de aanval als legitiem te laten doorgaan. Het beste is geen gevoelige informatie telefonisch door te geven. Vraag wie ze zijn en van waar ze bellen en bel vervolgens het bedrijf rechtstreeks om dit te verifiëren. Gebruik dus niet de telefoonnummers die door de beller zijn gegeven.
- Geen back-ups maken
Ransomware kost bedrijven elk jaar honderden miljoenen. Men vergeet dus gemakkelijk dat er nog steeds variaties op de loer liggen voor de consument. Stel dat je thuis plotseling geen toegang meer hebt tot je pc. Al de gegevens die het bevat, en mogelijk de cloudopslag, kunnen voor altijd verloren gaan – inclusief familiefoto’s en belangrijke werkdocumenten. Regelmatig back-ups maken, in zoals met de 3-2-2 backup regel biedt gemoedsrust mocht het ergste zich voordoen.
- Een smart home niet beschermen
Ongeveer een derde van de Europese huizen is uitgerust met slimme gadgets: spraakassistenten, smart-tv’s en beveiligingscamera’s. Door deze te voorzien van connectiviteit en intelligentie, worden ze een zeer aantrekkelijk doelwit voor criminelen. Ze kunnen gekaapt en omgezet worden in botnets om aanvallen op anderen uit te voeren, of als toegangspoort tot de rest van je toestellen en gegevens gebruikt worden. Om ze veilig te houden, wijzig hun standaardwachtwoorden bij het opstarten van het toestel. Zorg dat je leveranciers kiest die bekende kwetsbaarheden in hun producten verhelpen. Onderzoek ook mogelijke beveiligingslekken voor je een toestel aanschaft.
We zijn allen benieuwd naar wat 2022 voor ons in petto heeft. Maak er een jaar vol goede verrassingen van door vandaag nog je persoonlijke digitale weerbaarheid te verbeteren.
Bron: backupvergelijker.nl, eset.com
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over cybercrime
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Pretexting: Het belangrijkste aspect van pretexting is het vertrouwen winnen
Internetoplichters zoeken steeds weer nieuwe manieren om nietsvermoedende consumenten geld afhandig te maken. Zo nemen criminelen een valse identiteit aan door middel van spoofing of doen ze zich voor als een familielid via WhatsApp-fraude. Nu is er iets nieuws: pretexting. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ertegen kunt doen.
Ruim helft van de jongeren die ICT-onderwijs volgen plegen cyberdelicten
Een groot deel van de Nederlandse jongeren die ICT-onderwijs volgen, maakt zich wel eens schuldig aan cybercrime. Dit blijkt uit onderzoek van de VU en het NSCR. Toch blijkt het niet zo makkelijk om onderscheid te maken tussen jongeren die ´goede´ en ´slechte´ dingen doen met computers en ICT. Veel jongeren die online de wet overtreden, gebruiken hun ICT-vaardigheden tegelijkertijd om anderen te helpen of zich maatschappelijk in te zetten. Dit betekent dat jonge daders van online delicten kunnen worden gestimuleerd om hun vaardigheden positief in te zetten.
Cyberaanvallen: ‘Een crisismanager moet inhoudelijk snappen waar het over gaat’
De kans dat een organisatie getroffen wordt door een cyberincident is 1 op 8. Maar het voorbereiden op en het oefenen van een cybercrisis wordt nauwelijks gedaan. “Het beperken van de schade zit in een goede voorbereiding”, stelt Job Kuijpers, CEO bij EYE Security.
De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne
Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.
Ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de domeinnamen voor het .nl-domein beheert, heeft in een jaar tijd ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing. Dat meldt de organisatie in een transparantierapport (pdf onderaan het artikel). Het gaat om de periode vanaf het vierde kwartaal van 2020 tot en met het derde kwartaal van 2021. Bij de meeste gevallen betrof het waarschuwingen voor phishing.
Criminal-to-criminal-model met een duidelijke rolverdeling neemt verder toe in 2022
Er zijn inmiddels al twee pandemie-jaren verstreken. Deze jaren hebben niet alleen veranderingen teweeggebracht in de werkcultuur, maar hebben ook gezorgd voor compleet nieuwe security-uitdagingen. Waar in het eerste coronajaar het verhuizen van medewerkers naar de thuisomgeving centraal stond, werden bedrijven het afgelopen jaar geconfronteerd met de veiligheidsrisico’s die deze, soms overhaaste, digitalisering met zich meebracht. Om de veiligheidsrisico’s het komende jaar te minimaliseren, zullen bedrijven hun IT-beveiligingsinfrastructuur moeten aanpassen aan de cloud. Nicolas Casimir, CISO EMEA bij Zscaler, gaat verder in op deze en andere trends voor het komende jaar.
Cybergevaren in 2022 de grootste zorg voor bedrijven in Belgie en Nederland voor COVID-19
Volgens de Allianz Risicobarometer vormen cybergevaren in 2022 de grootste zorg voor bedrijven wereldwijd. De dreiging van ransomware-aanvallen, datalekken of een grote IT-uitval baart bedrijven nog meer zorgen dan bedrijfsonderbrekingen en verstoring van de toeleveringsketen, natuurrampen of de coronapandemie, die bedrijven in het afgelopen jaar allemaal zwaar hebben getroffen.
‘VPNLab’ offline gehaald door politie diensten
Handhavingsinstanties ondernamen deze week actie tegen het misbruik van VPN-diensten door criminelen. Dit deden ze door de infrastructuur en de gebruikers van VPNLab.net aan te pakken. De producten van de VPN-provider, bedoeld voor afgeschermde communicatie en internettoegang, werden ter ondersteuning van ernstige misdrijven gebruikt. Zoals de inzet van Ransomware en andere cybercriminaliteit.
Drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering
Eind 2021 organiseerden diverse partijen - waaronder het CIP - drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering. Van deze sessies zijn nu ook podcasts beschikbaar. Zeker ook interessant voor overheden!
Aantal cyberaanvallen steeg in 2021 met 50% vergeleken met een jaar eerder
Het aantal cyberaanvallen per week steeg in 2021 met 50% vergeleken met een jaar eerder, stellen cybersecurity onderzoekers. In het vierde kwartaal was er een recordhoogte van 925 aanvallen per week per organisatie wereldwijd. Dit melden onderzoekers van Check Point, een multinationaal IT-securitybedrijf.
Informatiebeveiliging en cyberrisico’s één van belangrijkste risico’s voor financiële instellingen
De Nederlandsche Bank ziet informatiebeveiliging en de daarmee samenhangende cyberrisico’s als een van de belangrijkste strategische risico’s bij financiële instellingen. Dat blijkt uit de 2021 editie van DNB’s IB-monitor. De toezichthouder stelt dat ruim 15% van de Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars het afgelopen jaar te maken heeft gehad met aanzienlijke financiële schade door beveiligingsincidenten en datalekken.