Woerden - Bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze personen?

Woerden Bankhelpdesk Fraude 2
Afbeelding – 137,8 KB 38 downloads

Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑

Zaaknummer: 2022318154

Datum delict: 20-10-2022 

Plaats delict: Woerden

Oudere Vrouw Slachtoffer van Geraffineerde Bankpasfraude in Woerden

Op een donderdagochtend in oktober is een 66-jarige vrouw uit Woerden het slachtoffer geworden van een geraffineerde bankpasfraude. De dader deed zich voor als bankmedewerker en heeft bijna tweeënhalf uur aan de telefoon gehangen met de vrouw. Hij overtuigde haar ervan dat er een poging was gedaan om geld van haar rekening te stelen. De oplichter stelde voor om de pinpas en pincode van de vrouw op te halen door een koerier om deze zogenaamd te scannen en de fraude te voorkomen.

Nadat de koerier, die zich voordeed als bankmedewerker, de pinpas had opgehaald, werd er bijna €5500 opgenomen bij een geldautomaat en in een supermarkt op de Rijnstraat in Woerden. Van de persoon die de transacties heeft uitgevoerd, zijn beveiligingsbeelden beschikbaar.

De politie heeft een duidelijk signalement van de koerier: een man tussen de 20 en 25 jaar oud met een lichte huidskleur, donkere krullen, en een lengte van ongeveer 1.80 meter. Ook van de pinner is een signalement verspreid: een man met een lichte huidskleur, zwarte wenkbrauwen, haar opgeschoren aan de zijkanten, en een lengte tussen 175 en 185 cm. Tijdens het pinnen droeg hij een groene pet met de rode letters 'RIOT', een donkerblauwe jas van het merk Stone Island, een grijsblauwe spijkerbroek, donkere schoenen met witte zolen en een blauw mondkapje.

De politie vraagt iedereen die de verdachte herkent of informatie heeft over de zaak om contact op te nemen via een speciaal tipformulier. Aanvankelijk werden de beelden met een geblurde verdachte getoond, maar nu de verdachte niet is geïdentificeerd, zijn de beelden zonder blur vrijgegeven in de hoop op nieuwe aanwijzingen.

Bron: politie.nl

Bankhelpdesk fraude?

Wanneer de telefoon overgaat en het nummer of de naam van uw bank verschijnt op de display, en u een keurige Nederlandstalige man of vrouw aan de lijn krijgt, vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel actie te ondernemen en de medewerker deelt persoonlijke informatie, zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum, om te bewijzen dat u niet te maken hebt met een oplichter. Vervolgens komt er een bankmedewerker bij u langs die uw pinpas doorknipt en deze in een envelop van de bank doet.

Desondanks blijkt later dat er onbekend geld van uw rekening is afgeschreven. Hoe is dit mogelijk, alles leek zo correct?

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'.

Meer info over Bankhelpdesk fraude

of alle begrippen en vormen van A tot Z

Verschillende manieren om informatie te delen met de politie

Als u over informatie beschikt en deze wilt delen met de politie, zijn er verschillende manieren om dat te doen. U kunt gratis bellen naar de Opsporingstiplijn op 0800-6070, of gebruik maken van het Politie Tip formulier op https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html. Het is ook mogelijk om informatie door te geven via WhatsApp op 06-17214856.

Als u de voorkeur geeft aan anonimiteit, dan kunt u uw informatie doorgeven via Meld Misdaad Anoniem. U kunt gratis bellen naar 0800-7000 of het online formulier gebruiken op https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/.

Als u vertrouwelijke informatie wilt delen en een afspraak wilt maken met de politie, dan kunt u contact opnemen met het Team Nationale Inlichtingen op 079-345 8999. Het algemene nummer van de politie is 0900-8844.