Oisterwijk - Bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze personen?

Oisterwijk Bankhelpdesk Fraude 2
Afbeelding – 171,2 KB 52 downloads

Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑

Zaaknummer: 2023192299

Datum delict: 28-07-2023

Plaats delict: Oisterwijk

Ouderen in Oisterwijk slachtoffer van geavanceerde bankpasfraude

Een 77-jarige man en een 62-jarige vrouw uit Oisterwijk zijn het slachtoffer geworden van een geraffineerde vorm van bankpasfraude, ook bekend als 'spoofing'. Beide slachtoffers ontvingen een SMS-bericht dat ogenschijnlijk van hun bank afkomstig was. In het bericht werd gesteld dat er een poging was gedaan om een groot bedrag van hun rekening op te nemen en dat ze daarom direct de fraudehelpdesk van de bank moesten bellen.

Na het bellen van het in de SMS vermelde nummer kregen de slachtoffers te maken met fraudeurs die zich voordeden als bankmedewerkers. Deze vroegen om persoonlijke gegevens en vertelden de slachtoffers dat hun bankpas en bijbehorende reader vervangen moesten worden. Vervolgens werden deze artikelen door een 'koerier' opgehaald. Kort na deze gebeurtenissen werden er forse geldbedragen opgenomen bij verschillende geldautomaten in Oisterwijk en Berkel-Enschot.

Bij de 77-jarige man gingen de criminelen nog een stap verder. Zij maakten ook grote sommen geld over naar zowel Nederlandse als buitenlandse rekeningen. De politie heeft de zaak in onderzoek en vraagt om tips via een tipformulier op hun website.

Deze zaak onderstreept het belang van waakzaamheid bij het ontvangen van berichten die om persoonlijke informatie vragen, zelfs als deze berichten afkomstig lijken te zijn van vertrouwde instanties zoals de bank.

Bron: politie.nl

Bankhelpdesk fraude?

Wanneer de telefoon overgaat en het nummer of de naam van uw bank verschijnt op de display, en u een keurige Nederlandstalige man of vrouw aan de lijn krijgt, vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel actie te ondernemen en de medewerker deelt persoonlijke informatie, zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum, om te bewijzen dat u niet te maken hebt met een oplichter. Vervolgens komt er een bankmedewerker bij u langs die uw pinpas doorknipt en deze in een envelop van de bank doet.

Desondanks blijkt later dat er onbekend geld van uw rekening is afgeschreven. Hoe is dit mogelijk, alles leek zo correct?

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'.

Meer info over Bankhelpdesk fraude 》

of alle begrippen en vormen van A tot Z 》

Verschillende manieren om informatie te delen met de politie

Als u over informatie beschikt en deze wilt delen met de politie, zijn er verschillende manieren om dat te doen. U kunt gratis bellen naar de Opsporingstiplijn op 0800-6070, of gebruik maken van het Politie Tip formulier op https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html. Het is ook mogelijk om informatie door te geven via WhatsApp op 06-17214856.

Als u de voorkeur geeft aan anonimiteit, dan kunt u uw informatie doorgeven via Meld Misdaad Anoniem. U kunt gratis bellen naar 0800-7000 of het online formulier gebruiken op https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/.

Als u vertrouwelijke informatie wilt delen en een afspraak wilt maken met de politie, dan kunt u contact opnemen met het Team Nationale Inlichtingen op 079-345 8999. Het algemene nummer van de politie is 0900-8844.