Cybercriminelen stelen persoonlijke gegevens klanten General Motors

Gepubliceerd op 26 mei 2022 om 15:00

Hackers zijn erin geslaagd om toegang te krijgen tot zo’n 5.000 accounts van klanten van 'General Motors'. Daarbij zijn persoonsgegevens buitgemaakt als namen en telefoonnummers. Het bedrijf adviseert klanten om hun wachtwoord te resetten.

Verdachte inlogactiviteiten

IT-medewerkers van General Motors zagen tussen 11 en 29 april verdachte inlogactiviteiten op een aantal online accounts. Eenmaal ingelogd probeerden hackers beloningspunten van klanten in te ruilen voor cadeaubonnen. Toen werknemers een patroon zagen, schakelden ze het systeem voor het beloningsprogramma tijdelijk uit.

General Motors schreef vervolgens een brief (PDF) aan alle gedupeerden, waarin ze uitlegde wat er is voorgevallen. Volgens de autofabrikant is er geen bewijs dat inloggegevens afkomstig zijn uit de systemen van het bedrijf zelf. Mogelijk hebben hackers deze gegevens bemachtigd via een datalek bij een ander bedrijf. Klanten die hetzelfde wachtwoord voor meerdere online diensten gebruiken, riskeren hiermee dat cybercriminelen bij andere dienstverleners kunnen inbreken.

“Door deze ongeoorloofde activiteit konden de ongeoorloofde partijen toegang krijgen tot beperkte persoonlijke informatie van uw GM online of mobiele applicatie accounts”, waarschuwt General Motors. Naar eigen zeggen gaat het om voor- en achternamen, woonadressen, gebruikersnamen en telefoonnummers voor geregistreerde familieleden, opgeslagen favoriete locatiegegevens, profielfoto’s, zoekgeschiedenis over bestemmingen en activiteiten met beloningskaarten en fraudeleus ingewisselde beloningspunten.

Er zijn ook data die de aanvallers niet hebben weten te bemachtigen. Dan gaat het om geboortedata, social security numbers (BSN-nummers), rijbewijsnummers, creditcardgegevens en bankrekeningnummers. Deze informatie wordt niet bewaard in de online accounts van General Motors.

Wachtwoord  wijzigen en alert

De autofabrikant raadt alle gedupeerde klanten aan om hun wachtwoord te wijzigen. Als ze hetzelfde wachtwoord voor andere online accounts gebruiken, is het verstandig om deze ook aan te passen. Tot slot adviseert het bedrijf alle slachtoffers om alert te zijn voor identiteitsfraude en al hun financiële transacties nauwlettend in de gaten te houden. Er is aangifte gedaan bij de politie van de datadiefstal.

Hoeveel klanten de dupe zijn van het datalek bij General Motors, wil de autobouwer niet zeggen. De procureur-generaal van de staat Californië zegt dat de fabrikant in totaal 4.920 brieven heeft verstuurd over het voorval.

General Motors is niet de enige autofabrikant die door hackers is aangevallen. In juni 2021 wisten hackers klantgegevens te stelen van Amerikaanse en Canadese consumenten die bij Volkswagen of Audi een auto hadden gekocht. Het ging in totaal om gegevens van 3,3 miljoen klanten die tussen 2014 en 2019 een auto hadden aangeschaft.

In augustus 2021 ging het fout bij Ford. Door een verkeerde instelling bij Ford Motor hadden hackers vrij spel om allerlei bedrijfs- en privacygevoelige te raadplegen. Kwaadwillenden hadden toegang tot de databases met klantgegevens, privégegevens van medewerkers, het interne ticketsysteem en concurrentiegevoelige informatie. Tevens was het mogelijk om accounts van klanten en medewerkers van afstand over te nemen.

En eind 2021 slaagde een onbekende partij erin om de servers van Volvo binnen te dringen en vertrouwelijke informatie van de afdeling Research & Development (R&D) te stelen. Bij de aanval zijn enkel onderzoeks- en ontwikkelingsdata van de Zweedse autofabrikant gestolen. Er zijn geen persoonsgegevens van klanten of medewerkers buitgemaakt.

2022 05 16 Version A Notice To Individuals
PDF – 195,4 KB 30 downloads

Bron: oag.ca.gov, cybernews.com, vpngids.nl

Meer info over hacking 

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Meer rapporten bekijken of downloaden

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Meer hacking nieuws

Het Wachtwoorden als ‘beveiliging’

Een op de vijf Nederlanders gebruikt de naam van hun huisdier, kind of favoriete voetbalclub in hun wachtwoorden. Dit blijkt uit een onderzoek van Beyond Identity. Voor dit onderzoek werden duizend Nederlanders ondervraagd naar de manier waarop ze wachtwoorden inzetten. Hun antwoorden brengen veel voorkomende valkuilen rond het gebruik van wachtwoorden aan het licht.

Lees meer »

We hebben een ongebruikelijke aanmeldpoging opgemerkt op een apparaat of locatie die je normaal gesproken niet gebruikt. Was jij dit?

De meeste online diensten hebben een ingebouwd beveiligingssysteem dat u waarschuwt wanneer er “ongewone” activiteit op uw account wordt gedetecteerd. Zo sturen diensten bijvoorbeeld meldingen over pogingen tot het opnieuw instellen van het telefoonnummer en e-mailadres die aan de account zijn gekoppeld, of het wachtwoord. Toen dit soort berichten gemeengoed werd, probeerden ondernemende cybercriminelen natuurlijk dit mechanisme na te bootsen om gebruikers aan te vallen.

Lees meer »

Lichaamsfuncties meten via smart watches, smart bands en slimme pleisters is dat veilig?

De versnelde digitalisering van de zorgsector met onder meer monitoring op afstand brengt nieuwe veiligheidsrisico’s met zich mee. Alle Nederlandse zorgaanbieders hebben de afgelopen twee jaar vanwege de coronapandemie e-health diensten uitgerold. Bij 70 procent hiervan werden 'wearable devices' ingezet. Security-aanbieder Kaspersky stelt dat er steeds meer kwetsbaarheden in deze devices zitten die het cybercriminelen mogelijk maken data te stelen of devices over te nemen.

Lees meer »

«   »