English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Ongeveer een kwart miljoen mensen in ons land zegt in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere keren te zijn gepest. Drie op de tien Nederlanders (31 procent) kreeg alleen met online pesterijen te maken, nog eens 19 procent werd zowel online als offline gepest. Het pestgedrag leidt bij de meesten tot emotionele of psychische klachten.
Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek(CBS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid. Aan het onderzoek deden 173.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder mee.
Homoseksuelen en jongeren
Ongeveer 2 procent van alle Nederlanders is het afgelopen jaar gepest. We hebben het dan over bijna 240.000 mensen. Geslacht speelt geen rol: mannen en vrouwen werden evenveel gepest. Onderzoekers zien wel een duidelijk verschil als ze kijken naar seksualiteit en leeftijd. Homoseksuelen, lesbiennes en biseksuelen worden vaker geconfronteerd met pesterijen dan heteroseksuele mannen en vrouwen: ongeveer drie tot vier keer zo vaak.
Als we naar de leeftijd kijken, dan zien we dat jongeren tussen de 15 en 18 jaar het vaakst worden gepest. Ouderen zijn het afgelopen jaar over het algemeen minder gepest. Senioren van 65 jaar of ouder zeggen nagenoeg niet gepest te worden door anderen. Mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar worden door de bocht genomen evenveel gepest.
Helft pestslachtoffers online gepest
Van de pestslachtoffers zegt 47 procent dat ze enkel op traditionele manier wordt gepest. Dan moet je denken aan onder meer scheldpartijen, kleinerende opmerkingen, en duwen en trekken. Drie op de tien Nederlanders (31 procent) zegt alleen online te worden gepest. Deze vorm van pesten noemen we ook wel cyberpesten.
Jongeren tot 25 jaar krijgen het vaakst met online pesten te maken. Oudere slachtoffers (45 jaar en ouder) worden veelal op traditionele manier gepest. Eén op de vijf (19 procent) geeft aan het afgelopen jaar op beide manieren te zijn gepest.
69 procent van de pestslachtoffers zegt de dader te kennen. Meestal gaat het om een buurtgenoot of een medescholier, zo blijkt uit het onderzoek. Een extreme vorm van online pesten is cyberstalking. Dat betekent dat iemand je belaagt en daarvoor moderne communicatiemiddelen gebruikt. In de meeste gevallen gaat het om een ex-partner, maar in theorie kan iedereen een cyberstalker zijn.
Combinatie online en offline pesten
Pesten, of dat nou online of offline gebeurt, is nooit leuk. Sterker nog, bij meer dan de helft van de slachtoffers (58 procent) leidt pesten tot emotionele of psychische klachten. Een kleine groep van 7 procent kampt hierdoor met financiële problemen, en 5 procent brengt lichamelijke verwondingen of letsel bij zichzelf aan.
Traditionele vormen van pesten zorgen vaker voor emotionele gevolgen dan cyberpesten. Vooral de combinatie heeft een grote impact. Van degenen die zowel traditioneel als online werden gepest, zei driekwart (76 procent) hiervan emotionele gevolgen te hebben (gehad). Bijna 60 procent heeft minder vertrouwen in anderen, 40 procent voelt zich minder veilig. Bij jongeren leidt dit, in vergelijking met ouderen, twee keer zo vaak tot depressiviteit.
Tot slot blijkt dat slachtoffers met hun omgeving praten over pesterijen. Bijna 70 procent geeft aan erover te hebben gesproken met familie of vrienden (41 procent), de politie (22 procent) of school (12 procent). Ongeveer één op de zes slachtoffers (16 procent) heeft het afgelopen jaar aangifte gedaan bij de politie. De meesten geven aan dit niet te doen, omdat ze het idee hebben dat het toch geen zoden aan de dijk zet.
Bron: cbs.nl, vpngids.nl
Meer info over cyberpesten
Bekijk alle vormen en begrippen
Meer actueel nieuws
Waarom tweestapsverificatie instellen?
Het aantal cyberaanvallen is sinds de coronacrisis vervijfvoudigd. Alleen al in de Microsoft cloud zijn er 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen per dag. Jouw bedrijf neemt waarschijnlijk allerlei maatregelen om de kans op een datalek te verkleinen. Het instellen van tweestapsverificatie voor medewerkers is hierbij enorm belangrijk. Want 80 procent van de hacking-gerelateerde aanvallen komen binnen via wachtwoorden.
Belgie: “Conclusies over de cyberaanval zijn voorbarig. Maar het is belangrijk om die gevoelige context te signaleren. Dat ontkennen is naïef”
Het Belgische Belnet ligt momenteel onder vuur. Het netwerk werd gisteren rond het middaguur getroffen door een DDoS-aanval. Meerdere overheidsdiensten kunnen daardoor geen gebruik maken van het internet. Het is onduidelijk wie er achter de aanval zit.
Brabantia in gelijk gesteld in phishing zaak Bol.com
Een phishingmail is Bol.com duur komen te staan. De online retailer dacht een bericht van Brabantia te hebben ontvangen met het verzoek om het bankrekeningnummer aan te passen. In werkelijkheid was de e-mail afkomstig van cybercriminelen. Door de oplichtingstruc schreef Bol.com ruim 750.000 euro bij op hun rekening. De rechter oordeelt dat de webwinkel alsnog het bedrag moet overmaken aan Brabantia. Bol.com overweegt om in hoger beroep te gaan.
Apple brengt dringende beveiligingspatches uit voor zero-day bugs bij actieve aanvallen
Apple heeft maandag beveiligingsupdates uitgebracht voor iOS , macOS en watchOS om drie zero-day-fouten aan te pakken en patches uit te breiden voor een vierde kwetsbaarheid waarvan het bedrijf zegt dat deze kwetsbaarheid reeds misbruikt wordt.
Ransomware weekoverzicht 17-2021
Amerikaanse politie bevestigt cyberaanval nadat ransomware bende gegevens heeft gelekt, spear ransomware aanvallen nemen flink toe en de ransomware criminelen van Babuk stappen over op Doxware. Hier het overzicht van de nieuwste ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 156 (week 17-2021)
Spear ransomware aanvallen neemt flink toe, diverse landen misbruikten de Nederlandse ICT-infrastructuur voor het uitvoeren van cyberaanvallen en een verdubbeling in het eerste kwartaal van het aantal DDoS aanvallen. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 156.