Heerenveen - Bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze personen?

Heerenveen Bankhelpdesk Fraude
Afbeelding – 140,9 KB 58 downloads

Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑

Zaaknummer: 2023080305

Datum delict: 29-03-2023

Plaats delict: Heerenveen

Oudere Vrouw in Heerenveen Slachtoffer van Bankhelpdeskfraude

Een 77-jarige vrouw uit Heerenveen is het slachtoffer geworden van een geraffineerde bankhelpdeskfraude. Ze werd urenlang aan de lijn gehouden door een persoon die zich voordeed als bankmedewerker. Deze 'medewerker' wist haar vertrouwen te winnen door te beweren dat er gefraudeerd was met haar betaalrekeningen. De vrouw werd overgehaald om haar bankpassen aan een koerier te geven die bij haar thuis kwam. Kort daarna werden er grote geldbedragen met de passen gepind.

De zogenaamde bankmedewerker had veel persoonlijke gegevens van het slachtoffer, wat haar vertrouwen versterkte. Toen een vrouwelijke 'bankmedewerker' aan haar deur verscheen om de passen op te halen, werd ze ook overgehaald om enkele sieraden af te geven om in een bankkluis te bewaren, omdat ze zogenaamd het slachtoffer was geworden van cybercriminelen.

Het slachtoffer is voor honderden euro's opgelicht en heeft ook enkele sieraden verloren die grote emotionele waarde voor haar hebben. De impact van de fraude is dus groot.

Op 29 maart werd er met de gestolen pinpas geld opgenomen bij een geldautomaat aan het Molenplein in Heerenveen. Later werden er goederen afgerekend in een elektronicazaak aan het Raadhuisplein in Drachten. De laatste transactie vond plaats bij een pinautomaat aan de Middelwijk in Drachten.

Op de beelden van de transacties is een jonge vrouw te zien, maar haar kleding en haardracht verschillen per locatie. Het is mogelijk dat het om dezelfde vrouw gaat, maar het kan ook zijn dat er twee verschillende vrouwen betrokken zijn bij de fraude. De politie vraagt om tips die kunnen helpen in het onderzoek.

Bron: politie.nl

Bankhelpdesk fraude?

Wanneer de telefoon overgaat en het nummer of de naam van uw bank verschijnt op de display, en u een keurige Nederlandstalige man of vrouw aan de lijn krijgt, vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel actie te ondernemen en de medewerker deelt persoonlijke informatie, zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum, om te bewijzen dat u niet te maken hebt met een oplichter. Vervolgens komt er een bankmedewerker bij u langs die uw pinpas doorknipt en deze in een envelop van de bank doet.

Desondanks blijkt later dat er onbekend geld van uw rekening is afgeschreven. Hoe is dit mogelijk, alles leek zo correct?

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'.

Meer info over Bankhelpdesk fraude 》

of alle begrippen en vormen van A tot Z 》

Verschillende manieren om informatie te delen met de politie

Als u over informatie beschikt en deze wilt delen met de politie, zijn er verschillende manieren om dat te doen. U kunt gratis bellen naar de Opsporingstiplijn op 0800-6070, of gebruik maken van het Politie Tip formulier op https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html. Het is ook mogelijk om informatie door te geven via WhatsApp op 06-17214856.

Als u de voorkeur geeft aan anonimiteit, dan kunt u uw informatie doorgeven via Meld Misdaad Anoniem. U kunt gratis bellen naar 0800-7000 of het online formulier gebruiken op https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/.

Als u vertrouwelijke informatie wilt delen en een afspraak wilt maken met de politie, dan kunt u contact opnemen met het Team Nationale Inlichtingen op 079-345 8999. Het algemene nummer van de politie is 0900-8844.