Politie laat door personeelstekort vooral aangiften van cybercrime liggen

Gepubliceerd op 27 juli 2022 om 15:00

De afgelopen jaren heeft de politie diverse zaken laten vallen. Dat komt enerzijds door een personeelstekort en anderzijds doordat de zaak niet kansrijk genoeg is om tot een goed einde te brengen. Het grootste deel van de zaken die de politie afgelopen jaar liet vallen, waren cybercrime- en oplichtingszaken.

Meeste cybercrimezaken worden niet opgelost

Vorig jaar werden bijna 32.000 zaken voortijdig beëindigd omdat er onvoldoende personeel was. Daarnaast werden nog eens 26.000 zaken terzijde geschoven, omdat ze volgens de politie te weinig kans op een goede afloop hadden.

Het grootste gedeelte van de zaken die afgelopen jaar bleven liggen, bestonden uit cybercrime en online fraude. Omdat de daders vaak in het buitenland zitten, is de kans dat ze aangepakt kunnen worden klein. Daarnaast mag het niet buitenproportioneel veel tijd en energie kosten om de daders te achterhalen en arresteren.

Het lukte in slechts 6 procent van de cybercrimezaken om een verdachte aan te houden.

Meer zaken dan we aankunnen

De politie beschikt over een beperkt budget, agenten en rechercheurs om zaken te onderzoeken. Dat betekent dat er soms harde knopen doorgehakt moeten worden. “De realiteit is dat we altijd meer zaken hebben dan we aankunnen”, zo zegt Hanneke Ekelmans, lid van de korpsleiding van de Nationale Politie, tegen de NOS.

Ze vervolgt haar verhaal: “Daarnaast zijn zaken de laatste jaren steeds complexer geworden. Ze vragen meer tijd en daarom kun je met hetzelfde aantal mensen minder zaken behandelen. Dat zien we natuurlijk liever anders, maar het is wel zo.”

Strenge selectie betere opsporingscapaciteit

In Oost-Nederland, Oost-Brabant en Rotterdam zijn door personeelstekorten en een te klein budget de meeste zaken voortijdig beëindigd. Opvallend is dat in deze regio’s de politie vaker een verdachte weet op te sporen dan in andere delen van het land. Dat komt naar eigen zeggen door de selectie. Hoe beter aangiften vooraf worden geselecteerd, des te effectiever de beschikbare opsporingscapaciteit kan worden ingezet om zaken op te lossen.

“Het is voor ons de kunst om met de capaciteit die we hebben de beste keuzes te maken en het meeste eruit te halen”, aldus Ekelmans.

Aantal slachtoffers cybercrime neemt nog steeds toe

Volgens de meest recente editie van de Cybersecuritymonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aandeel slachtoffers van cybercrime tussen 2012 en 2021 fors toegenomen. In deze periode steeg het aantal gedupeerden met bijna een kwart (22,1 procent).

Het aandeel aankoopfraude -waarbij iemand een product via internet koopt, maar nooit iets geleverd krijgt- steeg met 118,6 procent het hardst. Verkoopfraude -waarbij een verkoper producten levert, maar niet betaald wordt- eindigde op de tweede plek met een procentuele toename van 64,7 procent.

Het aantal slachtoffers van hacking en identiteitsfraude neemt sinds 2012 af, respectievelijk met 5,4 procent en 58,3 procent. De laatste jaren zien de onderzoekers wel een lichte stijging van het aantal slachtoffers van identiteitsfraude.

Bron: nos.nl, cbs.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Meer actueel nieuws

4,5 jaar cel voor verkoper cryptotelefoons

De rechtbank in Rotterdam heeft gisteren een 41-jarige man uit Nijmegen veroordeeld tot een gevangenisstraf van 54 maanden. De man moet 4,5 jaar de cel in omdat hij volgens de rechtbank een criminele organisatie leidde die cryptotelefoons verkocht die voor criminele doeleinden werden gebruikt. Ook bevond de rechter hem schuldig aan witwassen en valsheid in geschrifte.

Lees meer »

Verdachten twee weken in voorarrest terwijl onderzoek doorgaat

Afgelopen week heeft de politie een 44-jarige man uit Kaatsheuvel en een 24-jarige vrouw uit Rosmalen aangehouden. Het duo wordt ervan verdacht honderden cryptotelefoons en abonnementen aan criminelen te hebben verkocht. Daarnaast vermoedt het Openbaar Ministerie (OM) dat het tweetal deelnam aan een criminele organisatie en dat ze betrokken waren bij het witwassen van geld dat uit criminele activiteiten is verkregen.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

‘Mijn scam, jouw probleem!’

In samenwerking met Veilig Bankieren lanceerde de politie gisteren de preventiecampagne ‘Mijn scam, jouw probleem!’. Het doel van de campagne is om iets te doen aan het stijgend aantal geldezels. Jongeren zijn zich vaak niet bewust van de gevolgen van hun actie. De voorlichtingscampagne moet ervoor zorgen dat jongeren zich niet laten verleiden om hun bankrekening of betaalpas aan cybercriminelen beschikbaar te stellen.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 37-2021

Verzekeraar ziet claims door ransomware aanvallen sterk toenemen, ransomware bende dreigt de decoderingssleutel te wissen als onderhandelaar wordt ingehuurd en nieuwe ransomware ontdekt ‘JamesBond'. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »