Slachtoffer Cybercrime voor duizenden euro's opgelicht door 'Spoofing'

Gepubliceerd op 24 december 2019 om 16:35
Slachtoffer Cybercrime voor duizenden euro's opgelicht door 'Spoofing'

Het slachtoffer wordt gebeld door iemand van de  ABN AMRO  omdat zijn rekening gehackt zou zijn, slachtoffer was meteen achterdochtig, maar toch werd hij alsnog opgelicht voor duizenden euro's.

Het is woensdagmiddag als bij Luc Leclercq uit Valkenswaard de telefoon gaat. Een Rotterdams nummer, ziet hij op het display van zijn vaste telefoon. Leclercq neemt op. Iemand van ABN AMRO, afdeling fraudebestrijding. ‘Uw account is gehackt meneer’, zegt een beleefde man.

Leclercq (70) vertrouwt het niet. Hij vraagt de man naar zijn naam en waar hij woont. ,,Hij zei dat-ie Paul Zijlstra uit Capelle aan den IJssel was”, zegt Leclercq. ,,Hij vroeg of ik meneer Leclercq was en of ik een rekening bij de ABN Amro had. Hij wist zelfs mijn rekeningnummer.”

De man die zich Paul Zijlstra noemt zegt dat de rekening van Leclercq gehackt is. Leclercq moet snel al het geld op zijn rekening overmaken naar een ING-rekening. ‘Voor het te laat is’.

Ondanks alle specifieke informatie die de beller geeft, is Leclercq niet overtuigd. Gaat het hier om een bonafide belletje of heeft hij te maken met een ordinaire oplichter? Leclercq is sowieso op zijn hoede. ,,Ik ben een kritische geest, geen jaknikker of grijze muis”, zegt hij. ,,Mensen die mij kennen, weten dat.”

Alert en bewust

Phishing e-mails, waarmee oplichters gevoelige bankgegevens willen bemachtigen, herkent Leclercq meteen. Daar reageert hij niet op. Bovendien neemt hij lang niet altijd de telefoon op. Anonieme telefoontjes laat hij voorbijgaan.

Maar het Rotterdamse nummer van de vermeende bankmedewerker staat gewoon op het display. Vlug belt Leclercq hetzelfde nummer met zijn mobiel. Via het mobieltje aan zijn andere oor krijgt hij de echte ABN aan de lijn. Het nummer klopt. Leclercq drukt weg.

Gerustgesteld volgt Leclercq dan toch de instructies op. In vijf tranches maakt hij gedwee duizenden euro’s over. ,,Hij zou me later terugbellen om ook mijn andere rekening veilig te stellen”, aldus Leclercq.

Toch houdt Leclercq een knoop in zijn maag. Een paar minuten later weet hij waarom. Hij is opgelicht, deelt een echte werknemer van ABN Amro mee. Paul Zijlstra is een alias. Het geld is verdwenen. Waarschijnlijk meteen gepind nadat Leclercq het had overgemaakt. ,,Ik voelde me beschaamd, boos en verdrietig”, zegt hij.

Spoofing is het aannemen van een andere identiteit

Leclercq is opgelicht via een truc die spoofing heet. Een oplichter belt zijn slachtoffer via internet, vaak vanuit het buitenland. Met een eenvoudige applicatie verhult de oplichter zijn nummer. Het uitgaande gesprek toont een nepnummer. Het telefoontje lijkt betrouwbaar. Dat is het niet.

Op internet staan meer verhalen van mensen die via spoofing werden opgelicht. Zelfs een IT’er uit Apeldoorn ging het schip in voor 28.000 euro. Exacte cijfers van het aantal slachtoffers zijn er niet.

Het blijft een raadsel hoe de oplichter de naam en het rekeningnummer van Leclercq wist. ,,Er worden allerlei persoonsgegevens uit datalekken via internet verkocht”, zegt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk. RTL-Nieuws maakte eerder melding van online handel in lijsten met 06- en IBAN-nummers, afkomstig van ‘marktpartijen, die met acties persoonsgegevens verzamelen.’ Heeft Leclercq ooit zijn gegevens voor een winactie achtergelaten? ,,Niet dat ik weet.”

Bank betaald niet terug

De oplichter belde later die woensdag nog twaalf keer om Leclercq de rest zijn spaarcenten afhandig te maken. Die laatste liet de telefoon rinkelen, deed aangifte en vroeg zijn geld terug aan ABN Amro. Dat weigert de bank. Het geld is echt weg.

Een woordvoerder laat weten ‘niet in te gaan op individuele gevallen.’ ,,De bank zal nooit telefonisch, via sms of e-mail vragen om iets met je geld te doen”, zegt hij. ,,Als iemand telefonisch vraagt om financiële handelingen te verrichten, dan word je genept.”

Leclercq laat het er niet bij zitten. Hij heeft een klacht ingediend en wil dat ABN Amro duidelijk melding maakt van spoofing op zijn websites. ,,De medewerker van ABN Amro in Veldhoven wist niet eens wat spoofing was. Hoe kun je niet van een burger verwachten dat hij wel gepokt en gemazeld is?”

Bron: ad

Nieuws Spoofing

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.