'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Home » Politie » Badhoevedorp - Bankhelpdesk fraude

Badhoevedorp - Bankhelpdesk fraude

Zaaknummer: 2021194390

Datum delict: 07-09-2021

Plaats delict: Badhoevedorp

Op dinsdag 7 september is een 90-jarige vrouw uit Badhoevedorp het slachtoffer geworden van een babbeltruc en bankpasfraude. In totaal werd voor ruim 6000 euro buitgemaakt.

De vrouw werd rond 16.30 uur gebeld door een zogenaamde medewerker van een bank die haar vertelde dat de bank bezig was met een beveiliging op haar rekeningnummer. De vrouw werd vervolgens gevraagd in te loggen via internetbankieren. Daarna gaf de ‘medewerker’ aan dat de bankpassen van de betaalrekeningen terug moesten naar de bank, zij de passen moest doorknippen, in een envelop moest doen en dat iemand snel de passen kwam ophalen.
De vrouw knipte de passen door en tijdens het telefoongesprek, werd er al aangebeld en stond een man voor de deur die de passen kwam halen. De bewoonster verschafte de man toegang tot haar woning en liet hem achter de laptop zitten. Ook nam deze man de telefoon van de bewoonster over en zei; 'Hallo collega's, ik ben er.' Vervolgens gaf de man de bewoonster aan dat hij alles aan het verhelpen was. Kort daarna vertrok de man met de doorgeknipte bankpassen. Het slachtoffer zag de volgende dag dat ruim 6000 euro van haar rekeningen was verdwenen.

Pinner 7 september 

Op camerabeelden van een geldautomaat aan het Lorentzplein in Badhoevedorp, is een man te zien die kort na de babbeltruc geld opneemt met een van de gestolen bankpassen van de vrouw. Gelet op het signalement dat de bewoonster de politie heeft gegeven, is er een sterk vermoeden dat deze pinner de man is die de bankpassen bij de vrouw heeft opgehaald.

Pinner 8 september

Ook zijn er camerabeelden van een man die op woensdag 8 september rond 04.40 uur een betaling doet met een van de bankpassen bij een tankstation in Capelle aan den IJssel. Dezelfde man doet rond 05.00 uur diverse betalingen bij een casino in Delft.

Bankhelpdesk fraude?

De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn.  In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.

En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'

Meer info over Bankhelpdesk fraude „Äč

Informatie

Heeft u informatie? Twijfel dan niet, maar bel gratis de Opsporingstiplijn van de politie 0800-6070

Of gebruik het Politie Tip formulier om uw tip bij de politie te melden. (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html)

Via WhatsApp is ook mogelijk op het nummer 06-17214856.

Als u uw naam liever niet wilt zeggen, meld uw informatie dan anoniem. Bel gratis 0800-7000 of gebruik het online formulier van Meld Misdaad Anoniem. (https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/)

Wilt u een afspraak maken met de politie en in vertrouwen informatie delen? Bel dan het Team Nationale Inlichtingen via 079-345 8999.

Of bel het algemene nummer van de politie 0900-8844

Bron: politie.nl

Meer gezochte personen


«   »