'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Home » Politie » Hoofddorp - Pinnen na spoofing

Hoofddorp - Pinnen na spoofing

Zaaknummer: 2021146108

Datum delict: 08-07-2021

Plaats delict: Hoofddorp

Op donderdag 8 juli werd een hoogbejaarde vrouw uit Hoofddorp slachtoffer van pinpasfraude na oplichting via spoofing. De oplichters wisten haar bankpas en pincode te ontfutselen. De pinner heeft een groot geldbedrag van de bankrekening van de vrouw opgenomen.

Die middag werd de 82-jarige vrouw op haar vaste telefoon gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van een bank. De zogenaamde medewerker van de bank vertelde de vrouw dat haar bankrekening was gehackt. Volgens de bankmedewerker had zij een nieuwe bankpas en pincode nodig. Een collega zou de bankpas wel even ophalen. De bankmedewerker vroeg de vrouw om de spullen in een envelop aan de collega mee te geven. Ook werd er voor de ‘veiligheid’ een code afgesproken die de persoon die de bankpas kwam ophalen moest doorgeven. De vrouw werd telefonisch aan de praat gehouden totdat de bankpas was opgehaald.

Nog geen uur later stond deze 'collega-bankmedewerker' voor de deur. De man gaf de vrouw de afgesproken code en de vrouw overhandigde de envelop. Vervolgens vertrok de man. Nadat de man was vertrokken maakte de bankmedewerker een eind aan het gesprek.

Omdat het slachtoffer sterk het gevoel had dat er iets niet klopte, belde zij direct met de fraudehelpdesk van de bank. De bank meldde dat er inmiddels een groot geldbedrag was opgenomen en blokkeerde direct de bankrekening. Op advies van de bank deed het slachtoffer aangifte bij de politie.

Met de bankpas van het slachtoffer was ondertussen bij een geldautomaat aan het Polderplein in Hoofddorp geld opgenomen.

Wat is Bankhelpdesk fraude?

De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn.  In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.

En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'

Meer info over Bankhelpdesk fraude „Äč

Informatie

Heeft u informatie? Twijfel dan niet, maar bel gratis de Opsporingstiplijn van de politie 0800-6070

Of gebruik het Politie Tip formulier om uw tip bij de politie te melden. (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html)

Via WhatsApp is ook mogelijk op het nummer 06-17214856.

Als u uw naam liever niet wilt zeggen, meld uw informatie dan anoniem. Bel gratis 0800-7000 of gebruik het online formulier van Meld Misdaad Anoniem. (https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/)

Wilt u een afspraak maken met de politie en in vertrouwen informatie delen? Bel dan het Team Nationale Inlichtingen via 079-345 8999.

Of bel het algemene nummer van de politie 0900-8844

Bron: politie.nl

Meer gezochte personen


«   »