Home » Amsterdam - Phishing via advertentie keukenapparaat

Amsterdam - Phishing via advertentie keukenapparaat

Wie herkent deze persoon?

Zaaknummer: 2021163160

Datum delict: 05-08-2021

Plaats delict: Amsterdam

Donderdagavond 5 augustus 2021 heeft een nog onbekende man bij een elektronicawinkel aan de Johan Cruijff Boulevard in Amsterdam-Zuidoost betaald met een frauduleus verkregen betaalmiddel. De betaalgegevens werden twee dagen eerder na een zogenaamde verkoop via een social media platform verkregen.

Keukenapparaat te koop

Het slachtoffer reageert dinsdagavond 3 augustus op het platform op een advertentie waarin een keukenapparaat wordt aangeboden. Ze krijgt vervolgens antwoord van ene ‘Johan’ en die geeft aan dat hij, omdat hij ver weg woont, het apparaat wel per post kan toesturen. Dit lijkt het slachtoffer een goed plan en de verkoper stuurt haar daarop een link om alvast de verzendkosten te betalen. Wanneer het slachtoffer op de link klikt, denkt ze op de website van haar bank te komen. Ze volgt de aangegeven stappen om het bedrag te voldoen, maar het lukt haar niet om de betaling af te ronden. Daarom vraagt het slachtoffer of de verkoper haar een nieuwe link kan sturen. ‘Johan’ reageert niet meteen en zegt later toe de volgende dag een nieuwe link te sturen. Dit gebeurt echter niet. Dan ontvangt het slachtoffer op donderdagavond 5 augustus opeens een bericht van haar bank: haar bankrekening is geblokkeerd in verband met verdachte activiteiten. Het slachtoffer logt direct in via internetbankieren en ziet dat er die avond rond 20.45 uur een groot bedrag is afgeschreven bij een elektronicawinkel aan de Johan Cruijff Boulevard. Iemand heeft met haar bankgegevens en een mobiele app bij de winkel betaald.

Phishing

Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens uw bankrekening te plunderen.

Phishing kan ook telefonisch (vishing) worden uitgevoerd. Criminelen benaderen mensen en doen net alsof ze bij de bank van het slachtoffer werken. Vaak wordt gezegd dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Er wordt gevraagd naar de inloggegevens of u krijgt het verzoek naar een bepaalde website te gaan waar met uw persoonlijke inloggegevens moet worden ingelogd. Ook hier gaat het om de website van de fraudeur. Soms heeft de oplichter, voordat hij een potentieel slachtoffer opbelt, al informatie over de bankrekening verzameld met behulp van malware.

Phishing via SMS noemt men smishing.

Wat is het verschil tussen Phishing » Smishing » Vishing »

Informatie

Heeft u informatie? Twijfel dan niet, maar bel gratis de Opsporingstiplijn van de politie 0800-6070

Of gebruik het Politie Tip formulier om uw tip bij de politie te melden. (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html)

Via WhatsApp is ook mogelijk op het nummer 06-17214856.

Als u uw naam liever niet wilt zeggen, meld uw informatie dan anoniem. Bel gratis 0800-7000 of gebruik het online formulier van Meld Misdaad Anoniem. (https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/)

Wilt u een afspraak maken met de politie en in vertrouwen informatie delen? Bel dan het Team Nationale Inlichtingen via 079-345 8999.

Of bel het algemene nummer van de politie 0900-8844

Bron: politie.nl

Meer gezochte personen


«   »