Maarssen - Phishing en bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze persoon?

Maarssen Phishing En Bankhelpdesk Fraude
Afbeelding – 118,7 KB 15 downloads

First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑

Zaaknummer: 2022196807

Datum delict: 27-06-2022

Plaats delict: Maarssen

Een ouder echtpaar (80) ontvangt een phishingmail met een betaalverzoek. Twee dagen later zijn ze opgelicht voor bijna 2000,- euro.

Op maandag 27 juni 2022 krijgt één van de slachtoffers een e-mail van de ANWB. Hierin staat een link en een verzoek om te betalen. De link blijkt niet te werken, waarop het slachtoffer besluit om het nummer dat in de e-mail staat te bellen. Hij krijgt iemand aan de lijn die zich voordoet als werknemer van de ANWB. Deze werknemer vertelt hem dat hij later op de dag wordt terug gebeld.

Bankhelpdesk fraude

Rond 13.30 uur wordt het slachtoffer gebeld, maar niet door de ANWB. De persoon aan de telefoon zegt hem dat hij van de fraudedesk van de ABNAMRO bank is en dat er gefraudeerd wordt met de pinpas van het slachtoffer. Om dit te kunnen verhelpen, moet het slachtoffer zijn gegevens doorgeven, zodat de passen geblokkeerd kunnen worden. Het slachtoffer geeft zijn pincode telefonisch door en even later worden de passen bij hem thuis opgehaald

Hierna krijgt het slachtoffer argwaan en belt zijn bank. Dan is er inmiddels al voor in totaal bijna 2000,- euro opgenomen bij een geldautomaat in Maarssen en bij een supermarkt in Utrecht.

Signalement

Het wordt op de beelden niet duidelijk of het om één dader of twee verschillende daders gaat.

De dader in winkelcentrum Bisonspoor in Maarssen is een donkergetinte man met kort zwart kroeshaar, dat is opgeschoren aan de zijkanten. Hij heeft een lichte baardgroei en draagt een wit overhemd en heeft witte oordopjes in.

De dader in de supermarkt in Utrecht is ook een donkergetinte man. Hij draagt een donkere korte broek met daaronder zwarte sneakers met witte rand. Hij heeft een hoodie of zwart vest aan, met een rood of oranje shirt daaronder. Hij draagt een zwarte pet met een wit logo van 'Under Armour'. Ook hij heeft witte of licht gekleurde oordopjes in.

Phishing

Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens uw bankrekening te plunderen.

Phishing kan ook telefonisch (vishing) worden uitgevoerd. Criminelen benaderen mensen en doen net alsof ze bij de bank van het slachtoffer werken. Vaak wordt gezegd dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Er wordt gevraagd naar de inloggegevens of u krijgt het verzoek naar een bepaalde website te gaan waar met uw persoonlijke inloggegevens moet worden ingelogd. Ook hier gaat het om de website van de fraudeur. Soms heeft de oplichter, voordat hij een potentieel slachtoffer opbelt, al informatie over de bankrekening verzameld met behulp van malware.

Phishing via SMS noemt men smishing.

Wat is het verschil tussen Phishing » Smishing » Vishing »

Informatie

Heeft u informatie? Twijfel dan niet, maar bel gratis de Opsporingstiplijn van de politie 0800-6070

Of gebruik het Politie Tip formulier om uw tip bij de politie te melden. (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html)

Via WhatsApp is ook mogelijk op het nummer 06-17214856.

Als u uw naam liever niet wilt zeggen, meld uw informatie dan anoniem. Bel gratis 0800-7000 of gebruik het online formulier van Meld Misdaad Anoniem. (https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/)

Wilt u een afspraak maken met de politie en in vertrouwen informatie delen? Bel dan het Team Nationale Inlichtingen via 079-345 8999.

Of bel het algemene nummer van de politie 0900-8844

Bron: politie.nl

Meer gezochte personen


«   »