Home CCINL » Cybercrime » Smishing » Veel Smishing berichten in omloop van banken en telecomproviders

Veel Smishing berichten in omloop van banken en telecomproviders

Gepubliceerd op 29 januari 2019 20:50

Veel Smishing berichten in omloop van banken en telecomproviders

Er worden momenteel op grote schaal phishing-sms’jes (smishing) verstuurd. Het gaat zowel om berichtjes uit naam van enkele 'grote banken' als uit naam van een 'telefoonprovider'.

De sms’jes die uit naam van de banken wordt verstuurd, bevatten een link om naar de bank website te gaan. Zogenaamd om een betaling tegen te houden, een nieuwe pas te bestellen of een andere smoes.

Wij ontvangen meldingen uit naam van onder meer de ING en de Rabobank.

Verder krijgen we meldingen van berichten uit naam van Vodafone. Ook hier worden verschillende smoesjes gebruikt om ontvangers op een link te laten klikken. Zo zou er een technische storing zijn, een account geverifieerd moeten worden of een account geblokkeerd zijn.

Bekijk een voorbeeld van zo’n Smishing (sms phishing):

 

De links in al deze sms-berichten leiden naar nep-websites. Wie hier gegevens invult, bijvoorbeeld door in te loggen en een code af te geven, stuurt deze gegevens naar criminelen. Deze kunnen vervolgens op de echte sites inloggen met uw gegevens en hebben dan vrij spel in uw account.

Als het om een bank gaat, kunnen de criminelen geld overmaken van uw rekening.

Gaat het om uw account bij Vodafone, dan kunnen er telefoons besteld worden op uw naam, waar u de rekening voor krijgt. In sommige sms’jes wordt alleen een code verstuurd. U wordt vervolgens gebeld door iemand die u deze code vraagt. Mogelijk hebben zij al toegang tot uw account en proberen op deze manier een code van u te ontfutselen.

Advies

Heeft u een dergelijk bericht ontvangen van Vodafone? Neem dan direct contact op met de provider, via het nummer op hun eigen website. Wijzig ook direct uw inloggegevens. Indien er goederen zijn besteld op uw naam, doe dan aangifte bij de politie.

Heeft u een sms van een bank ontvangen en gegevens ingevuld op een valse website? Neem dan direct contact op met uw bank.

 

Bron: Politie, Fraudehelpdesk, Rabobank, Vodafone, ING, ABN Amro


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.