Twee derde van organisatie kreeg te maken met ransomware in 2020

Gepubliceerd op 24 februari 2021 om 15:00

Uit onderzoek van Proofpoint blijkt dat ransomware-aanvallen een enorm groot probleem zijn. Zo geeft 66 procent van respondenten aan het slachtoffer te zijn geweest van ransomware.

Twee derde in 2020

Twee derde van de respondenten in het onderzoek gaf aan dat hun organisatie in 2020 te maken kreeg met ransomware. Meer dan de helft van hen besloot het losgeld te betalen in de hoop snel weer toegang te krijgen tot de gegevens. Van degenen die betaalden, kreeg 60 procent na de eerste betaling weer toegang tot de gegevens of systemen. Bijna 40 procent kreeg echter te maken met aanvullende eisen na een eerste betaling – een stijging van 320 procent ten opzichte van vorig jaar. 32 procent gaf aan vervolgens akkoord te zijn gegaan met het betalen van het aanvullende losgeld – een toename van 1500 procent ten opzichte van 2019.

Lekken als bijkomende dreiging

Ransomware-aanvallen worden steeds geavanceerder. Er wordt in Nederland, ten opzichte van vorig jaar, steeds vaker gedreigd met het lekken van gestolen persoonsgegevens of gevoelige bedrijfsdocumenten wanneer bedrijven niet willen betalen om weer toegang te krijgen tot deze bestanden. Om ervoor te zorgen dat slachtoffers betalen, dreigen criminelen met het lekken van gevoelige bedrijfsinformatie en persoonsgegevens. Dat gebeurt in ongeveer 75 procent van de ransomware-aanvallen. Het gaat dan bovenal om bedrijven die veel gevoelige informatie bezitten.

Het blijft alleen niet bij afpersen: sommige ransomware-bendes hebben zelfs websites waarop ze publiceren welke bedrijven ze gehackt hebben. Ook publiceren ze soms de gestolen data die dan voor iedereen toegankelijk is. En dat maakt het natuurlijk wel heel lastig om weerstand te bieden tegen de dreigementen. Zelfs als het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat afraadt. Zij adviseren om niet te betalen omdat hiermee het criminele circuit in stand wordt gehouden.

Proofpoint: BEDREIGINGSRAPPORT 2021 State of the Phish-rapport

Noodzaak mensgerichte aanpak

Het rapport van Proofpoint benadrukt de noodzaak van een mensgerichte aanpak van cybersecurity-maatregelen en -trainingen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met veranderende omstandigheden, zoals thuiswerken. Uit enquêtes blijkt dat er een gebrek is aan gerichte training. Zo gaf 82 procent van de professionals aan dat hun organisatie het afgelopen jaar was overgestapt op een thuiswerkmodel, maar slechts 30 procent gaf aan dat gebruikers worden getraind in veilig werken op afstand.

Het is cruciaal dat gebruikers begrijpen hoe ze cyberaanvallen kunnen herkennen en melden. Vooral omdat gebruikers grotendeels vanuit huis blijven werken – vaak in een minder beveiligde omgeving. Zeker aangezien ruim de helft van de werknemers toestaat dat hun zakelijke apparatuur door vrienden en familie wordt gebruikt voor bijvoorbeeld gamen of online shoppen.

Het openen van een pagina is soms al voldoende

Besmetting van bestanden op een computer kan gebeuren door een bijlage in een e-mail te openen of tijdens het surfen op internet. De ransomware wordt ook verstopt in advertenties. Je hoeft dan niet eens op een advertentie te klikken om besmet te raken. Het openen van een pagina is soms al voldoende voor een besmetting. Bedrijven, vooral midden-en kleinbedrijven, worden veel per mail benaderd. De ransomware wordt geïnstalleerd als een bijlage in een e-mail wordt geopend. Ook raken bedrijven vaak besmet doordat werknemers hun privémail bekijken op bedrijfscomputers.

Pfpt Us Tr State Of The Phish 2021
PDF – 1,3 MB 185 downloads

Bron: proofpoint.com, 3bplus.nl

Meer info over ‘ransomware’?

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier of anoniem.

Ransomware gerelateerde berichten

Cybercriminelen blijven op het netwerk van slachtoffers actief

Cybercriminelen die organisaties met ransomware infecteren blijven na het versleutelen van systemen op de netwerken van hun slachtoffers actief en lezen mee met de berichten die worden ontvangen en verstuurd. Iets wat gevolgen heeft voor de manier waarop getroffen bedrijven met de infectie en het herstel moeten omgaan.

Lees meer »

Koninklijke Reesink: waarschijnlijk gaat het om miljoenen euro’s

De Nederlandse landbouwdistributeur 'Royal Reesink' is slachtoffer geworden van een aanval met ransomware. Het Apeldoornse bedrijf, dat in 10 landen vestigingen heeft en in 2019 een omzet had van bijna 1 miljard euro, lag sinds begin juni plat. Zeventig procent van de 35 aangesloten bedrijven werd geraakt door de digitale aanval. 

Lees meer »

IT bedrijf moet ransomware schade door zwakke beveiliging betalen

Een it-bedrijf dat netwerkbeheer voor een Hilversums administratiekantoor uitvoerde moet de schade door een ransomware-infectie grotendeels vergoeden, zo heeft de rechtbank Amsterdam bepaald. Het gaat om een bedrag van ruim 10.000 euro, alsmede de proceskosten van 3.100 euro. Tevens hoeft het administratiekantoor de herstelwerkzaamheden die het it-bedrijf verrichtte niet te betalen.

Lees meer »

6 miljoen dollar nog niet voldoende voor cybercriminelen achter REvil ransomware

De bende achter de beruchte REvil-ransomware, ook bekend als Sodinokibi, is begonnen met het veilen van de data die bij een slachtoffer is gestolen. Volgens de FBI hebben slachtoffers van deze ransomware al meer dan 6 miljoen dollar betaald voor het ontsleutelen van hun bestanden. Net als verschillende andere ransomwaregroepen besloot de REvil-bende om data van slachtoffers niet alleen te versleutelen, maar ook te stelen.

Lees meer »

«   »