Fraude met online betalingen stijgt met 208% tijdens Black Friday

Gepubliceerd op 23 november 2021 om 15:00

In aanloop naar de Black Friday-periode werd een duidelijke toename van phishingaanvallen die online betaalpagina’s nabootsen opgemerkt. Dit aantal is meer dan verdubbeld met 208%. Deze en andere bevindingen staan in Kaspersky's rapport'Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day'.

Cybercriminelen zien kansen

In aanloop naar de feestdagen zijn er verschillende populaire dagen om onze slag te slaan, waaronder Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen trekken niet alleen de aandacht van shoppers en retailers, maar ook van cybercriminelen die hun kans schoon zien om te cashen via online shoppers. Dit doen ze door neppagina’s te creëren die de grootste retailplatforms en online betalingssystemen nabootsen.

Explosieve toename in valse retailgerelateerde phishingpagina’s

In 2021 krabbelden winkels weer een beetje op en winkelend publiek keerde terug naar offline winkels. Mede hierdoor zagen Kaspersky-onderzoekers niet de typische seizoensgebonden trends voor phishing met betrekking tot online winkelen, zoals een aanzienlijke groei van phishingpagina's met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn of een groei van retailgerelateerde scam.

Er is echter één opmerkelijke uitzondering. In 2021 is het totale aantal pogingen tot financiële phishing gericht op online betalingssystemen meer dan verdubbeld van september (627.560) tot oktober (1.935.905) - een stijging van 208 procent. Dit jaar zijn in verschillende landen nieuwe betaalsystemen geïntroduceerd vanwege het ongeëvenaarde gemak ervan. Naarmate de adoptie door consumenten omhoog schoot, begonnen fraudeurs dergelijke systemen actief uit te buiten als lokmiddel om kwaadaardige activiteiten te verspreiden.

Ook is er een stijging te zien in het aantal spamberichten dat door Kaspersky's producten is gedetecteerd. Een actieve verspreiding van spam e-mails met 221.745 e-mails met de woorden 'Black Friday' werd gespot tijdens de maand te midden van het verkoopseizoen, van 27 oktober tot 19 november.

Onderzoekers van Kaspersky hebben ook geanalyseerd welke populaire platforms als lokaas werden gebruikt om phishingpagina's te verspreiden. Uit de resultaten bleek dat Amazon consequent het populairste lokaas was dat werd gebruikt, als wordt gekeken naar het totale aantal phishingpogingen waarbij zijn naam werd gebruikt.

Het aantal phishingpogingen waarbij winkelplatforms als lokmiddel worden gebruikt in 2021

Online betalingssystemen

Tatyana Shcherbakova, security-expert bij Kaspersky: “Tijdens Black Friday zijn we altijd getuige van verhoogde oplichtingsactiviteiten. Misschien iets onverwachter is de aandacht voor online betalingssystemen. Deze keer ontdekten we een enorme stijging met 208 procent van het aantal aanvallen die de meest populaire betaalsystemen nabootsten. Natuurlijk wordt elk nieuw betaalsysteem door scammers gezien als een nieuwe kans om gebruikers mogelijk uit te buiten.’

Om je gegevens en financiën te beschermen is het dus een veilige gewoonte om ervoor te zorgen dat de online betaalpagina beveiligd is: je weet dat dit het geval is als de URL van de webpagina begint met HTTPS in plaats van het gebruikelijke HTTP en er ook meestal een pictogram van een slotje naast de URL verschijnt", voegt Tatyana toe.

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Black Friday 2021
PDF – 1,2 MB 81 downloads

Bron: securelist.com, kaspersky.com

Meer info over phishing 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Meer rapporten bekijken of downloaden 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Phishing gerelateerde berichten

Tien soorten phishing aanvallen

Cybercriminaliteit is een onderdeel van ons dagelijks leven geworden en cybercriminelen grijpen elke kans om misbruik te maken van onwetende slachtoffers, met als doel: toegang krijgen tot persoonlijke informatie voor financieel gewin. Opleiding en training in cybersecurity kunnen het verschil maken tussen een geslaagde of een mislukte poging van een cybercrimineel.

Lees meer »

LinkedIn als start van social engineering en spear-phishing

Security incidenten die het nieuws halen, beginnen vrijwel altijd met phishing. Want een phishing mail is nog altijd de meest voorkomende methode, en met name kleine en middelgrote bedrijven zijn het slachtoffer. Dat is bovendien allang niet meer beperkt tot e-mailverkeer alleen. Daarom deze keer aandacht voor phishing en andere vormen van social engineering op LinkedIn, waar je moet oppassen voor connectieverzoeken.

Lees meer »

Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek

Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.

Lees meer »

Waarom phishing nog steeds een succes formule is

De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.

Lees meer »

«   »