"Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval"

Gepubliceerd op 22 juli 2021 om 15:00

Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.

Nieuwe gaten beveiliging

Hackers maken momenteel massaal misbruik van de nieuwe gaten in de beveiliging van organisaties in de zogeheten Everywhere Workplace. Werknemers werken overal en meer dan ooit op mobiele apparaten om toegang te krijgen tot bedrijfsgegevens. In het onderzoek noemt 37% van de respondenten een gebrek aan de juiste technologie en kennis van de medewerkers hiervan als de belangrijkste oorzaken voor succesvolle phishing-aanvallen. Verder zegt 34% dat succesvolle aanvallen voortkomen uit een gebrek aan inzicht bij de medewerkers. Maar liefst 96% van de IT-professionals zegt dat hun organisatie cyberbeveiligingstraining aanbiedt om werknemers te leren over veelvoorkomende aanvallen zoals phishing en ransomware. Helaas gaf slechts 30% van de respondenten aan dat 80 tot 90 procent van de werknemers de training ook daadwerkelijk had gevolgd.

Tekort IT-talent

Uit het Ivanti-onderzoek bleek ook dat de effecten van phishing-aanvallen zijn verergerd door een tekort aan IT-talent. Meer dan de helft (52%) van de respondenten zegt dat hun organisatie het afgelopen jaar te maken heeft gehad met een tekort aan personeel. Zo’n 64% van die respondenten bevestigt dat een tekort aan personeel de oorzaak is van de langere tijd die nodig is om incidenten op te lossen. Met minder werknemers neemt het vermogen van een organisatie om beveiligingsproblemen snel op te lossen sterk af. Elke downtime als gevolg van een beveiligingsincident kost een organisatie geld en schaadt de productiviteit. Bovendien noemt 46% van de respondenten de toename van phishing-aanvallen een direct gevolg van het personeelstekort.

“Het risico verlagen van phishing-aanvallen is op meerdere manieren een race tegen de klok. Enterprise IT-professionals moeten niet alleen de cybercriminelen voorblijven die voortdurend nieuwe aanvallen bedenken, maar ook hun eigen gebruikers – die schrikbarend snel op kwaadaardige links klikken,” zegt Derek E. Brink, vice president en research fellow bij Aberdeen Strategy & Research. “Hoewel veel organisaties hebben geïnvesteerd in initiatieven als security awareness training zouden ze ook prioriteit moeten geven aan het toepassen van geavanceerde automatisering, kunstmatige intelligentie en machine learning-technologieën om phishing-bedreigingen sneller en consistenter te identificeren, te verifiëren en te verhelpen.”

“Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bijna de helft van de IT-professionals wel eens gedupeerd is,” zegt Chris Goettl, senior director product management bij Ivanti. “Om phishing-aanvallen effectief te bestrijden, moeten organisaties een ‘zero trust’ beveiligingsstrategie implementeren die unified endpoint management combineert met mogelijkheden als on-device threat detection en anti-phishing. Organisaties moeten verder ook overwegen om wachtwoorden af te schaffen door gebruik te maken van authenticatie op mobiele apparaten met biometrische toegang. Daarmee kunnen ze het primaire toegangspunt bij phishing-aanvallen elimineren.”

Ivanti ondervroeg voor dit onderzoek meer dan 1.000 enterprise IT-professionals in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Australië en Japan.

Ivi 2519 Phishing Brief Wp
PDF – 1,1 MB 102 downloads

Bron: ivanti.nl

Meer info over Phishing

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Phishing gerelateerde berichten

Digitale haken en wat zijn de nieuwe tactieken P H  I S H I N G 

Computers en het internet hebben de maatschappij veranderd op een manier die slechts een kwart eeuw geleden ondenkbaar was. Net als bij het echte vissen, proberen cybercriminelen steeds met nieuw soorten aas meer internet gebruikers te vangen. Of het nu door middel van een valse e-mail (phishing) is die interessant  lijkt of een beller (vishing) die  beweert te zijn van uw bank of een vervalste website login formulier een SMS (smishing) van je bank, Phishing is overal. Het enge ding? Het is winstgevender dan ooit.

Lees meer »

Phishing verdrievoudigd

Het aantal gevallen van phishing is verdrievoudigd. Bij de Fraudehelpdesk kwamen dit jaar driemaal zo veel meldingen van phishing binnen. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 2.600, dit jaar zijn dat er al bijna 8.200. Sowieso kan 2019 met recht het jaar van de fraude worden genoemd, want ook andere vormen van fraude namen explosief toe.

Lees meer »

Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht

Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’

Lees meer »

Zorgverzekeraars waarschuwen voor valse mailtjes: klik niet op de link

CZ en Zilveren Kruis waarschuwen voor spookfacturen, waarbij cybercriminelen uit hun naam klanten geld afhandig proberen te maken. Verzekerden worden in valse e-mails en sms’jes gewezen op een betalingsachterstand en gevraagd het bedrag zo snel mogelijk over te maken. “Trap er alsjeblieft niet in. Klik niet zomaar op de betaallink’’, roepen de zorgverzekeraars in koor.  

Lees meer »

«   »