‘Het lot heeft bepaald dat de mannen die de maan in vrede gingen verkennen, nu op de maan in vrede zullen rusten’, zie je Richard Nixon vertellen over het eerste duo op de maan. En het lijken net echte historische beelden.
MIT en Mozilla willen dat mensen de verontrustende kracht van deepfake-video's beter begrijpen in een nieuw project genaamd 'In Event of Moon Disaster'
Kijk hoe president Richard Nixon heel slecht nieuws brengt over de Apollo 11-maanlanding in deze deepfake-video gemaakt door MIT.
Apollo 11 maanlanding
De maanlanding van Apollo 11 op 20 juli 1969 was een mijlpaal in de ruimtegeschiedenis. Maar wat als de astronauten stierven tijdens hun missie naar de maan en president Richard Nixon tragisch nieuws op tv moest brengen aan het Amerikaanse kijkerspubliek?
In deze verontrustend echte deepfake- video breekt president Nixon het nieuws dat NASA heeft gefaald en dat astronauten op de maan zijn gestorven. Deepfakes zijn video-vervalsingen waardoor mensen lijken te doen of dingen zeggen die ze niet zijn. Deepfake-software heeft gemanipuleerde video's toegankelijk gemaakt en steeds moeilijker te detecteren als nep.
'Het lot heeft bepaald dat de mannen die naar de maan zijn gegaan om in vrede te verkennen, op de maan zullen blijven om in vrede te rusten', zegt Nixon in de deepfake-video die verwijst naar astronauten Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins .
Het duurde een half jaar voordat de AI-experts van het Massachusetts Institute of Technology een zeer overtuigende 7 minuten durende deepfake-video maakten die feitelijk NASA-beeldmateriaal combineert met Nixon die een tragische toespraak hield , alsof Apollo 11 niet was geslaagd in zijn missie naar de maan.
Deep-learning
Kunstmatige intelligentie "deep-learning" -technologie werd gebruikt om Nixons stem- en gezichtsbewegingen overtuigend te maken. De contingentie toespraak (te vinden in het Nationaal Archief ) werd voorgelezen door een acteur.
MIT's Center for Advanced Virtuality creëerde zijn nieuwe project genaamd 'In Event of Moon Disaster' - dat op maandag werd gelanceerd - om mensen te laten zien welke gevaarlijke invloed deepfake-video's kunnen hebben op een nietsvermoedend publiek.
Dit is de eerste keer dat de Nixon Apollo 11 deepfake-video in zijn geheel aan het publiek wordt gepresenteerd na een fysieke kunstinstallatie op MIT in de herfst van 2019.
"In Event of Moon Disaster is een meeslepend kunstproject dat je uitnodigt in een alternatieve geschiedenis en ons allemaal vraagt om na te denken over hoe nieuwe technologieën de waarheid om ons heen kunnen buigen, omleiden en verdoezelen", aldus de website van het project. "Door deze alternatieve geschiedenis te creëren, onderzoekt het project de invloed en de alomtegenwoordigheid van verkeerde informatie en deepfake-technologieën in onze hedendaagse samenleving."
In Event of Moon Disaster wil mensen niet alleen deepfakes beter begrijpen, maar ook uitleggen hoe deepfakes worden gemaakt en hoe ze werken; hoe je een deepfake kunt herkennen ; hun potentieel gebruik en misbruik; en wat er wordt gedaan om deepfakes en desinformatie te bestrijden.
Dit project wordt ondersteund door een subsidie van Mozilla's Creative Media Awards , die voortbouwen op de missie van Mozilla om meer betrouwbare AI in consumententechnologie te realiseren.
Onderwijs en bewustwording
De video "In Event of Moon Disaster" als casuïstiek benadrukt de gevaren van desinformatie en het belang van betrouwbare media voor het behoud van de democratie. Deze zorgen zijn actueler en relevanter voor studenten dan ooit. In een tijdperk van toenemend autoritair populisme, begeleidende acties tegen legitieme journalistieke verkooppunten en de roep om burgerlijke en raciale rechtvaardigheid, hebben burgers behoefte aan geloofwaardige informatie en een beter begrip van hoe ze met deze gefragmenteerde mediaomgeving moeten omgaan.
Hoewel initiatieven op het gebied van mediageletterdheid sterk variëren tussen middelbare scholen en hogescholen, richten ze zich meestal op een constellatie van interpretatieve praktijken, waardoor studenten de tools krijgen die nodig zijn om te onderzoeken hoe verschillende vormen van media worden gemaakt, gebruikt en geïnterpreteerd.
Bron: cnet, moondisaster
Gerelateerde berichten
Deepfakes kunnen op termijn de samenleving ontwrichten
Deepfake-video's worden steeds populairder en daarmee neemt het gevaar voor misbruik toe. Onderzoekers van de Tilburg University onderzochten hoe het nieuwe kabinet dit kan tegengaan. Bart van der Sloot, privacy- en big data-expert en Associate Professor bij Tilburg University voorziet dat dat flink wat problemen gaat opleveren.
Nieuwe evolutie ontdekt op het beruchte 'DeepNude'
Onderzoekers van 'Sensity' hebben een nieuw deepfake-ecosysteem ontdekt op het berichtenplatform Telegram.
Deepfake het nieuwe gevaar van desinformatie: 'Nixon' die NASA Apollo 11-ramp aankondigt
‘Het lot heeft bepaald dat de mannen die de maan in vrede gingen verkennen, nu op de maan in vrede zullen rusten’, zie je Richard Nixon vertellen over het eerste duo op de maan. En het lijken net echte historische beelden.
'Deepfake Ransomware' is één van de meest gevreesde toekomstige cyberdreigingen
'Deepfake Ransomware' is een aanval waarbij een cybercrimineel een selectie van een reeks afbeeldingen neemt die mensen online plaatsen, om ze om te zetten in beschamende of schandalige video’s.
Meer nieuws
Minstens 10 miljoen mensen potentieel doelwit van cyberaanvallen
Het beheer van gebouwen wordt steeds verder geautomatiseerd, waarbij de systemen die worden gebruikt voor het bedienen van bijvoorbeeld alarmsystemen, stroomvoorziening, toegangsdeuren en -poorten, ventilatie of schuifdeuren steeds vaker zijn verbonden met internet. Doordat er te weinig aandacht is voor de digitale beveiliging, worden de systemen kwetsbaarder voor cyberaanvallen, terwijl de mogelijke impact van zulke aanvallen toeneemt.
Stijging internetoplichting
De politie heeft dit jaar 200 malafide webshops gesloten. Dat heeft Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie bekendgemaakt in de uitzending van Radar. Daarnaast kon Van der Linden melden dat het aantal aangiftes over online oplichting met 7% is toegenomen tot een totaal van 47.000.
Aanvallers blijven gebruikmaken van meer sociale engineering en verfijning
Ondanks een afwezigheid van bijna vier maanden, was de terugkeer van 'Emotet' in de laatste twee weken van september goed voor bijna 12 procent van alle kwaadaardige e-mailvoorbeelden in het derde kwartaal, waardoor miljoenen berichten met kwaadaardige URL's of bijlagen werden afgeleverd, vond Proofpoint.
Nieuwsbrief 80 (week 46-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
#CCINL | "Samen voor veiligheid”
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 46-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 46-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht
Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’
Cybercriminelen wonen niet altijd om de hoek
Hackende pubers en doorgewinterde internetcriminelen: het cybercrime-team van de politie heeft er zijn handen vol aan. “Bedrijf had net zonder te weten 600.000 euro overgemaakt aan criminelen.”
Zorgverzekeraars waarschuwen voor valse mailtjes: klik niet op de link
CZ en Zilveren Kruis waarschuwen voor spookfacturen, waarbij cybercriminelen uit hun naam klanten geld afhandig proberen te maken. Verzekerden worden in valse e-mails en sms’jes gewezen op een betalingsachterstand en gevraagd het bedrag zo snel mogelijk over te maken. “Trap er alsjeblieft niet in. Klik niet zomaar op de betaallink’’, roepen de zorgverzekeraars in koor.
Drugshandelaar ‘Dark Web’ pleit schuldig aan witwassen
Een drugshandelaar uit Ohio heeft zich schuldig gemaakt aan het in twee jaar tijd.
De belangrijkste cyberdreigingen voor 2020
Het dreigingslandschap blijft zich ontwikkelen. Cybercriminelen zetten in toenemende mate in op ransomware. Ook blijven cyberaanvallen onder de radar doordat gebruik wordt gemaakt van kwaadaardige Android-apps. In andere gevallen maken aanvallers misbruik van misconfiguratie in de cloud en misbruik van machine learning.
Nieuwsbrief 79 (week 45-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
#CCINL | "Samen voor veiligheid”
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.