'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Home » Cybercrime » DDoS-aanvallen op bancaire systemen in 2020 weer heftiger dan het jaar daarvoor

DDoS-aanvallen op bancaire systemen in 2020 weer heftiger dan het jaar daarvoor

Gepubliceerd op 3 februari 2021 om 14:00

De impact van DDoS-aanvallen op het betalingsverkeer in Nederland, is afgelopen jaar flink afgenomen. Dat is te danken aan de individuele en collectieve anti-DDoS-maatregelen die de overheid en het bedrijfsleven hebben getroffen, en de publiek-private samenwerking. DDoS-aanvallen zullen ook in de toekomst een serieuze bedreiging blijven vormen.

Wat was DDoS ook alweer?

Een 'Distributed Denial of Service' of DDoS-aanval is simpel gezegd een poging van een hacker om opzettelijk een computernetwerk of server vleugellam te maken. Dat doet hij door het computers of servers te overspoelen met een grote hoeveelheid verbindingsaanvragen of data. Vroeg of laat raakt de server overbelast, met als gevolg dat hij niet langer reageert. Ook niet op legitieme verzoeken. Het internetverkeer wordt dan extreem traag, of valt zelfs helemaal weg.

De botmaster

Degene die een DDoS-aanval uitvoert wordt een botbeheerder of botmaster genoemd. Hij beschikt over zijn eigen botnet: een netwerk van geïnfecteerde computers, ook wel zombies genoemd, die hij aanstuurt om allemaal tegelijkertijd een doelwit aan te vallen. Zo’n botnet bestaat veelal uit duizenden computers die wereldwijd verspreid staan.

Het doel van een DDoS aanval

Het doel van een DDoS-aanval is meestal om de bedrijfsvoering van een partij stil te leggen. Ieder moment dat een bedrijf geen zaken kan doen, kost geld. Het is dan zaak om de aanval zo snel mogelijk af te slaan. Als de dienstverlening komt stil te liggen, is de financiële schade vaak de minste zorg: de indirecte schade die uit een DDoS-aanval voortvloeit, zoals reputatie- en imagoschade, is vaak vele malen erger voor een ondernemer.

DDoS-aanvallen op bancaire systemen

Volgens Betaalvereniging Nederland waren DDoS-aanvallen op bancaire systemen een belangrijke bron voor problemen. Vorig jaar waren de aanvallen heftiger dan in 2019. Ondanks dat de hevigheid afgelopen jaar toenam, was de impact geringer. Dat komt omdat de sector effectieve voorzorgsmaatregelen had getroffen, zowel individueel als collectief.

Het afsluiten van contracten met een zogeheten 'scrubbing service provider' was één van die maatregelen. Dat zijn bedrijven die een DDoS-aanval een beperkte tijd kunnen opvangen. Internetverkeer dat bestemd is voor een specifiek IP-adres wordt dan doorgestuurd naar een datacentrum, alwaar het ‘gefilterd’ wordt. Het malafide verkeer wordt afgevoerd en het goede verkeer teruggeleid.

In ons land hebben tientallen partijen zich aangesloten bij de Nationale Wasstraat (NaWas) om een vuist te vormen tegen DDoS-aanvallen.

Publiek Private samenwerking

Ook de publiek-private samenwerking tussen Betaalvereniging Nederland, banken, de telecomsector, overheidsinstellingen en andere partijen heeft ervoor gezorgd dat DDoS-aanvallen een beperkt effect hadden op het betalingsverkeer in Nederland. Zeventien partijen hebben hun krachten gebundeld in de Anti-DDoS-coalitie en met elkaar afgesproken om kennis en ervaringen onderling met elkaar te delen.

Het resultaat van het samenwerkingsverband en individuele maatregelen van partijen is goed zichtbaar. Betaalvereniging Nederland heeft berekend dat het aantal pintransacties afgelopen jaar steeg met 3,3 procent. Dat is te danken aan de coronacrisis. Doordat winkels noodgedwongen de deuren moesten sluiten, kochten Nederlanders meer online. Daardoor groeide het aantal iDeal-betalingen afgelopen jaar met meer dan 30 procent. De beschikbaarheid van de online betaaldienst bedroeg 99,89 procent.

Twee grote storingen

Afgelopen jaar had het betaalverkeer twee keer last van een grote storing. In beide gevallen lag er geen DDoS-aanval aan ten grondslag.

“De banken en transactieverwerkers hebben tijdig geïnvesteerd in de infrastructuur om de sterke groei op te vangen. Ook hebben bovengenoemde anti-DDoS-maatregelen bijgedragen aan de hoge beschikbaarheid van iDEAL”, concludeert Betaalvereniging Nederland. Dat betekent niet dat we met z’n allen achterover kunnen leunen. Ook in de toekomst zullen DDoS-aanvallen een bedreiging vormen voor bancaire diensten, waarschuwt Betaalvereniging Nederland. Het is van groot belang om te blijven investeren in veiligheidsmaatregelen.

Afgelopen jaar extra veel DDoS-aanvallen

Zowel de politie als het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) bevestigde dat er afgelopen jaar extra veel DDoS-aanvallen plaatsvonden in ons land. Deze waren naar eigen zeggen ‘uitzonderlijk groot’ voor Nederlandse maatstaven. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) waarschuwde voor de maatschappij ontwrichtende gevolgen van DDoS-aanvallen. De DDoS-aanvallen op meerdere internetproviders is daar een goed voorbeeld van. Dagenlang konden klanten van onder anderen Caiway, Delta, Freedom Internet, Tweak en Signet niet internetten.

Beschikbaarheid Bankproducten In 2019 En 2020
PDF – 107,5 KB 90 downloads

Bron: betaalvereniging.nl, vpngids.nl

Meer info over ‘ddos’?

Meer info over ‘botnet’?

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier of anoniem.


«   »