Cybercrime Info - 'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Verliefd op de persoon? Of op het profiel?

Gepubliceerd op 8 december 2020 om 12:00

Verliefd op de persoon? Of op het profiel?

De Fraudehelpdesk is gisteren onder de noemer ‘verliefd op de persoon? Of op het profiel?’ een nieuwe bewustwordingscampagne gestart tegen dating fraude. In de eerste zes maanden van het jaar slaagden cybercriminelen erin om ruim 2,3 miljoen euro buit te maken van nietsvermoedende slachtoffers. Naast financiële schade hebben gedupeerden vaak ook last van emotionele schade.

Verdubbeling in twee jaar

Ieder jaar ontvangt de politie duizenden aangiften van dating fraude. Afgelopen jaar stalen oplichters met deze vorm van fraude naar schatting een bedrag van 3.744.300 euro, wat bijna een verdubbeling is van twee jaar daarvoor. Het ziet er naar uit dat cybercriminelen dit jaar voor een hoger bedrag schade aanrichten. Volgens de Fraudehelpdesk is er in de eerste helft van het jaar voor 2.350.000 euro aan schade gemeld.

Professioneel en gewiekst

De daders gaan steeds professioneler en gewiekster te werk, waardoor dating fraude steeds effectiever is. “Internationale criminelen maken gretig misbruik van de wereldwijde mogelijkheden van het internet”, zo stelt de Fraudehelpdesk. Vooraf doen cybercriminelen veel research naar hun doelwit. “Ze stellen fake-profielen samen, met foto’s van knappe mannen of vrouwen die ze van het internet plukken. Via social media en datingsites benaderen ze vervolgens potentiële slachtoffers. Hebben ze beet, dan gaan alle registers open om het slachtoffer verliefd te laten worden. Nadat het vertrouwen gewonnen is, volgt de vraag om geld.”

De oplichters verzinnen allerlei smoezen waarom ze geld nodig hebben. De een zegt dat ze een ‘doodzieke moeder’ heeft die peperdure medicatie nodig heeft. De ander zegt dat zij tijdelijk niet bij haar geld kan, omdat haar bankpas is kwijtgeraakt. En weer een ander wil een vliegtuigticket kopen, maar heeft daar geen geld voor. In alle gevallen is de strekking van de boodschap hetzelfde: of je even wat geld kunt voorschieten.

Meestal blijft het niet bij één keer, maar blijven de oplichters om geld vragen. De zogenaamd doodzieke moeder heeft dan bijvoorbeeld ineens een ‘levensreddende operatie’ nodig, of moet in allerijl in het buitenland behandeld worden. De tegenpartij die tot over zijn of haar oren verliefd is, maakt vaak vrijwillig het geld over. Als hij na het zoveelste verzoek de geldkraan dichtdraait omdat hij de boel niet vertrouwt, is de liefde ineens over en uit. Het slachtoffers is duizenden euro’s lichter, de daders zijn in geen velden of wegen meer te bekennen.

Geld en emotionele schade

De Fraudehelpdesk waarschuwt dat de gevolgen van dating fraude niet moeten worden onderschat. Niet alleen zijn de slachtoffers een smak geld kwijtgeraakt, ook lijden ze er emotioneel onder omdat hun grote liefde een oplichter bleek te zijn. Slachtoffers van dating fraude houden dit vaak voor zich uit schaamte. “Logisch, als je bedenkt hoe makkelijk gezegd wordt: ‘het is toch hartstikke dom als je daar in trapt’. Duidelijk is dat een slachtoffer dáár in ieder geval niet mee geholpen is”, aldus de Fraudehelpdesk.

Sommige gedupeerden zijn niet alleen al hun spaargeld kwijt, maar hebben zich ook in de schulden gestoken om hun ‘geliefde’ te helpen. Door wat hen is overkomen, raken ze al het vertrouwen in hun medemens kwijt. Sociaal isolement ligt dan op de loer. De Fraudehelpdesk waarschuwt dat de gevolgen van dating fraude nog jaren kunnen doorwerken op slachtoffers als er niet adequaat op wordt gereageerd.

Bewustwordingscampagne

Middels de voorlichtings- en bewustwordingscampagne ‘Verliefd op de persoon? Of op het profiel?’ wil de Fraudehelpdesk Nederlanders waarschuwen voor dating fraude. Daarvoor werkt de organisatie samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), het ministerie van Justitie en Veiligheid en Slachtofferhulp Nederland. Om de campagne onder de aandacht te brengen bij 40-plussers, doet de Fraudehelpdesk een beroep op Match Group. Deze heeft bekende datingsites in zijn portfolio, waaronder Lexa en Tinder.

In de onderstaande video, die deel uitmaakt van de bewustwordingscampagne, komen twee slachtoffers van dating fraude aan het woord. In een emotioneel verhaal vertellen Sylvia en Henk hoe ver hun liefde ging voor de persoon die ze nog nooit hadden ontmoet en dat ze om die reden tienduizenden euro’s hadden overgemaakt.

Waarschuwing FBI

Eind augustus waarschuwde de FBI dat steeds meer Amerikanen het slachtoffer worden van dating fraude. In 2019 ontving de inlichtingen- en opsporingsdienst meer dan 20.000 klachten over dating fraude. In totaal maakten oplichters meer dan 475 miljoen dollar buit.

De FBI gaf een aantal tips waaraan je dating fraude kunt herkennen. Om te beginnen moet je kritisch zijn. Is de persoon aan de andere kant helemaal perfect en voldoet hij of zij aan al jouw verwachtingen? Dan kan dat een aanwijzing zijn dat deze persoon je naar de mond praat om je vertrouwen te winnen. Ook is het belangrijk om je vrienden en familie hier in te betrekken. Liefde maakt blind en zij hebben waarschijnlijk eerder door als iemand je probeert te bedriegen.

Lukt het structureel niet om een fysieke afspraak te maken? Dan is er wellicht iets niet in de haak. Dan is deze persoon wellicht alleen geïnteresseerd in je geld. Het laatste advies is om nooit geld over te maken naar iemand die je niet persoonlijk kent. Mocht je onverhoopt toch de dupe zijn van dating fraude? Doe altijd aangifte. Alleen zo kan er een dossier worden opgebouwd tegen deze persoon.

Bron: fbi.gov, fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Meer nieuwsberichten of info over ‘dating fraude’?

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier of anoniem.


«   »