Cybercriminelen hebben al voor € 200.000 euro via WhatsApp buit gemaakt

Gepubliceerd op 26 november 2018 om 06:03

Cybercriminelen hebben dit jaar bijna voor € 200.000 euro via WhatsApp fraude gestolen, zo laat de Fraudehelpdesk weten.

Bij de organisatie zijn dit jaar al 475 meldingen over de fraude binnengekomen. In 99 gevallen ging het om meldingen van slachtoffers die elk gemiddeld voor zo'n 2.000 euro waren opgelicht.

Cybercriminelen doen zich op WhatsApp voor als een familielid met geldproblemen. De crimineel vraagt om geld en belooft het snel terug te betalen. In hun communicatie richting de slachtoffers blijkt dat de oplichters op de hoogte zijn van de (familie)verhoudingen en de 'toon' en manier waarop mensen elkaar aanspreken. Daarvoor kijken ze bijvoorbeeld mee op openbare Facebook profielen. Hierdoor zou het voor slachtoffers niet meteen duidelijk zijn dat het om een oplichter gaat.

Zo werd één van de slachtoffers benaderd door een 'neef' die problemen met de bank heeft. Er moeten echter dringend schuldeisers worden betaald en wanneer dit niet gebeurt zou het bedrijf van de neef in zwaar weer kunnen komen. Het slachtoffer betaalt uiteindelijk drie facturen met een bedrag van bijna 9.000 euro in totaal.

De afgelopen maanden is het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk sterk toegenomen. In juni stond de teller voor dit jaar nog op 200. Dat is nu naar 475 gestegen. Wijngaarde merkt daarbij op dat de Fraudehelpdesk naar schatting zo'n 10 procent van de daadwerkelijke gevallen gemeld krijgt. De werkelijke schade van de WhatsApp fraude ligt waarschijnlijk dan ook veel hoger.

Wie een betaalverzoek via Facebook, e-mail, sms of WhatsApp krijgt wordt geadviseerd eerst telefonisch contact met de persoon op te nemen en niet alleen op basis van een bericht te betalen.

Bron: Fraudehelpdesk, diverse

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.