Het is inmiddels de norm dat afspraken voor de huisarts, het ziekenhuis en een vaccinatie online worden geboekt. En nu het digitale coronapaspoort definitief wordt ingevoerd als toegangsbewijs voor allerlei diensten, is cybersecurity nog nooit een belangrijker thema geweest voor de zorgsector.
Nederlandse zorgorganisaties
Proofpoint, heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin Nederlandse zorgorganisaties voldoende en de aanbevolen bescherming bieden tegen e-mailfraude. Het onderzoek is gebaseerd op de domeinen van de 69 zorgorganisaties die zijn opgenomen in de database op Volksgezondheidenzorg.info (onderdeel van het RIVM). Proofpoint ontdekte dat een kwart (25%) van deze organisaties geen Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)-record heeft gepubliceerd. Dit vergroot de kans dat cybercriminelen zich online kunnen voordoen als deze instellingen.
Nog zorgwekkender is dat slechts 13 zorginstellingen (19%) het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) hebben geïmplementeerd, waardoor frauduleuze e-mails hun beoogde doelwit niet kunnen bereiken. Dit betekent dat bij 81% van de zorginstellingen mensen een verhoogd risico op e-mailfraude lopen.
Voor Nederlandse zorginstellingen is er een extra beschermingslaag aanwezig in de vorm van NTA 7516. NTA 7516 is een officiële NEN-norm en beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan voor het veilig uitwisselen van medische gegevens per e-mail. Het gaat onder meer om multifactor-authenticatie, kunnen achterhalen wie een e-mail heeft verstuurd en interoperabiliteit. Gezien deze norm is het kwalijk dat veel zorginstellingen niet het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming hebben geïmplementeerd.
De belangrijkste resultaten zijn
- 52 van de 69 (75%) zorginstellingen in Nederland hebben een DMARC-record gepubliceerd; wat betekent dat 25% helemaal geen DMARC-bescherming heeft
- Slechts 13 van hen (19%) hebben het aanbevolen strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) geïmplementeerd, dat voorkomt dat frauduleuze e-mails de beoogde ontvangers bereiken. Dit houdt in dat 81% van de zorginstellingen burgers blootstelt aan e-mailfraude
- Slechts 8 van de 69 zorginstellingen (12%) hebben een quarantainebeleid geïmplementeerd
E-mailfraude
“Met name sinds de coronapandemie is e-mail een veelgebruikte manier van communiceren geworden voor zorginstellingen, net als mobiele apps en online portals. Cybercriminelen zitten niet te slapen. Deze digitale verschuiving biedt een kans voor aanvallers om zich voor te doen als deze organisaties en hun partners in de supply chain. Hierdoor lopen bedrijven, patiënten en werknemers mogelijk het risico op e-mailfraude”, stelt Jim Cox, Area Vice President, Benelux voor Proofpoint.
In 'Proofpoints 2021 Voice of the CISO-rapport', dat eerder dit jaar werd gepubliceerd, gaf een derde (36%) van de ondervraagde Nederlandse CISO's in de zorgsector aan dat zij ernstig rekening hielden met een materiële cyberaanval in de komende twaalf maanden. Wanneer gevraagd werd naar de soorten aanvallen die zij verwachten, stonden e-mailfraude en Business Email Compromise (BEC)-aanvallen met 55% op de eerste plaats. Daarna volgden aanvallen op de supply chain (45%), insider threats (36%) en DDoS-aanvallen (36%). Aangezien e-mailfraude bovenaan de lijst staat, zou de implementatie van DMARC van groot belang moeten zijn voor Nederlandse organisaties in de gezondheidszorg.
“46 procent van de Nederlandse CISO's beschouwt menselijke fouten als de grootste cyberkwetsbaarheid van hun organisatie. Als aanvulling op mensgerichte cybersecurity-trainingen voor alle medewerkers, zouden organisaties in alle sectoren authenticatieprotocollen zoals DMARC moeten implementeren om hun verdediging tegen e-mailfraude te versterken. Maar ook om bescherming te bieden tegen cybercriminele activiteiten en ervoor te zorgen dat werknemers niet meer hoeven te twijfelen of een e-mail verdacht of betrouwbaar is”, voegt Cox toe.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, persberichten.com
Zorginstellingen gerelateerde artikelen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Bankhelpdesk fraude in de lift
De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.
Verdwijning ransomware cybercriminelen 'REvil' een mysterie
De servers en websites van de aan Rusland gelieerde hackersgroep REvil gingen dinsdagavond Nederlandse tijd uit het niets op zwart. De beruchte hackersbende gebruikt diverse sites, voornamelijk op het darkweb, om met slachtoffers te onderhandelen over losgeld. Van het ene op het andere moment waren deze spontaan niet langer in de lucht.
Wat zijn de gevaren van het afgeven van een kopie van het identiteitsbewijs?
“Bij het inchecken op de camping vroeg de jongen achter de balie naar mijn paspoort voor het maken van een kopie. Op het bureau lag inmiddels al een hele stapel kopieën en dat gaf mij geen goed gevoel.”
Energietransite biedt kansen voor hackers
De overgang naar een duurzame energievoorziening maakt het Nederlandse stroomnet kwetsbaarder voor hackers. Als zij zonnepanelen en laadpalen hacken, kan dat grote maatschappelijke en economische gevolgen hebben. Extra toezicht moet problemen voorkomen.
Overzicht cyberaanvallen week 27-2021
Biden verzoekt Poetin om gijzelsoftware hackers te stoppen, kamer wil wegens ransomware maatregelen tegen Rusland onderzoeken, en lees mee met onderhandeling tussen slachtoffer en cybercriminelen van REvil. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 166 week 27-2021
Wereldwijde ransomware aanval, vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker en Nederlandse politie haalt tientallen websites op het darkweb offline. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 166.