‘Digiweerbaarheid’ als vast onderdeel van een goede bedrijfsstrategie

Gepubliceerd op 23 april 2020 om 10:30
‘Digiweerbaarheid’ als vast onderdeel van een goede bedrijfsstrategie

Het aantal incidenten neemt nog altijd exponentieel toe en de kranten staan er dagelijks vol mee: cybercrime. De jaarlijkse schade voor de Nederlandse economie wordt geschat op ruim 10 miljard euro per jaar en dit zal de komende jaren verder toenemen. Wij Nederlanders lopen vanwege onze verregaande digitalisering zelfs het grootste risico op cybercrime van Europa, zo blijkt uit onderzoek van Specops Software. Geen reden tot paniek, maar wél een reden voor ondernemend Nederland om voorbereid te zijn.

Van onbewust onbekwaam, naar bewust bekwaam

Dat digitale dreigingen een reëel risico vormen voor Nederlandse ondernemers, mag inmiddels duidelijk zijn. En dat bewustzijn groeit: ruim veertig procent van de Nederlandse organisaties verwacht de komende jaren meer te investeren in cybersecurity. Ondernemers beginnen het langzaam te beseffen: investeren in preventie is een stuk goedkoper is dan het herstellen van de schade na een digitale aanval.

Dit wordt bevestigd door verhalen zoals die van ondernemer Xander K. Xander had een uiterst succesvol reclamebureau dat in 2015 slachtoffer werd van een hack (brute force attack). Na een lang en traag herstelproces leidde de hack uiteindelijk tot een faillissement van zijn bedrijf, de gedwongen verkoop van zijn woning en tenslotte tot een scheiding vanwege de enorme stress die de hack tot gevolg had. Verhalen zoals die van ondernemer Xander brengen de potentiële gevolgen van een digitale aanval keihard in beeld. De belangrijkste les die ondernemers hieruit kunnen trekken, is dat voorkomen écht beter is dan genezen omdat de gevolgen enorm kunnen zijn. Kortom, preventie loont!

Maar.. hoe zet een ondernemer zijn eerste stappen richting digitale weerbaarheid?

Belangrijk is dus dat men van bewustwording nu daadwerkelijk naar een fase van maatregelen gaat. Even een persoonlijke noot. De afgelopen jaren heb ik mij middels mijn (non-profit) website www.cybercrimeinfo.nl en het geven van presentaties ingezet voor het bewuster maken van burgers en bedrijven omtrent digitale criminaliteit. Na mijn presentaties merkte ik vaak dat mensen schrokken en (meestal) urgentie voelden, maar vervolgens niet wisten waar ze konden beginnen om de grootste digitale risico’s te verminderen. Ik merkte dus een brede behoefte aan expertise en ondersteuning bij digitale beveiliging, maar kon in de praktijk vaak alleen maar doorverwijzen naar grote en prijzige IT bedrijven.

Na lang zoeken naar een dergelijk initiatief, ben ik (als vrijwilliger) betrokken geraakt bij een nieuwe startup binnen de wereld van cybersecurity, genaamd digiweerbaar.nl. Het is een platform voor digitale veiligheid, waar MKB betaalbare ondersteuning kan krijgen. Het platform vormt daarmee een laagdrempelig startpunt om digitale veiligheid beter bereikbaar te maken voor een bredere doelgroep. Óók voor kleinere partijen die vaak niet goed weten waar ze moeten beginnen of een minder groot budget hebben.

Samen met een pool van experts, zoals ethisch hackers en trainers, helpen we MKB bij het zetten van de belangrijkste stappen richting digitale weerbaarheid. Denk hierbij aan betaalbare trainingen voor personeel, hack-demo’s, phishing-campagnes en pentesten. Waar grote security bedrijven enorme bedragen vragen voor dergelijke diensten, zijn deze bij digiweerbaar.nl af te nemen tegen schappelijke tarieven.

Organisatie, mens & techniek

Tot slot: cybersecurity is een samenspel tussen organisatie, mens en techniek. Het begint bij een organisatie die belang hecht aan het onderwerp en het als onderdeel van de bedrijfsstrategie opneemt. Vervolgens moet het personeel degelijk geschoold worden en bewust zijn van digitale risico’s. Tenslotte dient de techniek regelmatig getest te worden. Wel is het noodzakelijk dat (MKB) ondernemers hier op betaalbare en laagdrempelige wijze bij ondersteund kunnen worden. De fase van handelen is aangebroken!

Benieuwd hoe veilig jouw organisatie is? Test in 3 minuten je digitale weerbaarheid
Ben je benieuwd hoe digitaal weerbaar jouw organisatie momenteel is? Kijk op digiweerbaar.nl en doe in ongeveer 3 minuten de gratis ‘digiweerbaar test’!

Gepubliceerd: Claranet