Amsterdam - Bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze personen?

Amsterdam Bankhelpdesk Fraude
Afbeelding – 110,4 KB 12 downloads

Zaaknummer: 2022112315

Datum delict: 31-05-2022

Plaats delict: Amsterdam

Een 73-jarige vrouw uit Amsterdam is eerder dit jaar slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Op dinsdag 31 mei 2022 en woensdag 1 juni 2022 is er door criminelen voor bijna 20.000 euro afgeschreven van haar bankrekeningnummer.

Op dinsdag 31 mei 2022 rond 15.00 uur wordt het slachtoffer op haar huistelefoonnummer gebeld door een nep-bankmedewerker met de naam Jurjen van Gent. Deze medewerker vertelt haar dat er is geprobeerd om een bedrag van 1100 euro van haar rekening af te schrijven voor Oekraïne. De nep-bankmedewerker vond dat verdacht en daarom belde hij haar, net zoals vele andere klanten, op. Er zouden al vijftig andere aangiftes binnen zijn gekomen voor fraude. De nep-bankmedewerker zou samenwerken met een zekere rechercheur genaamd Marjolein Willems.

De nep-bankmedewerker vraagt aan het slachtoffer hoeveel geld ze op haar rekening heeft staan. Deze vraag beantwoordt zij waarna de nep-bankmedewerker haar ook vraagt hoe het mogelijk is dat er zonder haar toestemming geld zou worden overgeschreven naar Oekraïne.

De nep-bankmedewerker vraagt vervolgens aan het slachtoffer of ze haar daglimiet wil verhogen van tweeduizend euro naar vierduizend euro. Dit doet zij dan ook via haar bankierenapp. Als ze dat gedaan heeft, versnelt de nep-bankmedewerker het gesprek en praat hij met haar over van alles en nog wat behalve haar bankzaken. De nep-bankmedewerker vertelt haar nog wel dat hij een nieuwe bankpas voor haar moet aanvragen en geeft haar alvast de pincode. Ook vertelt de nep-bankmedewerker haar dat haar huidige bankpas wordt opgehaald en dat ze nieuwe bankpas een dag later ontvangt. Vervolgens hoort het slachtoffer een ingesproken bericht waar ze de pincode van haar huidige bankpas inspreekt.

Rond 16.00 uur verschijnt er een nep-bezorger van PostNL voor de deur van het slachtoffer. Deze man haalt de bankpas van het slachtoffer op. Het slachtoffer beschrijft deze man als volgt:
- Man;
- Donker getinte huidskleur;
- 30-40 jaar oud;
- Ongeveer 1.70m-1.75 meter lang;
- Slank/tenger postuur;
- Donker kort haar;
- Polo shirt van PostNL (PostNL logo op de borst aan de linkerkant);
- Lange broek.

Terwijl de nep bezorger van PostNL haar bankpas ophaalt, is het slachtoffer nog steeds telefonisch aan de lijn met de nep-bankmedewerker. De nep-bankmedewerker stelt haar nog een paar beoordelingsvragen en verbreekt daarna de verbinding. Het slachtoffer voelt dat er iets niet klopt maar kan gezien het tijdstip haar bank dan telefonisch niet meer bereiken.

Op woensdag 1 juni 2022 belt het slachtoffer met haar bank omdat ze haar nieuwe bankpas nog niet heeft ontvangen. Het slachtoffer moet te lang wachten en besluit naar een filiaal te gaan. Daar kunnen ze haar niet direct helpen en geven haar een telefoonnummer mee. Wanneer het slachtoffer een echte bankmedewerker aan de telefoon spreekt, hoort ze dat er meerdere afschrijvingen zijn geweest van haar bankrekening nadat haar bankpas is opgehaald door de nep-bezorger van PostNL.

Signalement verdachten

Er zijn beelden verschillende transacties in zowel Amsterdam als Almere met de gestolen bankpas van het slachtoffer. Hierop zijn de volgende verdachten te zien:

Signalement verdachte 1:
- Donker getinte huidskleur;
- Gouden jas met donkere mouwen;
- Donkere broek;
- Blauw mondkapje;
- Witte sneakers;
- Mobiele telefoon in de hand.

Signalement verdachte 2:
- Donker getinte huidskleur;
- Zwarte trainingspak;
- Witte sokken;
- Badslippers;
- Mobiele telefoon in de hand.

Signalement verdachte 3:
- Lichte huidskleur;
- Rode pet met witte opdruk;
- Licht getinte huidskleur;
- Zwarte gewatteerde jas;
- Donkere broek.

Bankhelpdesk fraude?

De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn.  In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.

En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'

Meer info over Bankhelpdesk fraude 》

Informatie

Heeft u informatie? Twijfel dan niet, maar bel gratis de Opsporingstiplijn van de politie 0800-6070

Of gebruik het Politie Tip formulier om uw tip bij de politie te melden. (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html)

Via WhatsApp is ook mogelijk op het nummer 06-17214856.

Als u uw naam liever niet wilt zeggen, meld uw informatie dan anoniem. Bel gratis 0800-7000 of gebruik het online formulier van Meld Misdaad Anoniem. (https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/)

Wilt u een afspraak maken met de politie en in vertrouwen informatie delen? Bel dan het Team Nationale Inlichtingen via 079-345 8999.

Of bel het algemene nummer van de politie 0900-8844

Bron: politie.nl

Meer gezochte personen


«   »