Veel nepacties in omloop van Bol.com, AH, NS, Netflix en Amazon pas dus op

Gepubliceerd op 19 december 2018 om 03:58

Bol.com

Hoera, je hebt twee smartphones gewonnen omdat je bij Bol.com winkelde! Alles wat je moet doen, is je gegevens invullen. Doe dit niet! Je hebt te maken met een misleidende winactie. Je ontvangt geen telefoons, maar wel een hele hoop spam.

Je krijgt zogenaamd twee smartphones van Samsung, omdat je bij Bol.com winkelde. Alleen jouw persoonlijke informatie is nog nodig, zodat de apparaten naar je toegestuurd kunnen worden. Je kan het formulier vinden via de link in het bericht. Klik niet! 

Vragen over je winkelgedrag

De link in het bericht brengt je naar een website waar je enkele vragen over je winkelgedrag moet beantwoorden. Nadat je dit hebt gedaan, kom je op een prijzenpagina terecht. Hier kan je uit verschillende dure gadgets kiezen.

Proefabonnement

Let goed op als je een product hebt gekozen: je gewonnen 'prijs' wordt namelijk geleverd met een proefabonnement op een entertainmentwebsite. Na dit proefabonnement betaal je tientallen euro's per maand. Het is ook niet zeker dat je jouw gekozen prijs wint. In de kleine lettertjes op de prijzenpagina staat namelijk dat je meedoet aan een loterij. 

of

Je hebt zogenaamd een cadeaubon van €250 gewonnen. Je kan je prijs claimen via de link in het bericht. Doe dit niet! Je wordt opgezadeld met een duur abonnement.

Als je wel op de link in het bericht klikt, kom je terecht bij een mini-enquête. Na het invullen hiervan, komma weg kom je op de prijzenpagina terecht. Hier kan je kiezen tussen bijvoorbeeld een nieuwe Macbook en een Samsung Galaxy S9. Op de uiteindelijke productpagina wordt je prijs aangeboden voor een paar euro. Die kan je betalen met je creditcard.

Goed opletten

Let goed op als je een product hebt gekozen: je uiteindelijke 'prijs' wordt geleverd met een proefabonnement voor een entertainmentwebsite. Na het proefabonnement betaal je tientallen euro's per maand. Het is ook niet zeker dat je jouw gekozen prijs wint. In de kleine lettertjes op de prijzenpagina staat namelijk dat je meedoet aan een loterij.

Te mooi om waar te zijn

We blijven het maar herhalen: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het waarschijnlijk ook. Je ontvangt niet zomaar een cadeaubon van €250. Ook is het heel onwaarschijnlijk dat je voor een paar euro een Apple-product ontvangt.  

 

Wil je meedoen aan een winactie van Bol.com? Kijk dan op de officiële Bol.com blog. Deze valse winactie kan je in ieder geval met een gerust hart weggooien. 


A&H

Heb je een mail van 'Albert Heijn' gekregen waarin een speciaal cadeaupakket wordt aangeboden? Trap er dan niet in! Dit is een valse winactie en als je erin trapt, eindig je met een hele hoop spam.

Er staat zogenaamd een speciaal cadeaupakket voor je klaar. Je kan hem claimen via de link in het bericht. Als je klikt, word je doorgestuurd naar een website waar je een paar vragen moet beantwoorden. Nadat je dit hebt gedaan, wordt om je persoonlijke gegevens gevraagd.

Niets te maken met Albert Heijn

Vul je gegevens niet in! Als je naar beneden scrolt op de pagina, lees je dat deze winactie wordt georganiseerd door Green Flamingo, een marketingbureau. Ook is te lezen dat deze actie niets te maken heeft met de Albert Heijn. Als je vervolgens de kleine lettertjes van de Algemene Voorwaarden bekijkt, blijkt dat je akkoord gaat met het ontvangen van spamberichten en ongewenste telefoontjes van tientallen 'sponsoren'. Dit bericht van de 'Albert Heijn' kun je het beste gelijk verwijderen. 

 


NS

Heb jij een e-mail gekregen van de 'NS' met een couponcode waarmee je een week gratis kan reizen? Verzilver hem niet! Als je dit doet, eindig je met een hele hoop spam. Met de couponcode in het bericht kan je zogenaamd een week gratis reizen met de NS. Je verzilvert hem via de link in het bericht. Doe dit niet! 

 

Vul je gegevens niet in

De link stuurt je door naar een enquête met drie vragen. Nadat je deze hebt ingevuld, moet je enkele persoonlijke gegevens invullen en akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Hiermee geef je toestemming om gebeld en gemaild te worden door tientallen 'sponsoren'. Je eindigt dus met een hele hoop spam. Of je gratis mag reizen is nog maar de vraag.

 

Officiële winacties

Winacties zoals deze, waarbij je een week gratis met de trein mag reizen, zijn te mooi om waar te zijn. Een bedrijf gaat helaas geen willekeurige mensen benaderen. Wil je zeker weten dat je te maken hebt met een echte winactie van de NS? Controleer dit dan via hun Facebookpagina.


Netflix

Een mail, zogenaamd afkomstig van Netflix, gaat rond. De mail is niet afkomstig van Netflix, maar van oplichters die aan je gegevens proberen te komen. Dit bevestigt de online streamingdienst aan het consumentenplatform Radar.

Volgens de mail ben jij 'geselecteerd' om 'kans te maken op een jaar lang gratis Netflix voor het hele gezin'. Grote kans dat je niets van de beloofde prijs terugziet.

Advies

De mail is namelijk niet afkomstig van de streamingdienst, maar van oplichters die je gegevens proberen te achterhalen voor reclamedoeleinden. Het advies: verwijder de mail de mail en ga niet in op de winactie.

Netflix gebruikt het e-mailadres mailer@netflix.com. 'Mochten mensen twijfelen of wij echt de afzender zijn van een mailtje, dan kunnen ze voor de zekerheid contact met ons op nemen via het helpcentrum,' laat de streamingdienst aan Radar weten.


Amazon

Heb je een e-mail gekregen waarin staat dat je kans maakt op een Amazon cadeaubon? Juich niet te vroeg! Dit is een valse winactie en als je erop ingaat eindig je waarschijnlijk met een hele hoop spam.

Je zit zogenaamd in de finale van de winactie. In het bericht vind je een persoonlijke pincode om te zien of jij 'de gelukkige winnaar' bent. Je moet op de link in het bericht klikken om je pincode te activeren. Doe dit niet! 

 

Mini-enquête

Als je klikt, kom je uit bij een mini-enquête met vier vragen. Heb je deze ingevuld? Dan moet jij je persoonlijke gegevens achterlaten en akkoord gaan met de algemene voorwaarden. 

 

Gegevens delen

Als je hiermee akkoord gaat, geef je toestemming om je gegevens te delen met maar liefst 38 'sponsoren'. Zij gaan je lastigvallen met ongewenste telefoontjes, mails, post en sms'jes. Dat betekent dus een hele hoop spam en geen cadeaubon. Verwijder deze valse winactie gelijk.

Bron: Opgelicht, Radar, tips, CCINL

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.