'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen

Gepubliceerd op 27 augustus 2021 om 07:00

Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.

In de afgelopen weken werd in Zeeland al meer dan 80 keer aangifte gedaan van dit soort fraude. Het valt ons op dat het voornamelijk gebeurt bij oudere mensen. Daarom een advies: praat over dit soort praktijken met uw (groot)ouders of oudere mensen in uw omgeving en waarschuw hen. Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten. Een bank hoeft dit soort praktijken helemaal niet uit te voeren om uw geld veilig te houden.

Wat er lijkt te gebeuren

Een voorbeeld:

Een mevrouw van in de 70 wordt benaderd door haar bank. De persoon aan de telefoon stelt zich netjes voor en zegt dat hij een medewerker is van de fraudehelpdesk van de bank. Hij vertelt een verhaal dat er zojuist is geprobeerd geld over te boeken naar de rekening van een voor het slachtoffer onbekend persoon. Natuurlijk schrikt het slachtoffer daarvan, maar gelukkig heeft de bankmedewerker een oplossing. Hij kan de transacties stopzetten. Wat het slachtoffer moet doen is even op de link klikken die hij toestuurt. Als het slachtoffer dat heeft gedaan vraagt de medewerker om de pincode van de pinpas, of om een responscode van een identificatiemiddel van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan gaat het beeldscherm van de computer op zwart, zodat het slachtoffer niet meer mee kan zien wat er gebeurt. De bankmedewerker vertelt dan dat dat normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.

Wat er in werkelijkheid gebeurt

De medewerker van de fraudehelpdesk is, zoals u zult begrijpen, geen medewerker van de bank, maar een brutale oplichter. Met praatjes, die het vertrouwen winnen van het slachtoffer, probeert de oplichter geld afhandig te maken. Als slachtoffers aangeven dat ze het toch niet helemaal vertrouwen, dan zegt de oplichter doodleuk: “Nee, dat snap ik wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in deze tijd.” De oplichter beweegt de slachtoffers vervolgens om op de link naar Teamviewer of Any Desk te klikken die hij ze heeft toegestuurd. Via de software die dan gedownload wordt geeft de oplichter zichzelf toegang tot de computer van het slachtoffer.  De besturing van het apparaat wordt volledig overgenomen. Als de dief dan ook nog de pincode of identificatiecode lospeutert bij het slachtoffer dan is zijn kostje gekocht en kan hij de bankrekening plunderen. Het computerscherm gaat dan voor het slachtoffer ‘op zwart’ en de oplichter sluist geld van betaal- en spaarrekening door naar zijn eigen rekening.

Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd, waardoor het voor de ontvanger van het telefoontje lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Ons advies is:

  • Vraag altijd naar de naam van de medewerker
  • Verbreek de verbinding, bel naar uw bank en vraag naar de betreffende medewerker
  • Bel niet terug via het opgegeven telefoonnummer, maar zoek dit zelf op via de officiële website van uw bank
  • Laat u niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op uw computer te installeren
  • Maak nooit gegevens zoals uw pincode of identificatiecode bekend
  • Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening
  • Bel de politie

Steeds meer slachtoffers

Verschillende slachtoffers zijn op deze manier voor duizenden euro’s gedupeerd en de politie waarschuwt dus tegen deze praktijken. We kunnen dit niet vaak genoeg doen, omdat er steeds weer mensen intrappen. Een bank vraagt nooit om dit soort dingen te doen, dus wordt u gebeld door iemand die zegt dat hij bij een bank werkt, en wordt u gevraagd om software te downloaden? Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding. U kunt ervan uitgaan dat u met een fraudeur van doen hebt.

Bron: politie.nl

Gerelateerde artikelen 》

Wat is spoofing 》

Meer info over Tech Support Scam 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Actuele aanvallen overzicht per dag 》

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Meer digitale criminaliteit  nieuws

Nederland nummer 7 van landen met meeste corona scam websites in de wereld

Wereldwijd proberen cybercriminelen een slaatje te slaan uit de coronacrisis. Zij registreren op grote schaal allerlei domeinnamen met corona-gerelateerde termen. Deze sites verspreiden leugens, malware en faciliteren cybercriminaliteit en oplichting. Nederland staat in de top 10 van landen waar de meeste geregistreerde, corona-gerelateerde malafide domeinnamen vandaan komen. In totaal gaat het om ruim 1.400 domeinnamen.

Lees meer »

Politie: "Op grote schaal Instagram accounts overgenomen"

De cybercrime-eenheid van de politie waarschuwt iedereen die op Instagram actief is voor oplichtingspraktijken. Instagramaccounts worden momenteel op grote schaal overgenomen door hackers en andere cybercriminelen. Zij doen zich voor als een vriend of kennis en vragen je via een direct message om je telefoonnummer.

Lees meer »

‘Digiweerbaarheid’ als vast onderdeel van een goede bedrijfsstrategie

Het aantal incidenten neemt nog altijd exponentieel toe en de kranten staan er dagelijks vol mee: cybercrime. De jaarlijkse schade voor de Nederlandse economie wordt geschat op ruim 10 miljard euro per jaar en dit zal de komende jaren verder toenemen. Wij Nederlanders lopen vanwege onze verregaande digitalisering zelfs het grootste risico op cybercrime van Europa, zo blijkt uit onderzoek van Specops Software. Geen reden tot paniek, maar wél een reden voor ondernemend Nederland om voorbereid te zijn.

Lees meer »

Vermoedelijke cyberaanval legt netwerk MSC plat

In een statement verklaart MSC dat een netwerk in een van de datacenters in Genève is uitgevallen, waardoor ‘de beschikbaarheid van sommige digitale tools heeft beïnvloed’. Wat de precieze oorzaak is van de problemen is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Het concern sluit echter niet uit dat het gaat om een malware-aanval.

Lees meer »

Verlenging van de 'intelligente lockdown': Advies thuiswerken

Met een verlenging van de lockdown zullen we nog even thuis moeten werken, het thuiswerken is alweer een paar weken de ‘normaalste’ gang van zaken in veel huishoudens. Voor de meeste zelfstandigen of werknemers was het even wennen in het begin, voor sommigen is het een luxe, voor anderen een nachtmerrie. Thuiswerken vergt aanpassingsvermogen van iedereen in het huishouden. Het normale ritme is aangepast en het dagelijkse leven ziet er anders uit.

Lees meer »