'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen

Gepubliceerd op 27 augustus 2021 om 07:00

Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.

In de afgelopen weken werd in Zeeland al meer dan 80 keer aangifte gedaan van dit soort fraude. Het valt ons op dat het voornamelijk gebeurt bij oudere mensen. Daarom een advies: praat over dit soort praktijken met uw (groot)ouders of oudere mensen in uw omgeving en waarschuw hen. Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten. Een bank hoeft dit soort praktijken helemaal niet uit te voeren om uw geld veilig te houden.

Wat er lijkt te gebeuren

Een voorbeeld:

Een mevrouw van in de 70 wordt benaderd door haar bank. De persoon aan de telefoon stelt zich netjes voor en zegt dat hij een medewerker is van de fraudehelpdesk van de bank. Hij vertelt een verhaal dat er zojuist is geprobeerd geld over te boeken naar de rekening van een voor het slachtoffer onbekend persoon. Natuurlijk schrikt het slachtoffer daarvan, maar gelukkig heeft de bankmedewerker een oplossing. Hij kan de transacties stopzetten. Wat het slachtoffer moet doen is even op de link klikken die hij toestuurt. Als het slachtoffer dat heeft gedaan vraagt de medewerker om de pincode van de pinpas, of om een responscode van een identificatiemiddel van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan gaat het beeldscherm van de computer op zwart, zodat het slachtoffer niet meer mee kan zien wat er gebeurt. De bankmedewerker vertelt dan dat dat normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.

Wat er in werkelijkheid gebeurt

De medewerker van de fraudehelpdesk is, zoals u zult begrijpen, geen medewerker van de bank, maar een brutale oplichter. Met praatjes, die het vertrouwen winnen van het slachtoffer, probeert de oplichter geld afhandig te maken. Als slachtoffers aangeven dat ze het toch niet helemaal vertrouwen, dan zegt de oplichter doodleuk: “Nee, dat snap ik wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in deze tijd.” De oplichter beweegt de slachtoffers vervolgens om op de link naar Teamviewer of Any Desk te klikken die hij ze heeft toegestuurd. Via de software die dan gedownload wordt geeft de oplichter zichzelf toegang tot de computer van het slachtoffer.  De besturing van het apparaat wordt volledig overgenomen. Als de dief dan ook nog de pincode of identificatiecode lospeutert bij het slachtoffer dan is zijn kostje gekocht en kan hij de bankrekening plunderen. Het computerscherm gaat dan voor het slachtoffer ‘op zwart’ en de oplichter sluist geld van betaal- en spaarrekening door naar zijn eigen rekening.

Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd, waardoor het voor de ontvanger van het telefoontje lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Ons advies is:

  • Vraag altijd naar de naam van de medewerker
  • Verbreek de verbinding, bel naar uw bank en vraag naar de betreffende medewerker
  • Bel niet terug via het opgegeven telefoonnummer, maar zoek dit zelf op via de officiële website van uw bank
  • Laat u niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op uw computer te installeren
  • Maak nooit gegevens zoals uw pincode of identificatiecode bekend
  • Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening
  • Bel de politie

Steeds meer slachtoffers

Verschillende slachtoffers zijn op deze manier voor duizenden euro’s gedupeerd en de politie waarschuwt dus tegen deze praktijken. We kunnen dit niet vaak genoeg doen, omdat er steeds weer mensen intrappen. Een bank vraagt nooit om dit soort dingen te doen, dus wordt u gebeld door iemand die zegt dat hij bij een bank werkt, en wordt u gevraagd om software te downloaden? Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding. U kunt ervan uitgaan dat u met een fraudeur van doen hebt.

Bron: politie.nl

Gerelateerde artikelen 》

Wat is spoofing 》

Meer info over Tech Support Scam 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Actuele aanvallen overzicht per dag 》

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Meer digitale criminaliteit  nieuws

Het darkweb "De verborgen kant van het internet"

Het internet heeft alles veranderd, van de manier hoe we werken en de manier hoe we gamen tot de manier hoe we leven. Het lijkt erop dat er een plekje is op internet voor iedereen ondanks welke interesses je hebt, ondanks wat je overtuigingen zijn, is er iemand of iets daarbuiten dat op dezelfde manier denkt als jij. Het internet heeft ons verbonden op manieren die we nooit eerder hadden gedacht, het is een plek waar iedereen van waar dan ook ter wereld kan samenkomen, er zijn zoveel dingen op internet waarvan de meeste niet eens weten dat ze bestaan. Er is van alles of het nu een dienst of product is, legaal of illegaal immoreel of onethisch het internet heeft het. U kunt kiezen of u het gebruikt voor voor goede dingen of in slechte dingen, net zoals het internet dat we allemaal gebruiken  elke dag.

Lees meer »

Hacker Snapchat-accounts aangehouden

Woensdag 27 mei hebben rechercheurs van het Cybercrimeteam in Noord-Holland onder leiding van de officier van justitie een 18-jarige inwoner van Vlaardingen aangehouden op verdenking van phishing, het hacken van Snapchat-accounts en sextortion, een vorm van afpersing. De verdachte is woensdag ingesloten voor verder onderzoek en wordt vrijdag voorgeleid voor de rechter-commissaris.

Lees meer »

Land- en tuinbouwwinkels AVEVE slachtoffer van cyberaanval

In Belgie is AVEVE het slachtoffer geworden van een grote cyberaanval. Met kwaadaardige software werd het netwerk van de land- en tuinbouwwinkels onder vuur genomen. Een klein aantal van de 250 winkels in ons land moet daarom tijdelijk de deuren sluiten omdat betalen met VISA of bancontact er niet mogelijk is. “De overgrote meerderheid van de winkels is wel gewoon open”, benadrukt woordvoerder Stéphanie Deleul.

Lees meer »

Beveiligingslek Android: negen op de tien toestellen kwetsbaar

Uit onderzoek van Promon en Google blijkt dat alleen apparaten met Android 10 beschermd zijn tegen het StrandHogg 2.0-lek. Versie Android 9.0 (Pie) en ouder zijn wel kwetsbaar. Meer dan negentig procent van de Android-toestellen draait versie 9.0 of ouder, aldus Google. Negen op de tien toestellen is dus kwetsbaar voor dit lek.

Lees meer »

"Iedereen was betrokken, maar niemand verantwoordelijk"

In zelden aangedurfde openheid deelt Lochem haar ervaringen met een indringer die vorig jaar maandenlang het computernetwerk onveilig maakte, en vooral de daaruit getrokken lering. Want, vindt Sebastiaan van ‘t Erve, de burgemeester van de Achterhoekse gemeente, aan beveiligingsbewustzijn bestaat bij bestuurders een gevaarlijk tekort. “Iedereen was betrokken, maar niemand verantwoordelijk.”

Lees meer »