Vanwege de lockdown bestellen we massaal online. Cybercriminelen spelen hier handig op in en gebruiken nep berichten over bezorging van pakketjes om je bankgegevens te achterhalen.
Invoerkosten of verzendkosten
Je ontvangt een sms-bericht (smishing) of mail (phishing) over een pakketje dat naar je onderweg is. De kans is groot dat je inderdaad op een pakketje zit te wachten. Maar let op, het kan om een phishing bericht gaan. Het bericht dat je via sms of mail ontvangt, lijkt dan afkomstig van PostNL, DHL, DPD of een andere bekende pakket bezorgdiensten. Vaak staat er in het bericht dat je invoerkosten of verzendkosten moet betalen en dat pas dan het pakketje wordt bezorgd. Vervolgens lokken de criminelen je via een link naar een nepwebsite en halen op die manier geld van je bankrekening.
Smishing en phishing berichten van PostNL
Verschuiving van bank naar post
Esther Buitenhuis, cybercrime analist bij de politie, ziet de afgelopen maanden een stijging van het aantal aangiftes van oplichting via berichten die zogenaamd van pakket bezorgdiensten afkomstig zouden zijn. "Waar we voorheen vooral zagen dat phishing links vanuit banken verzonden werden, zien we nu een verschuiving waarbij criminelen mensen benaderen met pakket bezorgdiensten als dekmantel."
Buitenhuis wijst de lockdown en de winkels die sindsdien gesloten zijn als belangrijkste oorzaak aan. "Mensen bestellen nu bijna alles online en daar maken criminelen misbruik van. Heb je een pakket besteld via een Alibaba of AliExpress, dan klinkt het ook best aannemelijk als er om invoerkosten wordt gevraagd." Maat let goed op, waarschuwt Buitenhuis. "Klik niet op de link, want die klopt niet. PostNL of DHL zullen je hierover nooit benaderen via een sms. Als criminelen je via de mail benaderen, check het mailadres, daar kun je het vaak ook aan zien. De mailadressen lijken vaak op de echte, maar eindigen niet op .nl, maar bijvoorbeeld PostNL.eu, DHL.org, etc. Op het eerste gezicht lijkt het dan oké. Men ziet immers PostNL staan. Maar de extensies .eu, .org, .it, enzovoort zijn signalen dat het niet in orde is."
Topje van de ijsberg
De schade voor de slachtoffers is groot, aldus Buitenhuis. "Klik je toch op de link, dan kunnen de criminelen bij je bankgegevens en halen ze je bankrekening leeg." Het totale bedrag dat criminelen op die manier buit maken komt landelijk neer op meer dan 1000 euro per dag. De politie vermoedt dat dit pas het topje van de ijsberg is, omdat veel mensen geen aangifte doen als ze op die manier worden opgelicht. Buitenhuis: "Veel mensen schamen zich ervoor en durven dan geen aangifte te doen. Het kan echter iedereen overkomen. Door geen aangifte te doen wordt het voor ons ook lastig om het criminele netwerk in kaart te brengen en het probleem goed aan te pakken. Doe daarom altijd aangifte bij de politie, wanneer je bent opgelicht."
“We hebben letterlijk de stekkers eruit getrokken om alle lopende oplichtingspraktijken een halt toe te roepen”
In een lopend onderzoek van politie en Openbaar Ministerie Noord-Nederland naar grootschalige cyberfraude zijn maandag 28 september twee verdachten (een man en een vrouw, beiden 21 jaar) aangehouden in Groningen.
Smishing bericht om CoronaMelder-app te downloaden
Het ministerie van Volksgezondheid waarschuwt op Twitter voor een sms (smishing) waarin mensen zogenaamd via een link de CoronaMelder-app kunnen downloaden. Het bericht lijkt afkomstig van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), maar het gaat om oplichting. "Klik niet op de link", aldus het ministerie.
Grootschalige Smishing campagne van 'DigiD' momenteel, laat je niet verleiden
'Opgelicht?!' en 'Cybercrimeinfo.nl' hebben vandaag diverse meldingen ontvangen van personen die een SMS van DigiD ontvangen hebben waarbij de digitale sleutel geactiveerd moet worden.
Verdachte Smishing die in één nacht 1,1 miljoen euro buitmaakte is aangehouden
Maandagmorgen heeft de Friese recherche een 21-jarige inwoner van Groningen aangehouden als verdachte van diverse cybercrime misdrijven, waaronder phishing.
Phishing verschuift steeds meer naar SMS en WhatsApp
In de eerste helft van 2019 is de schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude met ongeveer een derde toegenomen. Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dat blijkt uit de fraudecijfers van Nederlandse banken die Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken verzamelen en rapporteren.
'1 miljoen' armer in een nacht door smishing
Een man in Noord-Nederland is onlangs in een nacht tijd voor 1 miljoen euro geplukt door cybercriminelen. Een internationale campagne moet mensen voor internetfraude waarschuwen.
Phishing gerelateerde berichten
Verborgen bedrog: De impact van online misleiding in Nederland
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen grijpen naar nieuwe phishingtechnieken
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Hoe cybercriminelen je persoonlijke gegevens kunnen misbruiken na het betalen van 'inklaringskosten'
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Grote impact van succesvolle e-mailaanvallen in de Benelux
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Clone phishing momenteel een hype
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen springen in op energiecrisis
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen