Home » Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers

Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers

Gepubliceerd op 26 mei 2022 om 07:00

Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers als het gaat om het beschermen van hun gegevens. Uit het Veeam 2022 Ransomware Trends Report blijkt dat 72 procent van de organisaties te maken heeft gehad met gedeeltelijke of complete aanvallen op hun back-up repositories.

Aanvallen op bekende kwetsbaarheden

Dit had een dramatische impact op hun vermogen om gegevens te herstellen zonder losgeld te betalen. Veeam Software vond dat 80 procent van de succesvolle aanvallen zich richtte op bekende kwetsbaarheden, wat het belang van patching en het upgraden van software benadrukt. Bijna alle aanvallers poogden de back-up repositories van hun slachtoffers te vernietigen om ervoor te zorgen dat zij alleen nog tegen betaling gegevens konden herstellen.

Het  ransomware Trends Report onthult de resultaten van een onafhankelijk onderzoeksbureau dat ruim 1.000 IT-leiders ondervroeg wiens organisatie ten minste een keer in de laatste 12 maanden succesvol aangevallen werd door ransomware.

Onderzoekers onderzochten de belangrijkste lessen die uit deze incidenten getrokken werden, hun impact op IT-omgevingen en de stappen die genomen werden om moderne dataprotectie-strategieën te implementeren.

Het onderzoek richtte zich met name op vier IT-persona’s (CISO’s, security professionals, back-up administrators en IT-operations) om inzicht te krijgen in de afstemming van cyberparaatheid in organisaties.
"Ransomware heeft datadiefstal gedemocratiseerd en vereist samenwerking van organisaties uit alle branches. We moeten samenwerken zodat we kunnen afstappen van het betalen van losgeld," zegt Danny Allen, CTO bij Veeam. "Het betalen van cybercriminelen om gegevens te herstellen is geen dataprotectiestrategie. Er is namelijk geen garantie dat gegevens hersteld worden en het risico van reputatieschade en verlies van vertrouwen van de klant is dan ook groot. Belangrijker nog, het bevestigt en beloont criminele activiteit."

76 procent betaalde om de aanval te beëindigen

Van de ondervraagde organisaties betaalde het grootste gedeelte van de slachtoffers (76 procent) losgeld om een aanval te beëindigen en gegevens te herstellen. Terwijl 52 procent het losgeld betaalde en hun gegevens konden herstellen, was dit voor 24 procent niet mogelijk.

Dit komt neer op een kans van een op drie dat het betalen van losgeld nog altijd niet leidt tot het herstellen van gegevens. Negentien procent van de organisaties betaalde het losgeld niet, omdat zij hun gegevens zelf konden herstellen. Dit is wat de overige 81 procent van de slachtoffers moet nastreven: gegevens herstellen zonder losgeld te betalen.

Het aanvalsoppervlak voor criminelen is divers. Zij moeten echter eerst toegang krijgen tot productieomgevingen, doordat gebruikers op kwaadaardige links klikken, ongecensureerde websites bezoeken of klikken op phishing e-mails - dit legt het vermijdbare karakter van veel incidenten bloot.

Nadat criminelen zich succesvol toegang hebben verschaft tot de omgeving, was er weinig verschil zichtbaar in infectie van datacenters, remote office platforms en cloud-hosted servers. In veel gevallen maakten indringers gebruik van bekende kwetsbaarheden, waaronder die van veel gebruikte besturingssystemen en hypervisors, alsmede NAS-platforms en database servers.

Zij lieten dan ook geen enkele mogelijkheid liggen om ongepatchte of verouderde software te exploiteren. Opvallend is wel dat er hogere infectiepercentages werden gerapporteerd door security professionals en back-up administrators in vergelijking met IT-operations of CISO’s, wat impliceert dat "degenen die dichter bij het probleem staan, nog meer van de problemen zien."

Respondenten bevestigen dat 94 procent van de aanvallers proberen om back-up repositories te vernietigen. In 72 procent van de gevallen was deze strategie in ieder geval deels succesvol. Het vernietigen van de lifeline van de organisatie is een populaire aanvalsstrategie die de kans vergroot dat organisaties het losgeld daadwerkelijk betalen.

De enige manier om zich te beschermen tegen dit scenario is door ten minste één onveranderlijke of air-gapped tier te hebben binnen het dataprotectie-framework - wat 95 procent van de ondervraagden nu heeft. Veel organisaties meldden zelfs een zekere mate van onveranderlijkheid of air-gap media in meer dan één laag van hun schijf-, cloud- en tapestrategie.

Andere bevindingen uit het Ransomware Trends Report zijn

  • Orchestratie doet ertoe

Om de herstelbaarheid van hun systemen proactief te garanderen, automatiseert een op de zes (16 procent) IT-teams de validatie en herstelbaarheid van hun back-ups. Vervolgens gebruikt 46 procent van de respondenten tijdens het herstel van een ransomware-aanval een geïsoleerde "sandbox" of testruimte om ervoor te zorgen dat hun herstelde gegevens schoon zijn voordat de systemen opnieuw in productie worden genomen.

  • Teams moeten zich verenigen

81 procent is van mening dat de cyber- en continuïteits-/disaster recovery-strategieën van hun organisaties op elkaar zijn afgestemd. 52 procent van de respondenten vindt echter dat de interacties tussen deze teams verbeterd moeten worden.

  • Diversifieer repositories

Bijna alle (95 procent) organisaties hebben ten minste één onveranderlijke of air-gapped dataprotectie-laag; 74 procent gebruikt cloud repositories die onveranderlijkheid bieden; 67 procent gebruikt on-premises disk repositories met onveranderlijkheid of vergrendeling; en 22 procent gebruikt tape die air-gapped is. Onveranderlijk of niet, organisaties merkten op dat naast disk repositories, 45 procent van de productiegegevens nog steeds op tape wordt opgeslagen en 62 procent op een bepaald moment in hun datalevenscyclus naar een cloud gaat. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Veeam Ransomware Trends Report 2022
PDF – 796,7 KB 34 downloads

Bron: veeam.com, managersonline.nl

Meer info over ransomware 

Bekijk alle vormen en begrippen

Actuele aanvallen overzicht per dag

Ernstige kwetsbaarheden

Meer rapporten bekijken of downloaden

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Meer ransomware nieuws

‘Het harde uitgangspunt om nooit te betalen is gevaarlijk. Als de situatie erom vraagt kun je dat soms beter wel doen’

Ransomware, kwaadaardig software waarmee criminelen digitale gegevens gijzelen, is een explosief probleem. Uit principe weigert de overheid afpersers losgeld te betalen. Dat klinkt stoer, maar blijkt een gevaarlijke strategie. Sinds een recente aanval op de gemeente Buren liggen van inwoners financiële gegevens, en informatie over drugs- en psychische problemen, op straat.

Lees meer »

Verkenningsonderzoek naar ransomware-aanvallen bij Nederlandse overheidsdiensten en bedrijven

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft in samenwerking met het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) verkenningsonderzoek gedaan naar ransomware-aanvallen bij Nederlandse overheidsdiensten en bedrijven. De onderzoekers keken onder meer naar de tijdslijn en kosten van aanvallen met gijzelsoftware. Vanwege de gevoeligheid van de verzamelde data, is het rapport niet online gepubliceerd. Dat schrijft het CBS in een persbericht.

Lees meer »

Stijging van 82 procent in aantal ransomware-gerelateerde datalekken

CrowdStrike publiceerde de resultaten van het 2022 CrowdStrike Global Threat Report (GTR). Hieruit blijkt dat er sprake is van een toename van maar liefst 82 procent in het aantal ransomware-gerelateerde datalekken. Het totale aantal in 2021 ligt op 2.686, in 2020 lag dit nog op 1.474. Deze stijging, in combinatie met de toename van andere datalekken, weerspiegelt de toenemende waarde die cybercriminelen hechten aan de gegevens van slachtoffers.

Lees meer »

Game Mania slachtoffer ransomware aanval

Game Mania is deze week getroffen door een aanval met gijzelsoftware. De daders slaagden erin om toegang te krijgen tot persoonsgegevens van klanten. Er zijn geen wachtwoorden of betaalgegevens buitgemaakt. Het voorval is gemeld bij de nationale toezichthouder in Nederland en België.

Lees meer »

«   »