Cybercriminaliteit is een onderdeel van ons dagelijks leven geworden en cybercriminelen grijpen elke kans om misbruik te maken van onwetende slachtoffers, met als doel: toegang krijgen tot persoonlijke informatie voor financieel gewin. Opleiding en training in cybersecurity kunnen het verschil maken tussen een geslaagde of een mislukte poging van een cybercrimineel.
Aanvalsmogelijkheden
Cyberaanvallen komen voor in verschillende vormen, maar een van de bekendste is misschien wel “phishing”. Phishing is een verzamelnaam voor aanvallen die meestal in de vorm van een e-mail, chatbericht, advertentie of website komen. Door een gevoel van angst en urgentie te creëren, wordt geprobeerd gevoelige gegevens te verkrijgen, die hackers kunnen gebruiken om te dreigen met het afpersen van geld. Ook deze phishing-aanvallen komen voor in verschillen vormen. Hieronder zijn de tien vormen van phishing (en hoe je je hiertegen kunt wapenen) te vinden
10 soorten phishing aanvallen
-
Phishing E-mail
De meest voorkomende phishing tactiek is het versturen van e-mails. Die zo zijn ontworpen dat het lijkt alsof ze van een betrouwbare bron komen. Ze vragen het slachtoffer de e-mail te beantwoorden of een formulier in te vullen, waarbij persoonlijke gegevens worden verstrekt.
-
Spear-phishing
Bij spear-phishing doen cyberaanvallers zich voor als een persoon of bedrijf die het doelwit goed kent, om toegang te krijgen tot gevoelige informatie en het slachtoffer uit te buiten. Berichten worden meestal verstuurd nadat het doelwit is onderzocht, waardoor de phishingaanval persoonlijker wordt.
-
Whaling phishing
Bij whaling phishing richten cybercriminelen zich op werknemers met een hoge positie binnen een organisatie, met als doel toegang te krijgen tot bedrijfsplatforms of financiële informatie. Door zich voor te doen als een senior medewerker binnen de organisatie proberen ze de geloofwaardigheid te vergroten.
-
Spray-phishing
Cybercriminelen kunnen ook te werk gaan via spray-phishing campagnes. Deze berichten worden naar een groot aantal mensen gestuurd, in de hoop dat een aantal mensen in de phishingmails trapt. Meestal krijgen deze slachtoffers een mail van een bestaand bedrijf dat vraagt om het bijwerken van een wachtwoord of het vernieuwen van creditcardgegevens die zijn verouderd.
-
Ambulance Chasing
Bij ambulance chasing spelen aanvallers in op actuele gebeurtenissen en rampen om slachtoffers te stimuleren actie te ondernemen, zoals doneren aan hulpfondsen voor natuurrampen, oorlogen of de wereldwijde coronapandemie. Er kan dan gevoelige informatie worden achterhaald of geld afhandig worden gemaakt.
-
Pretexting
Het zogenaamde pretexting wordt gezien als een zeer effectieve methode van phishing, omdat mensen sneller het idee hebben dat iets veilig en legitiem is. Cybercriminelen benaderen het slachtoffer via een ander kanaal dan e-mail, waar ze laten weten dat er binnenkort iets wordt gedeeld via de mail. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld als leverancier voordoen aan de telefoon en laten weten dat diegene het contract of een offerte binnenkort per e-mail ontvangt. In de mail wordt verwezen naar het telefonisch contact, waardoor dit betrouwbaarder overkomt op het slachtoffer.
-
Account verlopen/wachtwoord wijzigen
Net als bij andere vormen van phishing, lijkt het alsof deze berichten van een betrouwbare bron komen. Ze vragen om je wachtwoord opnieuw in te stellen en zodra je dit hebt aangepast kan de oplichter met deze gegevens inloggen in het account van het slachtoffer. En laat dit nu net jouw inloggegevens van je bankaccount zijn…
-
Mobile phishing
Bij mobile phishing, ook wel smishing (smashing) genoemd, worden berichten verstuurd die links bevatten naar schadelijke software of toegang geven tot persoonlijke gegevens.
-
Man-in-the-Middle
Dit type cyberaanval is geavanceerder, omdat het e-mails tussen twee mensen onderschept. De aanvaller kan vervolgens e-mails terugsturen naar deze twee mensen, die denken dat ze van elkaar afkomstig zijn. Op deze manier kan de cybercrimineel om privégegevens of bepaalde informatie vragen, waarmee weer fraude gepleegd kan worden.
-
Wi-Fi-Tweeling
Bij de methode genaamd Wi-Fi-tweeling, creëren hackers een Wi-Fi-netwerk dat het adres van een ander netwerk kopieert. Iedereen die verbinding maakt met dit netwerk wordt blootgesteld aan de hackers, waardoor ze toegang krijgen tot wachtwoorden en andere informatie. Dit wordt meestal gedaan in openbare ruimtes zoals coffeeshops, winkelcentra en luchthavens. Niet overal mee verbinden dus!
Hoe kun je je tegen phishing beschermen?
Bovengenoemde voorbeelden zijn slechts tien van de vele manieren waarop cybercriminelen zullen proberen bedrijven en hun onwetende werknemers uit te buiten om toegang te krijgen tot gevoelige informatie. Het is daarom van groot belang om je personeel en organisatie voor te bereiden op cyberaanvallen. Hierbij kun je denken aan:
- Regelmatige training van personeel en klanten (leren van psychologische triggers) en daarnaast het testen op effectiviteit van bestaande trainingen
- Opbouwen van een positieve beveiligingscultuur
- Implementeren van technische maatregelen (e-mailbeveiliging of anti-phishing oplossingen)
Vertrouw je bepaalde mails of links niet? Laat ze dan altijd checken door de IT-afdeling van je bedrijf. Better safe than sorry!
Bron: datto.com
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.
Meer phishing nieuws
Nieuwe oplichtingstruc bij online verkoop via PayPal-link
Cybercriminelen stelen veel geld van niets vermoedende online verkopers met een nieuwe truc. Deze truc kwam aan het licht nadat Opgelicht?! meldingen van slachtoffers onderzocht samen met cyberexpert Stan Hegt van IT-bedrijf Outflank. De schade loopt in de duizenden euro’s per gedupeerde. Cybercrimeinfo.nl (#CCINL) heeft hier ook al diverse meldingen van binnengekregen.
Te mooi om waar te zijn 'gratis telefoon of Macbook bij Ziggo'
Het is te mooi om waar te zijn. En dus is het ook niet waar. Cybercriminelen proberen met lokkertjes als een Samsung Galaxy S10 telefoon, Apple Macbook Pro en iPad Pro de aandacht van Ziggo-klanten te krijgen.
Wat een phishingmail met persoonsgegevens kan doen
Via een phishingmail kan een hacker toegang krijgen tot uw systemen, inclusief de persoonlijke gegevens die daarin staan. Zo’n beveiligingsincident kan leiden tot ongeoorloofde toegang tot de systemen en daarom als een potentieel datalek worden gezien. En volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moet u daar actie op ondernemen. Om u een concreet beeld te geven van de benodigde maatregelen laten we u een praktijkvoorbeeld zien.
Drietal krijgt twee jaar cel voor oplichten Rabobank-klanten via phishing
Twee mannen en een vrouw moeten twee jaar de gevangenis in, omdat ze tientallen mensen digitaal hebben bestolen. Ze stuurden nepmails (phishingmails) uit naam van de Rabobank en belden hun slachtoffers op. Zo kregen ze gebruikersnamen, wachtwoorden en andere codes in handen. De aanklager had 3,5 jaar gevangenisstraf geëist tegen de drie.
Professionele FAKE Rabobank website site online
Het begint met een phishingmail of smishing sms.
Phishing / smishing berichten van diverse banken in omloop over nieuwe dienst
Rond het begin van de zomer zullen alle enkelvoudige elektronische overboekingen tussen ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab binnen vijf seconden op de rekening van de ontvanger worden bijgeboekt, ook ’s nachts, in het weekeinde en op feestdagen.
Phishingaanval op iPhone-gebruikers via configuratieprofiel
IPhone gebruikers zijn het doelwit van een phishingaanval geworden waarbij aanvallers het slachtoffer zover proberen te krijgen om een configuratie profiel te installeren. Configuratieprofielen zijn eigenlijk bedoeld voor ontwikkelaars en beheerders en maken het mogelijk om allerlei instellingen aan te passen.
Schade Phishing banken in 2018 bijna verviervoudigd
De schade door phishingaanvallen bij Nederlandse banken liep in het afgelopen jaar op naar 3,81 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland. Een jaar eerder stond de teller nog op 1,05 miljoen euro.
Belastingdienst "Recht op teruggave"
Nu Nederland bezig is met de belastingaangifte over 2018, ontvangen sommige ‘mazzelaars’ een e-mail (phishing) van de fiscus met de mededeling dat de betrokkenen recht hebben op een teruggave. Die kan oplopen tot 4.550 euro. Daar wil je wel even op je laptop een formulier voor invullen.
Cybercriminelen zetten phishing en malware in om mensen in de val te lokken na aanslag Nieuw-Zeeland
Cybercriminelen spelen in op de goede wil van mensen die slachtoffers willen helpen na de aanslagen op twee moskeeën in Nieuw-Zeeland. Via nepmails vragen ze mensen geld te doneren voor hulp aan slachtoffers, dat geld gaat alleen niet naar de bank die het initiatief is gestart.
Recordaantal Belgen slachtoffer fraude met internetbankieren
Ondanks alle waarschuwingen, steeg het aantal gevallen van oplichting via internetbankieren verder in 2018. Toen werden er maar liefst 9747 gevallen van phishing opgetekend. Bij deze vorm van fraude hengelen oplichters naar bankcodes of andere persoonlijke gegevens door zich voor te doen als een bank, de politie, een telecomoperator, een geïnteresseerde koper op een zoekertjessite, enz.
Aanhouding voor phishing
Op 5 maart 2019 heeft het cybercrimeteam van politie Midden-Nederland een 24-jarige man uit Diemen aangehouden voor phishing. De verdachte richtte zich op telecomproviders en banken, blijkt uit politieonderzoek.