“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”

Gepubliceerd op 17 februari 2022 om 15:00

GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.

Lijkt betrouwbaar

De e-mail komt op het eerste oog betrouwbaar over. De oplichters gebruiken namelijk het echte logo van de zorginstantie, het telefoonnummer onderaan de e-mail bestaat daadwerkelijk en er staan geen opmerkelijke taalfouten in het bericht (op een enkele interpunctie na dan). Als je echter naar het adres van de afzender kijkt, dan zie je meteen dat de mail niet afkomstig kan zijn van GGD GHOR: de instelling gebruikt namelijk geen @planet.nl e-mailadres om te corresponderen.

In de zogenaamde e-mail van GGD GHOR beweren oplichters dat verschillende mensen in de omgeving van de ontvanger positief zijn getest op COVID19. “Wij vragen u daarom om zo snel mogelijk een afspraak te maken om een test af te nemen. Zo kunnen we samen verdere verspreiding voorkomen”, aldus de opstellers.

Testafspraak maken  GGD GHOR

Om een testafspraak te maken hoeft de lezer alleen op een link te klikken. Dan beland je zogenaamd op een site waar je de afspraak kunt vastleggen. In werkelijkheid schuilt daarachter een malafide website die weliswaar lijkt op die van GGD GHOR. Cybercriminelen proberen argeloze slachtoffers zover te krijgen om hun bankgegevens af te staan. Hoe? Door zogenaamd met deze gegevens in te loggen op de nepwebsite. Een overduidelijk voorbeeld van phishing.

“Dit is niet zoals GGD GHOR Nederland en de GGD’en werken. Wij vragen nooit om uw bankgegevens”, zo waarschuwt de koepelorganisatie. GGD GHOR adviseert iedereen die de e-mail heeft ontvangen om vooral niet op de link te klikken en de e-mail direct te verwijderen.

Persoonlijke gegevens

Hoe de cybercriminelen achter deze oplichtingspraktijk aan namen en e-mailadressen zijn gekomen, is moeilijk te zeggen. GGD GHOR denkt dat deze gegevens door eerdere hackaanvallen bij onder meer webshops zijn buitgemaakt. “Wanneer zo’n webshop wordt gehackt, maken criminelen veel van deze gegevens buit. Er is op internet een grote handel in deze gegevens. Criminelen kopen die gegevens om daar vervolgens fraude mee te plegen via bijvoorbeeld valse e-mails. Door het toevoegen van persoonlijke gegevens aan een phishing mail wekt dat meer vertrouwen”, aldus de koepelorganisatie.

Oplichters versturen niet alleen nepberichten uit naam van GGD GHOR. Cybercriminelen maken zich ook schuldig aan helpdeskfraude. Ze doen zich voor als GGD-medewerker en bellen naar volstrekt willekeurig mensen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te verzamelen. GGD GHOR zegt de laatste tijd veel meldingen te krijgen van mensen die zogenaamd namens de GGD zijn gebeld om hun burgerservicenummer (BSN) of bankrekeningnummer door te geven.

“Plegers van deze telefoontjes refereren bijvoorbeeld aan een positieve test die u onlangs heeft gehad bij een GGD. Omdat heel veel mensen positief getest zijn, is de kans dat dit in uw geval ook zo is”, zegt de instantie. “U denkt dan dat dit een echt telefoontje is van een GGD. Dat is niet zo. GGD’en vragen nooit om bankgegevens. En ook nooit om uw volledige BSN-nummer.” Als controle vraagt de GGD wel de laatste drie cijfers van een BSN.

E-mail over boosterprik

Het is niet de eerste keer dat GGD GHOR waarschuwt voor een nepbericht. Eind november vorig jaar ging er nog een malafide e-mail rond waarin mensen werden opgeroepen om zo snel mogelijk een boosterprik te halen. Om sneller aan de beurt te komen moest er geld overgemaakt worden.

De koepelorganisatie attendeerde ons erop dat inenten gratis en vrijblijvend is, ook voor iedereen die een boosterprik wilde halen. Verder attendeerde de instantie erop dat ze nooit e-mails met een uitnodiging voor vaccinatie verstuurt: het RIVM is de enige organisatie die per brief uitnodigingen de deur uit doet voor een boostervaccinatie.

Bron: ggdghor.nl, vpngids.nl

Wat is phishing, smishing en vishing?

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

 

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

 

  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Klik niet op de link

C = check altijd

  • Check de link in het bericht

Meer info over ABC en downloads

Meer nieuws over phishing

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

"Als IT’er heb ik in mijn leven vele phishing en spam e-mails gezien, maar deze!"

Het is donderdagmiddag en ik ga, net na mijn lunchpauze, weer achter mijn PC zitten. Als eerste check ik mijn mail. Een e-mail van de Inspectie SZW met als onderwerp “Officiële kennisgeving (6Q6W8T) met betrekking tot een mogelijk onderzoek”. Mijn hart slaat een keer over. Wat heb ik misdaan? Vlug scan ik de e-mail. Hij is opgesteld in goed Nederlands. Er is een klacht ingediend tegen mijn bedrijf en de Inspectie gaat een onderzoek starten. De mogelijke sancties zijn “het opschorten van de activiteit van uw bedrijf” of “een klacht bij de plaatselijke openbare aanklager”.  De klager zal anoniem blijven tot een eventueel proces begint. Voor wij verder gaan verwachten wij een antwoord van u. Een telefoongesprek zal ook worden ingepland om de situatie verder te bespreken.

Lees meer »

Hoe ver aanvallers bereid zijn te gaan

Cyberexperten waarschuwen voor een explosieve toename van phishing-aanvallen rond het coronavirus. De mails lijken van ziekenhuizen of overheidsinstanties te komen en zouden zogezegd extra informatie of nieuwe richtlijnen over het coronavirus bevatten.

Lees meer »