Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Engelstalig telefoontje namens National Police/Dutch Supreme Court

De Fraudehelpdesk ontvangt meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden namens de “National Police” en ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden). Als zij opnemen krijgen zij een Engels gesproken bandje te horen.

De telefoontjes lijken van een willekeurig Nederlands mobiel nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’. De meeste mobiele nummers zijn van particulieren die er niets mee te maken hebben.

Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:

  • Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
  • Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
  • U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen.

Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent.

Advies
Wij raden u aan om alert te blijven op toekomstig telefoonverkeer en de voor u onbekende telefoonnummers niet terug te bellen. Maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje maar verbreek de verbinding.


Tweederde van Europese websites gebruikt dubieuze 'klantrecensies'

Bijna twee derde van 223 onderzochte onlinewinkels, boekingssites, zoekmachines en vergelijkingssites in de EU plaatsen klantrecensies waarvan de betrouwbaarheid op zijn minst twijfelachtig is. Dat oordeelt de Europese Commissie na onderzoek vorig jaar in 26 EU-landen, waaronder Nederland, plus IJsland en Noorwegen. Volgens het dagelijks EU-bestuur handelt minstens 55 procent van deze onlinebedrijven in strijd met Europese wetgeving.

Volgens de commissie hechten consumenten veel waarde aan klantbeoordelingen als ze een product of dienst willen kopen. Zo laat 71 procent recensies meetellen in het besluit om een vakantiehuisje te boeken. Eurocommissaris Didier Reynders (Justitie) zegt dat consumenten niet moeten worden bedrogen. 'Onlinezaken moeten hun klanten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van hun klantbeoordelingen.'

Onvoldoende garantie dat beoordeling authentiek is

Van 144 websites concludeerden de nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat ze onvoldoende garanties gaven dat de beoordelingen authentiek waren, en online gezet door klanten die daadwerkelijke het beoordeelde product hadden gebruikt. Slechts 84 websites gaven informatie over hoe de recensies worden verzameld en verwerkt.

Vaak geen expliciet beleid tegen neprecensies en betaalde recensies

Op 118 websites was nergens melding van hoe het bedrijf neprecencies voorkomt en 176 websites vermeldden niet dat ze betaalde beoordelingen verbieden en zo niet, hoe ze dan op de site aangeven dat het om betaalde recensies gaat.

De nationale autoriteiten zullen actie ondernemen tegen de bedrijven, zegt de commissie.

ACM wil nepreviews aanpakken

In 2020 zette de ACM al stappen om de handel in nepreviews en neplikes aan te pakken. Ze kondigde toen aan bedrijven te zullen opsporen die recensies aanbieden voor gebruik op onlineplatforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google. Deze beoordelingen zijn nep, omdat ze niet de eigen ervaring van echte consumenten weergeven, aldus de ACM.


Oplichters gaan schuil achter veel online seksadvertenties

Op websites waar sekswerkers kunnen adverteren, staan minstens 300 advertenties waar klanten mee worden opgelicht. Achter deze advertenties gaan oplichters schuil, die via gestolen afbeeldingen mannen naar hun profiel lokken. Zodra zij een afspraak willen maken, moeten ze vooruit betalen en komt het nooit tot een ontmoeting. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV). Lees verder


"Ik geloof sterk in preventie"

Breda gelooft in inzet van inwoners bij het veilig en leefbaar houden van de gemeente. Er is al tien jaar een groot buurtpreventienetwerk. Voor haar overstap naar het gerechtshof Den Bosch, waar ze raadsheer is geworden, blikte wethouder leefbaarheid en wijkveiligheid Greetje Bos (VVD) terug op de behaalde resultaten. ‘Na elke campagne gaat het aantal meldingen omhoog.’ Lees verder


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Heeze - Bankhelpdesk fraude

    Voor een spoofingzaak zijn we op zoek naar de identiteit van deze verdachte. Hij pint met een gestolen pinpas. Op 8 september werd de bankpas van een man uit Heeze opgehaald door een zogenaamde bankmedewerker. Helaas bleek later 2600 euro van de rekening gehaald. Lees verder


    Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

    De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode. Lees verder


    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »