De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.
Pas op voor valse e-mails namens de GGD over een #boostervaccinatie. Klik je op de link, dan proberen criminelen je geld afhandig te maken. Word geen slachtoffer van #phishing! Wat kun je doen? Controleer de afzender. Meer tips op https://t.co/ByZg8crnbC pic.twitter.com/Fm4wkqinJ9
— Politie Nederland (@Politie) November 30, 2021
Het succes van phishing
Phishingmail blijft een groot gevaar voor bedrijven en particulieren. Je kunt je afvragen waarom mensen hier na zoveel jaar nog steeds in blijven trappen, maar eigenlijk is dat zo gek nog niet. Tegenwoordig lijken phishingmails alleen maar echter en echter. Bovendien kunnen cybercriminelen vrij makkelijk ontdekken wat je leuk vindt door social media, waardoor ze hun communicatie heel makkelijk op je kunnen aanpassen.
Dat lijkt echter niet de belangrijkste reden voor phishingmail om zo succesvol te zijn. Het zal waarschijnlijk ook komen door de onzekere tijden: onze levens zijn in een paar jaar tijd enorm veranderd en we leven allemaal in grote onzekerheid door het coronavirus. Niet alleen over de toekomst, maar ook over wat vandaag de dag waar is en onwaar. Tegelijkertijd is er namelijk ook steeds meer nepnieuws online te vinden, waardoor we steeds minder zeker worden van wat klopt en wat niet.
Dit zat vanmiddag in mijn mailbox
— René (@ReneInDePolder) December 25, 2021
Zelfs als de actie echt is, denk ik nog steeds dat het #phishing is @bol_com. pic.twitter.com/7o27orvy2A
Daarnaast wordt het ook voor bedrijven steeds moeilijker om te laten zien dat hun mails echt zijn. Neem een lingeriebedrijf als Honey Birdette: als je iemand een waardebon stuurt, dan staat er in de onderwerpregel: “Lucky you! You have received a Honey Birdette gift voucher.” Als dat niet schreeuwt om phishing… Of een supermarktketen die altijd communiceert dat ze nooit zullen mailen dat iemand 1 minuut gratis mag winkelen (een veelgebruikte phishingaanbieding), die mede door de weinige mogelijkheden die corona biedt nu toch maar heeft gekozen om ineens wél 1 minuut gratis winkelen als prijsvraag weg te geven.
Phishing venijniger dan ooit
Het is dus niet zozeer dat mensen ineens niet meer checken of een e-mailadres wel klopt en welke url er precies onder een klikbare knop schuilgaat. Het is juist alles eromheen wat ervoor zorgt dat phishing venijniger is dan ooit tevoren. Meer dan ooit bellen mensen elkaar ook op om te checken of een e-mail wel echt is. Nu het leven zo anders is, weet je niet meer goed in te schatten wat te mooi is om waar te zijn en wat niet: als het coronavirus iets heeft bewezen, dan is het wel dat alles kan veranderen. Iets waar cybercriminelen zich graag mee voeden.
Dus je trap in een phising mail die wij expres rond hebben laten gaan in samenwerking met Fox-IT Vervolgens ga je allemaal dingen verzinnen waarom je dacht dat het echt was. Bull.Shit. Het was overduidelijk. Zeg gewoon ja stom van mij. Ik zal de volgende keer beter opletten.....
— Richard (@helpdeskert) December 27, 2021
Dat gaat ook makkelijker omdat mensen thuiswerken, wat met de nodige logistieke uitdagingen gepaard gaat. Bedrijven hebben over het algemeen wel een vpn-mogelijkheid zodat je ook vanuit huis binnen de veilige grenzen van het bedrijfsnetwerk online kunt zijn: het heeft ten eerste voor sommige bedrijven wel even gekost om dat op poten te zetten, naast dat de kans groot is dat er nog steeds bedrijven zijn die het niet volledig hebben dichtgetimmerd. Het is dus niet alleen makkelijker voor hackers om toegang te krijgen door de fouten van medewerkers, maar ook door steken die zijn laten vallen bij IT-beslissingen, die natuurlijk nogal overhaast moesten worden genomen.
Geen schande als je klikt
Helaas voelen veel mensen schaamte wanneer ze toch per ongeluk op zo’n foute link hebben geklikt. Het zou voor bedrijven dus niet alleen verstandig zijn om te zorgen dat medewerkers geïnformeerd zijn over hoe ze phishing kunnen herkennen, maar dat het bedrijf ook een veilige plek is voor ze om melding te doen wanneer ze op een bepaald moment toch de fout in zijn gegaan. Helemaal omdat het soms helemaal niet zo een-twee-drie duidelijk is of klikken op een link iets in gang heeft gezet of niet.
@PostNL ook mooie oplichting dit. Ookal heb ik in het verleden wel echte mails vanuit dit mailadres ontvangen. Lijkt me deze mail wel oplichting, gezien ik weet wat er nog onderweg is... en ik daar geen verzendkosten voor hoef te betalen. pic.twitter.com/AiyF4ZE8wA
— Susan (@susanvisser) July 5, 2021
Loop na een ongelukkige klik dus niet naar de keuken voor een kop koffie om het verder te vergeten, maar meld het zodat IT-helpdesks snel actie kunnen ondernemen om hopelijk erger te voorkomen. Dat je op een link klikt is een ongeluk dat in een klein hoekje zit, zeker nu bedrijven die nieuwsbrieven en andere mails versturen het zelf ook steeds moeilijker maken om spam te herkennen.
Bron: @politie, @reneindepolder, @helpdeskert, @susanvisser, dutchcowboys.nl | Laura Jenny
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over phishing
Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek
Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.
“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”
GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.
Waarom phishing nog steeds een succes formule is
De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.
Zouden de medewerkers van een huisartsenpraktijk op een phishing-link klikken?
Om dit te testen stuurden de studenten van de Hogeschool Saxion een phishing-mail naar 189 huisartsen organisaties in Twente. De mail werd 102 keer geopend, er werd 73 keer op een link geklikt en 29 mensen vulden hun naw-gegevens in. “Het liet ons zien dat er nog een wereld te winnen is.”
Celstraffen tot 5,5 jaar geëist tegen Cyber criminele organisatie
Tegen vijf verdachten die door middel van phishing in ieder geval dertig ouderen in 2019 en 2020 beroofden van grote geldbedragen, heeft het Openbaar Ministerie gisteren celstraffen van één tot 5,5 jaar geëist. In totaal maakten de mannen, die volgens het OM een criminele organisatie vormden, ruim zeven ton aan geld buit.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.
Fraude met online betalingen stijgt met 208% tijdens Black Friday
In aanloop naar de Black Friday-periode werd een duidelijke toename van phishingaanvallen die online betaalpagina’s nabootsen opgemerkt. Dit aantal is meer dan verdubbeld met 208%. Deze en andere bevindingen staan in Kaspersky's rapport'Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day'.
Netflix, Disney en Amazon Prime zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams
Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.
“De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”
De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.
Aantal dreigingen via mobiele phishing met 161 procent toegenomen in 2021
Securitybedrijf Lookout heeft een nieuw rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat gebruikers in de energiesector tussen de tweede helft van 2020 en de eerste helft van 2021 161 procent meer pogingen tot mobiele phishing zagen.
17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte
Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.
“Phishing bestaat al meer dan 25 jaar en blijft een effectieve aanvalstechniek”
Sophos presenteert zijn nieuwste onderzoek, Phishing Insights 2021, die de ervaringen met en het begrip van phishing bij bedrijven wereldwijd belicht.