Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.
Afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld (+ 160%).
Inmiddels klikt een op de tien mobiele gebruikers wel eens op een phishing link. Een zorgelijke ontwikkeling die deels mogelijk veroorzaakt wordt door het feit dat phishing-e-mails in 93 procent van de gevallen afkomstig lijken te zijn van veilige e-maildomeinen.
Ontvangers zien dan het bekende ‘slotje’ en denken dan dat het een bonafide mail, en link, betreft. Daarbij komt dat verdachte url’s op een smartphone, doordat ze een kleiner scherm hebben dan de gemiddelde laptop, pc en tablet, verkort of grafisch weergegeven worden. Daardoor zijn ze vaak moeilijker te herkennen.
Het succes van phishing-aanvallen in de loop van de tijd
Meer aandacht nodig voor beveiligingsoplossingen op mobiele toestellen
Doordat phishing nog altijd vooral gezien wordt als een zakelijke e-mailprobleem, worden de meeste beveiligingsoplossingen vooral op e-mail servers en -gateways.
Het is zaak dat er meer aandacht komt voor het gebruik van beveiligingsoplossingen op mobiele toestellen. Daarbij komt dat cybercriminelen overgestapt zijn van e-mail naar andere kanalen, zoals sms, WhatsApp, Messenger, Instagram en LinkedIn. Diensten en apps die gebruikers vertrouwen en waar ze dan ook eerder op een phishing-link zullen klikken, zo stelt het rapport van Jamf.
Bekende merknamen
Het rapport maakt ook melding van de trend dat cybercriminelen steeds vaker misbruik maken van bekende merknamen om gebruikers te verleiden op een link te klikken.
Mensen zullen eerder op een phishing-link klikken als ze denken dat die afkomstig is van een site waar ze daadwerkelijk een account hebben.
Apple (43%), PayPal (27%) en Amazon (9%) zijn volgens het rapport meest gebruikte merknamen die in 2021 zijn ingezet bij phishing-aanvallen.
Zakelijke applicaties
Ook richten aanvallers zich steeds vaker op zakelijke applicaties, zoals Office 365 en de G Suite-apps van Google. Eén foutje van een werknemer die een slimme phishing-aanval ontvangt (bijvoorbeeld met het verzoek om zijn inloggegevens voor Google Drive te bevestigen), kan een aanvaller dan toegang verschaffen tot waardevolle bedrijfsinformatie op deze populaire cloud platforms.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: jamf.com, dutchcowboys.nl
Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Rapporten bekijken of downloaden 》
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over phishing en smishing
Verborgen bedrog: De impact van online misleiding in Nederland
EN: Click here and choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen grijpen naar nieuwe phishingtechnieken
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Hoe cybercriminelen je persoonlijke gegevens kunnen misbruiken na het betalen van 'inklaringskosten'
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Grote impact van succesvolle e-mailaanvallen in de Benelux
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
Clone phishing momenteel een hype
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Cybercriminelen springen in op energiecrisis
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
1.105.987 euro schade door Smishing al dit jaar!
Het aantal meldingen van cybercrime via sms (smishing) neemt sterk toe. Dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de Fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door Cybercriminelen.
Kabinet gaat gevaarlijke Smishing sms'jes aanpakken
Cybercriminelen sturen steeds vaker phishing-sms'jes (smishing) die afkomstig lijken van je bank. Ze zijn lastig te herkennen als berichten van oplichters. Het kabinet wil deze vorm van internetcriminaliteit aanpakken, omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen.
SMS ontvangen van je bank?
Vraag CCINL: "Ontvang je wel eens een SMS van je Bank?"
Smishing namens Intrum Justitia en Intrum Justilia
Er zijn veel valse SMS berichten in omloop namens Intrum Justitia en namens Intrum Justilia. In de sms-berichten wordt gevraagd een bedrag te voldoen via een betaallink. (Smishing, Phishing)
Smishing alert uit naam van Belastingdienst
Opnieuw wordt de naam van de Belastingdienst misbruikt. Oplichters sturen namelijk sms-berichten (smishing) over een betalingsachterstand. Via de link kunt u eenvoudig betalen. Doe dit niet!
Forse toename Smishing
Heeft u een sms’je ontvangen met daarin een link (smishing)? Wees dan alert. Oplichters versturen namelijk sms-berichten in grote aantallen. De Fraudehelpdesk ziet een enorme toename van meldingen.