Netflix, Disney en Amazon Prime zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams

Gepubliceerd op 19 november 2021 om 07:00

Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.

Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams. Al deze diensten werken namelijk met een creditcard. Kaspersky: “En waar er creditcard details zijn, daar zijn phishing-scams”.

Zowel mensen die nog geen abonnement op de streamingdiensten hebben als mensen mét een abonnement lopen kans slachtoffer te worden. Dit gebeurt op twee verschillende manieren.

Nog geen abonnement

Heb je nog geen abonnement, dan krijg je mails met sterke deals. Je krijgt de pagina’s te zien waarop je normaal gesproken een account aanmaakt. Deze pagina’s zijn echter nep. Het door jou ingevulde e-mailadres én de betalingsgegevens komen daardoor in handen van de scammers.

Bovendien gebruiken scammers populaire shows om fans zonder abonnementen toch binnen te halen. Zo werd er een teaser getoond van The Mandalorian. Deze zou behoren tot een nieuwe aflevering die alleen op Disney+ te zien zou zijn. Eigenlijk kwam de video uit een oudere trailer die al lang in het publieke domein is.

Wel al een abonnement

Heb je wel een abonnement, dan krijg je waarschijnlijk phishing e-mails met de vraag om je betalingsgegevens te updaten. In een van deze e-mails stond: “We hebben problemen met je betalingsgegevens. We proberen het later nogmaals, maar in de tussentijd wilt u misschien uw betalingsgegevens bijwerken.” Hierna volgde een link met de tekst “Update je account nu”. De mail werd afgesloten met “Je vrienden bij Netflix”.

Gelukkig kon een oplettend persoon deze mail als nep aanmerken. In de aanhef werd namelijk het woord ‘customer’ verkeerd gespeld als ‘costumer’. Als dit je niet is opgevallen zien zowel de mail als de websitepagina er geheel echt uit.

Handel

Cybercriminelen gebruiken deze phishing-scams niet alleen om toegang te krijgen tot je betalingsgegevens. Je accountgegevens zijn ook interessant. Wanneer een scammer deze gegevens in handen krijgt, kan hij deze doorverkopen op het darkweb. Jij logt dan later in op je account en ziet dat iemand anders er al gebruik van maakt.

Afhankelijk van je abonnement kun je immers op één tot vier apparaten tegelijk streamen. Het is dus erg winstgevend voor cybercriminelen om je inloggegevens aan meerdere mensen door te verkopen.

Bovendien gebruiken veel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts. Als jouw wachtwoord voor Netflix hetzelfde is als voor Disney+, dan heeft de crimineel in één klap toegang tot beide. Nog erger is het wanneer je hetzelfde wachtwoord ook voor bijvoorbeeld PayPal gebruikt.

Advies

Kaspersky eindigt zijn rapport met enkele tips. Klik bijvoorbeeld niet op links in ontvangen e-mails, maar ga zelf handmatig naar de streamingdienst. Let bovendien op tekenen dat een bericht duidelijk een scam is, zoals spelfouten. Bovendien: “Vertrouw geen enkel persoon en geen enkele website die belooft dat je films en shows kunt bekijken voordat ze officieel in première gaan.”

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Phishing In Netflix And Beyond
PDF – 6,7 MB 220 downloads

Bron: kaspersky.com, vpngids.nl

Bekijk ook naar een reportage van Sven van der Meulen over gouden handel in Netflix, Videoland en Spotify:

Netflix gerelateerde artikelen 》

Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Meer rapporten bekijken of downloaden 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Phishing gerelateerde berichten

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

"Als IT’er heb ik in mijn leven vele phishing en spam e-mails gezien, maar deze!"

Het is donderdagmiddag en ik ga, net na mijn lunchpauze, weer achter mijn PC zitten. Als eerste check ik mijn mail. Een e-mail van de Inspectie SZW met als onderwerp “Officiële kennisgeving (6Q6W8T) met betrekking tot een mogelijk onderzoek”. Mijn hart slaat een keer over. Wat heb ik misdaan? Vlug scan ik de e-mail. Hij is opgesteld in goed Nederlands. Er is een klacht ingediend tegen mijn bedrijf en de Inspectie gaat een onderzoek starten. De mogelijke sancties zijn “het opschorten van de activiteit van uw bedrijf” of “een klacht bij de plaatselijke openbare aanklager”.  De klager zal anoniem blijven tot een eventueel proces begint. Voor wij verder gaan verwachten wij een antwoord van u. Een telefoongesprek zal ook worden ingepland om de situatie verder te bespreken.

Lees meer »

Hoe ver aanvallers bereid zijn te gaan

Cyberexperten waarschuwen voor een explosieve toename van phishing-aanvallen rond het coronavirus. De mails lijken van ziekenhuizen of overheidsinstanties te komen en zouden zogezegd extra informatie of nieuwe richtlijnen over het coronavirus bevatten.

Lees meer »