Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.
Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams. Al deze diensten werken namelijk met een creditcard. Kaspersky: “En waar er creditcard details zijn, daar zijn phishing-scams”.
Zowel mensen die nog geen abonnement op de streamingdiensten hebben als mensen mét een abonnement lopen kans slachtoffer te worden. Dit gebeurt op twee verschillende manieren.
Nog geen abonnement
Heb je nog geen abonnement, dan krijg je mails met sterke deals. Je krijgt de pagina’s te zien waarop je normaal gesproken een account aanmaakt. Deze pagina’s zijn echter nep. Het door jou ingevulde e-mailadres én de betalingsgegevens komen daardoor in handen van de scammers.
Bovendien gebruiken scammers populaire shows om fans zonder abonnementen toch binnen te halen. Zo werd er een teaser getoond van The Mandalorian. Deze zou behoren tot een nieuwe aflevering die alleen op Disney+ te zien zou zijn. Eigenlijk kwam de video uit een oudere trailer die al lang in het publieke domein is.
Wel al een abonnement
Heb je wel een abonnement, dan krijg je waarschijnlijk phishing e-mails met de vraag om je betalingsgegevens te updaten. In een van deze e-mails stond: “We hebben problemen met je betalingsgegevens. We proberen het later nogmaals, maar in de tussentijd wilt u misschien uw betalingsgegevens bijwerken.” Hierna volgde een link met de tekst “Update je account nu”. De mail werd afgesloten met “Je vrienden bij Netflix”.
Gelukkig kon een oplettend persoon deze mail als nep aanmerken. In de aanhef werd namelijk het woord ‘customer’ verkeerd gespeld als ‘costumer’. Als dit je niet is opgevallen zien zowel de mail als de websitepagina er geheel echt uit.
Handel
Cybercriminelen gebruiken deze phishing-scams niet alleen om toegang te krijgen tot je betalingsgegevens. Je accountgegevens zijn ook interessant. Wanneer een scammer deze gegevens in handen krijgt, kan hij deze doorverkopen op het darkweb. Jij logt dan later in op je account en ziet dat iemand anders er al gebruik van maakt.
Afhankelijk van je abonnement kun je immers op één tot vier apparaten tegelijk streamen. Het is dus erg winstgevend voor cybercriminelen om je inloggegevens aan meerdere mensen door te verkopen.
Bovendien gebruiken veel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts. Als jouw wachtwoord voor Netflix hetzelfde is als voor Disney+, dan heeft de crimineel in één klap toegang tot beide. Nog erger is het wanneer je hetzelfde wachtwoord ook voor bijvoorbeeld PayPal gebruikt.
Advies
Kaspersky eindigt zijn rapport met enkele tips. Klik bijvoorbeeld niet op links in ontvangen e-mails, maar ga zelf handmatig naar de streamingdienst. Let bovendien op tekenen dat een bericht duidelijk een scam is, zoals spelfouten. Bovendien: “Vertrouw geen enkel persoon en geen enkele website die belooft dat je films en shows kunt bekijken voordat ze officieel in première gaan.”
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: kaspersky.com, vpngids.nl
Bekijk ook naar een reportage van Sven van der Meulen over gouden handel in Netflix, Videoland en Spotify:
Netflix gerelateerde artikelen 》
Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Phishing gerelateerde berichten
Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek
Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.
“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”
GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.
Waarom phishing nog steeds een succes formule is
De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.
Zouden de medewerkers van een huisartsenpraktijk op een phishing-link klikken?
Om dit te testen stuurden de studenten van de Hogeschool Saxion een phishing-mail naar 189 huisartsen organisaties in Twente. De mail werd 102 keer geopend, er werd 73 keer op een link geklikt en 29 mensen vulden hun naw-gegevens in. “Het liet ons zien dat er nog een wereld te winnen is.”
Celstraffen tot 5,5 jaar geëist tegen Cyber criminele organisatie
Tegen vijf verdachten die door middel van phishing in ieder geval dertig ouderen in 2019 en 2020 beroofden van grote geldbedragen, heeft het Openbaar Ministerie gisteren celstraffen van één tot 5,5 jaar geëist. In totaal maakten de mannen, die volgens het OM een criminele organisatie vormden, ruim zeven ton aan geld buit.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.
Fraude met online betalingen stijgt met 208% tijdens Black Friday
In aanloop naar de Black Friday-periode werd een duidelijke toename van phishingaanvallen die online betaalpagina’s nabootsen opgemerkt. Dit aantal is meer dan verdubbeld met 208%. Deze en andere bevindingen staan in Kaspersky's rapport'Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day'.
Netflix, Disney en Amazon Prime zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams
Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.
“De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”
De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.
Aantal dreigingen via mobiele phishing met 161 procent toegenomen in 2021
Securitybedrijf Lookout heeft een nieuw rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat gebruikers in de energiesector tussen de tweede helft van 2020 en de eerste helft van 2021 161 procent meer pogingen tot mobiele phishing zagen.
17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte
Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.
“Phishing bestaat al meer dan 25 jaar en blijft een effectieve aanvalstechniek”
Sophos presenteert zijn nieuwste onderzoek, Phishing Insights 2021, die de ervaringen met en het begrip van phishing bij bedrijven wereldwijd belicht.