“Phishing bestaat al meer dan 25 jaar en blijft een effectieve aanvalstechniek”

Gepubliceerd op 6 oktober 2021 om 15:00

Sophos presenteert zijn nieuwste onderzoek, Phishing Insights 2021, die de ervaringen met en het begrip van phishing bij bedrijven wereldwijd belicht.

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt onder meer dat de meeste organisaties (90%) over cybersecurity awareness programma’s beschikken. 98% van die programma’s liepen al voor de pandemie uitbrak. Daarnaast merken bijna alle organisaties (98%) de impact van zulke awareness programma’s.

De vraag is echter of er met deze phishing awareness- en trainingsprogramma’s ook rekening wordt gehouden met de verschillende phishing-varianten en of zij trainingen omvatten voor niet-technische medewerkers, waarin de verschillende facetten van phishing en email-aanvallen wordt uitgelegd.

“Phishing bestaat al meer dan 25 jaar en blijft een effectieve aanvalstechniek”, zegt Chester Wisniewski, Principal Research Scientist bij Sophos. “Een van de redenen voor het succes van phishing is het vermogen om voortdurend te evolueren en te diversifiëren. Dit door aanvallen af te stemmen op de actualiteit of zorgelijke situaties, zoals de pandemie, en in te spelen op menselijk emoties en vertrouwen.”

Belangrijke bevindingen uit dit onderzoek

    • Phishing-aanvallen gericht op het bedrijfsleven namen aanzienlijk toe tijdens de pandemie.

      In de thuiswerkperiode werden werknemers het doelwit bij uitstek voor cybercriminelen. De overgrote meerderheid (70%) van alle IT-teams gaf aan dat het aantal phishing-e-mails dat hun werknemers trof in 2020 toenam. Het aantal bedrijven dat in de loop van dat jaar door ransomware werd getroffen, steeg tot 82%.
    • IT-professionals worden het niet eens over één definitie van phishing. 

      57% van de respondenten geeft aan dat e-mails die valselijk beweren van een legitieme organisatie afkomstig te zijn, meestal in combinatie met een bedreiging of een verzoek om informatie, de vaakst voorkomende vorm van phishing is. Daarnaast beschouwt 46% BEC-aanvallen (Business Email Compromise) als phishing, en meer dan een derde (36%) denkt bij phishing vooral aan threadjacking (wanneer hackers zich als onderdeel van een aanval in het mailverkeer innestelen).

    Phishing begin 'Cyber Kill Chain'

    Voor organisaties is de verleiding groot om phishingaanvallen te zien als een bedreiging van relatief laag niveau, wat een enorme onderschatting is. Phishing is vaak de eerste stap in een complexe aanval met meerdere fasen. Volgens het Sophos Rapid Response-team gebruiken aanvallers vaak phishing e-mails om gebruikers te verleiden malware te installeren of referenties te delen die toegang geven tot het bedrijfsnetwerk. Het team ziet vaak uit eerste hand hoe een schijnbaar onschuldige e-mail uiteindelijk leidt tot een ransomware-aanval met miljoenen dollars schade als gevolg.

    “IT-teams zijn van nature reactief. Daarom lopen ze vaak drie tot vijf jaar achter op de nieuwste technieken. De meerderheid implementeert awareness programma’s voor zijn medewerkers, maar weten echter niet hoe volwassen deze programma’s zijn. We weten wel dat door mensen gegeven training veel doeltreffender is dan online training. Pas wanneer je ze een reëel voorbeeld toont van een phishing email, beginnen werknemers zich de impact te realiseren en beseffen ze dat het ook hen kan overkomen”, vervolgt Wisniewski.

    Sophos moedigt organisaties aan hun awareness programma’s te evalueren, maar wel op een positieve manier. Het kan bijvoorbeeld waardevoller zijn om te meten hoeveel mensen een phishing e-mail melden of hoe snel ze dat doen en niet alleen te kijken naar degenen die hebben geklikt.

    Sophos Phishing Insights 2021 Report
    PDF – 87,7 KB 223 downloads

    Bron: sophos.com, emerce.nl

    Meer info over phishing 》

    Bekijk alle vormen en begrippen 》

    Actuele aanvallen overzicht per dag 》

    Ernstige kwetsbaarheden 》

    Meer rapporten bekijken of downloaden 》

     

    Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

    Phishing gerelateerde berichten

    “De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”

    De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.

    Lees meer »

    17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

    Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

    Lees meer »