Sophos presenteert zijn nieuwste onderzoek, Phishing Insights 2021, die de ervaringen met en het begrip van phishing bij bedrijven wereldwijd belicht.
Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt onder meer dat de meeste organisaties (90%) over cybersecurity awareness programma’s beschikken. 98% van die programma’s liepen al voor de pandemie uitbrak. Daarnaast merken bijna alle organisaties (98%) de impact van zulke awareness programma’s.
De vraag is echter of er met deze phishing awareness- en trainingsprogramma’s ook rekening wordt gehouden met de verschillende phishing-varianten en of zij trainingen omvatten voor niet-technische medewerkers, waarin de verschillende facetten van phishing en email-aanvallen wordt uitgelegd.
“Phishing bestaat al meer dan 25 jaar en blijft een effectieve aanvalstechniek”, zegt Chester Wisniewski, Principal Research Scientist bij Sophos. “Een van de redenen voor het succes van phishing is het vermogen om voortdurend te evolueren en te diversifiëren. Dit door aanvallen af te stemmen op de actualiteit of zorgelijke situaties, zoals de pandemie, en in te spelen op menselijk emoties en vertrouwen.”
Belangrijke bevindingen uit dit onderzoek
-
Phishing-aanvallen gericht op het bedrijfsleven namen aanzienlijk toe tijdens de pandemie.
In de thuiswerkperiode werden werknemers het doelwit bij uitstek voor cybercriminelen. De overgrote meerderheid (70%) van alle IT-teams gaf aan dat het aantal phishing-e-mails dat hun werknemers trof in 2020 toenam. Het aantal bedrijven dat in de loop van dat jaar door ransomware werd getroffen, steeg tot 82%.
-
IT-professionals worden het niet eens over één definitie van phishing.
57% van de respondenten geeft aan dat e-mails die valselijk beweren van een legitieme organisatie afkomstig te zijn, meestal in combinatie met een bedreiging of een verzoek om informatie, de vaakst voorkomende vorm van phishing is. Daarnaast beschouwt 46% BEC-aanvallen (Business Email Compromise) als phishing, en meer dan een derde (36%) denkt bij phishing vooral aan threadjacking (wanneer hackers zich als onderdeel van een aanval in het mailverkeer innestelen).
Phishing begin 'Cyber Kill Chain'
Voor organisaties is de verleiding groot om phishingaanvallen te zien als een bedreiging van relatief laag niveau, wat een enorme onderschatting is. Phishing is vaak de eerste stap in een complexe aanval met meerdere fasen. Volgens het Sophos Rapid Response-team gebruiken aanvallers vaak phishing e-mails om gebruikers te verleiden malware te installeren of referenties te delen die toegang geven tot het bedrijfsnetwerk. Het team ziet vaak uit eerste hand hoe een schijnbaar onschuldige e-mail uiteindelijk leidt tot een ransomware-aanval met miljoenen dollars schade als gevolg.
“IT-teams zijn van nature reactief. Daarom lopen ze vaak drie tot vijf jaar achter op de nieuwste technieken. De meerderheid implementeert awareness programma’s voor zijn medewerkers, maar weten echter niet hoe volwassen deze programma’s zijn. We weten wel dat door mensen gegeven training veel doeltreffender is dan online training. Pas wanneer je ze een reëel voorbeeld toont van een phishing email, beginnen werknemers zich de impact te realiseren en beseffen ze dat het ook hen kan overkomen”, vervolgt Wisniewski.
Sophos moedigt organisaties aan hun awareness programma’s te evalueren, maar wel op een positieve manier. Het kan bijvoorbeeld waardevoller zijn om te meten hoeveel mensen een phishing e-mail melden of hoe snel ze dat doen en niet alleen te kijken naar degenen die hebben geklikt.
Bron: sophos.com, emerce.nl
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Phishing gerelateerde berichten
Bol.com Phishing mail in omloop hengelt naar je login gegevens
Heb je een e-mail ontvangen van 'bol.com' over het bevestigen van je bestelling? Gooi deze dan weg. Het is een phishingmail, waarmee fraudeurs naar je inloggegevens hengelen.
Betalingsachterstand belastingaangifte 2017 - Trap er niet in!
Pas op: het gaat om een nepmail (Phishing).
PayPal 'Your account has been locked'
Gebruik je PayPal? Pas dan op voor deze Engelstalige Phishingmail over het blokkeren van je account. Criminelen proberen je met dit bericht naar een valse site te lokken en je inloggegevens afhandig te maken.
Phishingmail 'Rabobank' uit op je pinpas
Volgens een e-mail van 'Rabobank' heeft de bank de laatste tijd veel last van storingen en misbruik van betaalpassen. Om deze reden zouden ze zowel je betaalpas als Rabo Internetbankieren vernieuwd hebben. Via dit bericht proberen oplichters je pinpas in handen te krijgen.
Phishing mail AliExpress verspreid zich snel!
Er is een Phishing mail van AliExpress in omloop.
RABOBANK 'Uw huidige betaalpas vervalt voor gebruik'
Hieronder de desbetreffende nep mail...