Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement? 

Gepubliceerd op 23 september 2021 om 17:08

Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.

Phishingdienst BulletProofLink

De phishingdienst heet BulletProofLink en biedt klanten een abonnement van 800 dollar per maand. Ook kan er per phishingaanval worden betaald. Als onderdeel van het abonnement krijgen klanten hosting, phishing templates en een helpdesk. De phishing templates die voor de phishing sites worden gebruikt sturen ingevulde gebruikersnamen en wachtwoorden niet alleen door naar de klant, maar ook naar de phishing-as-a-service aanbieder, die zodoende dubbel aan de klant verdient.

Infinite subdomain abuse

Een volgens Microsoft interessant onderdeel van de campagne is een techniek die het "infinite subdomain abuse" noemt. Hierbij weten aanvallers de dns-instellingen van een domein aan te passen of wanneer een gecompromitteerd van wildcard subdomeinen gebruikmaakt. Hierdoor kunnen aanvallers een oneindig aantal subdomeinen aanmaken en zo voor elke ontvanger van de phishingmail een unieke url creëren.

Populair

Microsoft stelt dat de techniek steeds populairder onder aanvallers wordt. In plaats van te werken met een groot aantal eenmalig te gebruiken domeinnamen, is er een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken dat naar een klein aantal phishingpagina's hoeft door te verwijzen. Daarnaast hoeft de website zelf niet gecompromitteerd te worden maar alleen de dns-instellingen. Verder kan het voor bepaalde filters een probleem zijn die alleen naar de exacte url kijken.

Catching The Big Fish Analyzing A Large Scale Phishing As A Service Operation
PDF – 3,0 MB 256 downloads

“De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”

De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.

Lees meer »

17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

Lees meer »