Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement? 

Gepubliceerd op 23 september 2021 om 17:08

Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.

Phishingdienst BulletProofLink

De phishingdienst heet BulletProofLink en biedt klanten een abonnement van 800 dollar per maand. Ook kan er per phishingaanval worden betaald. Als onderdeel van het abonnement krijgen klanten hosting, phishing templates en een helpdesk. De phishing templates die voor de phishing sites worden gebruikt sturen ingevulde gebruikersnamen en wachtwoorden niet alleen door naar de klant, maar ook naar de phishing-as-a-service aanbieder, die zodoende dubbel aan de klant verdient.

Infinite subdomain abuse

Een volgens Microsoft interessant onderdeel van de campagne is een techniek die het "infinite subdomain abuse" noemt. Hierbij weten aanvallers de dns-instellingen van een domein aan te passen of wanneer een gecompromitteerd van wildcard subdomeinen gebruikmaakt. Hierdoor kunnen aanvallers een oneindig aantal subdomeinen aanmaken en zo voor elke ontvanger van de phishingmail een unieke url creëren.

Populair

Microsoft stelt dat de techniek steeds populairder onder aanvallers wordt. In plaats van te werken met een groot aantal eenmalig te gebruiken domeinnamen, is er een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken dat naar een klein aantal phishingpagina's hoeft door te verwijzen. Daarnaast hoeft de website zelf niet gecompromitteerd te worden maar alleen de dns-instellingen. Verder kan het voor bepaalde filters een probleem zijn die alleen naar de exacte url kijken.

Catching The Big Fish Analyzing A Large Scale Phishing As A Service Operation
PDF – 3,0 MB 250 downloads

Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek

Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.

Lees meer »

Waarom phishing nog steeds een succes formule is

De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.

Lees meer »

Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld

Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.

Lees meer »