Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement? 

Gepubliceerd op 23 september 2021 om 17:08

Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.

Phishingdienst BulletProofLink

De phishingdienst heet BulletProofLink en biedt klanten een abonnement van 800 dollar per maand. Ook kan er per phishingaanval worden betaald. Als onderdeel van het abonnement krijgen klanten hosting, phishing templates en een helpdesk. De phishing templates die voor de phishing sites worden gebruikt sturen ingevulde gebruikersnamen en wachtwoorden niet alleen door naar de klant, maar ook naar de phishing-as-a-service aanbieder, die zodoende dubbel aan de klant verdient.

Infinite subdomain abuse

Een volgens Microsoft interessant onderdeel van de campagne is een techniek die het "infinite subdomain abuse" noemt. Hierbij weten aanvallers de dns-instellingen van een domein aan te passen of wanneer een gecompromitteerd van wildcard subdomeinen gebruikmaakt. Hierdoor kunnen aanvallers een oneindig aantal subdomeinen aanmaken en zo voor elke ontvanger van de phishingmail een unieke url creëren.

Populair

Microsoft stelt dat de techniek steeds populairder onder aanvallers wordt. In plaats van te werken met een groot aantal eenmalig te gebruiken domeinnamen, is er een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken dat naar een klein aantal phishingpagina's hoeft door te verwijzen. Daarnaast hoeft de website zelf niet gecompromitteerd te worden maar alleen de dns-instellingen. Verder kan het voor bepaalde filters een probleem zijn die alleen naar de exacte url kijken.

Catching The Big Fish Analyzing A Large Scale Phishing As A Service Operation
PDF – 3,0 MB 250 downloads

Valse mails Bol.com en Mediamarkt massaal in omloop, pas dus op!

Er zijn verschillende mails in omloop zoals een win actie van Media markt de zogenaamde "happybox witactie" of in de mail van Bol.com kun je een "cadeaukaart winnen t.w.v. €500,-" er zijn ook nog mails in omloop van bol.com waarbij de webwinkel betreurt dat je zogenaamd een slechte ervaring hebt gehad. Als verontschuldiging kan je een geschenk claimen door op de link in het bericht te klikken. Doe dit niet! Deze actie is niet van bol.com en voor je het weet zit je vast aan een duur abonnement.

Lees meer »

Cybercriminelen zetten valse websites in om zorg gegevens te achterhalen

Cybercriminelen maken misbruik van de heroriëntatie van veel Nederlanders op hun zorgverzekering, zo blijkt uit een analyse van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). In deze analyse werden meer dan 450 phishing sites geïdentificeerd met een domeinnaam die misbruik maakt van de naam van een zorgverzekeraar. Traditioneel oriënteren veel Nederlanders zich op een nieuwe zorgverzekering nadat het kabinet tijdens Prinsjesdag haar plannen met betrekking tot zorgverzekeringen bekendmaakt.

Lees meer »